Autolivs bolagsstämma och utdelning

(Stockholm, 07-05-03) – Världens ledande bilsäkerhetsföretag Autoliv Inc. beslöt idag att fastställa utdelningen till aktieägarna till 39 cents per aktie för årets tredje kvartal.
Utdelningen kommer att betalas torsdagen den 6 september 2007 till dem som är aktieägare i Autoliv Inc. på avstämningsdagen torsdagen den 9 augusti. Aktien noteras utan rätt till kvartalsutdelning fr o m den 7 augusti 2007.

Under den senaste 12-månadersperioden har Autoliv betalat 115 milj dollar i utdelningar. Dessutom har bolaget köpt tillbaka aktier för 206 milj dollar. Jämfört med nettovinsten motsvarar dessa 321 milj dollar som återförts till aktiemarknaden en utbetalningsandel på 84%. Jämfört med Autolivs genomsnittliga börsvärde under 12-månadersperioden motsvarar beloppet en total direktavkastning på 7%. Den kvartalsvisa utdelningen har höjts nio gånger och trefaldigats under de senaste fyra åren, vilket motsvarar en årlig utdelningstillväxt på mer än 30%.

Rapport från Bolagsstämman
På bolagsstämman, som hölls idag i Chicago, antogs styrelsens förslag till beslut med erforderlig majoritet. Stämman beslöt således att omvälja Robert W. Alspaugh, Walter Kunerth, Lars Nyberg och Lars Westerberg för en ny ordinarie mandatperiod om tre år. Stämman bekräftade också valet av Ernst & Young AB som Autolivs oberoende revisionsfirma för innevarande räkenskapsår som slutar den 31 december 2007.
Per-Olof Aronson hade meddelat att han inte stod till förfogande för omval till styrelsen.

Ny styrelseledamot
Vid ett efterföljande styrelsemöte valdes Jan Carlson till styrelsen. Enligt bolagsordningen för Autoliv Inc. har styrelsen möjlighet att komplettera sig själv. Jan Carlson blev den 1 april ny VD och koncernchef för Autoliv.

För ytterligare upplysningar:
Mats Ödman, Informationschef, Autoliv Inc, Tel. 08/58 72 06 00 eller 0708/32 09 33 (mobil)