Autoliv visar vägen och sätter upp ambitiösa klimatmål

(Stockholm, 17 juni 2021) – Autoliv, Inc. (NYSE: ALV och SSE: ALIVsdb), världens ledande bilsäkerhetsföretag, offentliggjorde idag sin plan på att bli koldioxidneutrala i sina egna fabriker till 2030 och siktar på nettonollutsläpp i hela leverantörskedjan till 2040. Autoliv har också anslutit sig till Science Based Targets initiative.

– Autolivs vision att rädda fler liv driver allt vårt arbete framåt. Hållbarhet är fast förankrat i vår verksamhetsstrategi och som marknadsledande inom vårt område ligger vårt hållbarhetsarbete i linje med samhällets agenda i stort. Det är en prioritering i vår verksamhet att visa vägen och bidra aktivt till hållbar mobilitet och ett hållbart samhälle. Det stärker vår marknadsledande ställning och konkurrenskraft, säger Mikael Bratt, VD och koncernchef för Autoliv.

Som den första leverantören av bilsäkerhetskomponenter ska Autoliv bli koldioxidneutralt till 2030, och vi avser att uppnå nettonollutsläpp i hela leverantörskedjan till 2040. Det placerar oss som en av föregångarna bland underleveratörerena till biltillverkarna.

Bilindustrin genomgår betydande strukturella förändringar, inte minst inom elektrifiering. Autoliv stödjer redan aktivt denna utveckling genom forskning och framtagande av produkter, särskilt för eldrivna fordon. Med dessa nya mål stärker vi vårt samarbete med kunderna för att de ska kunna minska utsläppen i leverantörsledet.

I linje med Parisavtalet omfattar Autolivs klimatstrategi att ansluta sig till Science Based Targets initiative och ambitionen att hålla den globala uppvärmningen till högst 1,5°C. Vi har inlett processen för att få mål och ambitionsnivåer validerade och godkända.

Det pågår arbete med att definiera en konkret ambition för dessa minskningar. I arbetet kommer alla de huvudsakliga verktygen för att minska koldioxidutsläppen att ingå, såsom förnybar energi i våra egna och leverantörernas verksamhet, logistik för låga koldioxidutsläpp, energi- och materialeffektivitet samt material med låga koldioxidutsläpp. En mer detaljerad plan för arbetet kommer att presenteras i samband med Autolivs Kapitalmarknadsdag i november.

För ytterligare information kontakta:
Media: Gabriella Ekelund, tel +46 70 612 64 24
Investerare och analytiker Anders Trapp, tel +46 8 587 206 71
Investerare och analytiker Henrik Kaar, tel +46 8 587 206 14

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag, och genom våra dotterbolag utvecklar och tillverkar vi bilsäkerhetssystem, såsom krockkuddar, säkerhetsbälten, rattar och system för skydd av fotgängare till alla större biltillverkare i världen. Under 2020 räddade våra produkter 33 000 liv och förebyggde tio gånger fler allvarliga olyckor.

Våra över 68 000 medarbetare i 27 länder brinner för visionen Saving More Lives och kvaliteten är kärnan i allt vi gör. Vi har 14 tekniska centra med 20 testbanor. Omsättningen under 2020 uppgick till 7 447 miljoner USD. Aktierna är noterade på New York Stock Exchange (NYSE: ALV) och de svenska depåbevisen på Nasdaq Stockholm (ALIV SDB). För mer information besök www.autoliv.com.

Safe Harbor Statement

Detta meddelande innehåller uttalanden som inte utgör historiska fakta men väl framåtblickande uttalanden såsom de definieras i Amerikanska Förenta Staternas (USA) ”Private Securities Litigation Reform Act of 1995”. I sådana framåtblickande uttalanden ingår uttalanden om aktiviteter och händelser som Autoliv, Inc. och dess ledning tror eller antar kommer ske i framtiden. Alla framåtblickande uttalanden baseras på våra nuvarande förväntningar, antaganden och insamling av data från tredje part. Våra förväntningar och antaganden kommuniceras i god tro och vi anser att det finns rimlig täckning för dem. Emellertid kan vi inte varken garantera eller ge försäkringar om att framåtblickande uttalanden kommer materialiseras i framtiden eller visa sig korrekta då denna sorts uttalanden i sig alltid är avhängiga av kända och okända risker, allmänna osäkerhetsfaktorer som kan leda till att det faktiska resultatet väsentligen avviker från det som uttryckts eller avsetts tidigare. Otaliga risker och osäkerhetsfaktorer kan komma att innebära att effekterna blir helt annorlunda jämfört med vad som tidigare angivits, däribland den regulatoriska miljön, tillgång på och kostnad för förnybar energi, begränsningar i leverantörskedjan, generella ekonomiska faktorer och förändringar inom den globala fordonsindustrin. För alla uppgifter och uttalanden i denna rapport eller i andra dokument som är s.k. ”forward-looking statements” åberopar vi det ”safe harbor” skydd som Amerikanska Förenta Staternas ”Private Securities Litigation Reform Act of 1995” ger för s.k. ”forward-looking statements”, och vi åtar oss inte att göra offentliga uppdateringar eller ändra något sådant uttalande mot bakgrund av ny information, såvida inte detta krävs enligt lag.

Taggar: