Autolivs Annual Report Klar

(Stockholm, 2009-02-24) – Världens ledande bilsäkerhetsföretag Autoliv Inc. kommer idag att registrera sin 10-K, som innehåller text och siffror för bolagets årsredovisning för 2008 på engelska, hos den amerikanska finansinspektionen SEC. Dokumenten är inom kort tillgängliga på Autolivs hemsida www.autoliv.com, se ”Investors/Filings” respektive ”Inves¬tors/Financial Reports” och på SEC’s hemsida www.sec.gov.

Inför registreringen har Autoliv på nytt analyserat de senaste utsikterna för bilproduktionen samt utvärderat nyligen inträffade händelser i bilindustrin och bolagets egen finansiella ställning. Eftersom bilproduktionen under det första kvartalet nu förväntas bli lägre än tidigare beräknat och med tanke på osäkerheten vad gäller kunder och underleverantörer, uppdaterar Autoliv sin prognos för rörelsemarginalen för årets första kvartal till minus 5-10% (från tidigare beräknat minus 5-7%), exklusive omstruktureringskostnader. Om nuvarande växelkurser består, beräknas den negativa effekten av valutakursförändringar bli ca 10% på försäljningen (mot tidigare 5%). Bolagets indikation för helåret 2009 kvarstår dock oförändrad, vilket dokumenten återspeglar som idag registreras hos SEC.
Denna prognos för kvartalet och denna indikation för helåret baseras på nuvarande bedömningar av bilproduktionen och andra viktiga förutsättningar.
Per den 31 januari uppgick Autolivs kundfordringar på General Motors och Chrysler i Nordamerika till sammanlagt ca 50 MUSD. Låneförfallen under resten av 2009 uppgår till 284 MUSD. Detta kan jämföras med att bolaget den 31 januari hade 952 MUSD i kassa och outnyttjade långfristiga kreditramar. Ingen av dessa kreditavtal har några “covenants” som sätter ramar för koncernens skuldsättningsgrad, räntetäckningsgrad eller dylikt.

Bolagsstämmohandlingar
Tryckta exemplar av årsredovisningen kommar att vara tillgängliga omkring den 27 mars tillsammans med övriga handlingar för 2009 års bolagsstämma. Aktieägare som är registerade på avstämningsdagen den 9 mars kommer att vara berättigade att delta och rösta vid stämman som kommer att hållas den 6 maj i Chicago. De röstberättigade aktieägarna kommer att erhålla en kallelse per post omkring den 31 mars. I kallelsen ges anvisningar om hur man kan rösta via internet eller med röstkort och om hur man kan beställa alla bolagsstämmohandlingar fr o m den 27 mars.

För ytterligare upplysningar:
Jan Carlson, President & CEO, Tel. 08/587 20 600

”Safe Harbor Statement” enligt amerikansk lag
Med undantag för de uppgifter i detta pressmeddelande som avser förfluten tid, är uppgifterna i rapporten av framåtblickande natur och därför behäftade med risker och osäkerheter när det gäller bl a (men inte begränsat till) ekonomiska, konkurrensmässiga, legala, tekniska och övriga omvärldsfaktorer som kan påverka marknader, produkter, tjänster, priser samt koncernens verksamhet i övrigt och övriga risker, se även avsnittet "Risk Factors" i den registering enligt 10-K som Autoliv gjort hos SEC.
Förutom vår skyldighet att löpande rapportera väsentlig information till den amerikanska finansinspektionen, SEC, åtar vi oss inte att uppdatera dessa framåtblickande uppgifter till följd av ny information eller framtida händelser. För alla uttalanden om framtiden i detta pressmeddelande åberopar vi skydd enligt the Private Securities Litigation Reform Act of 1995.