Autolivs chef för den amerikanska verksamheten lämnar bolaget

Stockholm, 28 februari, 2020) – Autoliv Inc. (NYSE: ALV och SSE: ALIVsdb), världens ledande bilsäkerhetsföretag, meddelar idag att Dan Garceau informerat bolaget att han avser avsluta sin tjänst som chef för Autoliv Americas för en annan position utanför bolaget.

Dan Garceau har haft rollen som chef för Autoliv Americas sedan september 2014. Han kommer att lämna sina uppdrag senast den 10 augusti, 2020. Dan Garceau säger: ”Jag har uppskattat dessa 25 år som jag har arbetat i Autoliv vars vision att rädda fler liv är synnerligen inspirerande och eftersträvansvärd”.

Mikael Bratt, VD och koncernchef, säger: "Dans insatser under en lång period är högt uppskattade och jag önskar honom stort lycka till i hans framtida uppdrag”.

Bolaget har inlett arbetet med att hitta en ersättare till positionen och kommer att meddela tillsättningen vid ett senare tillfälle.

För ytterligare information kontakta:
Media: Stina Thorman, Corporate Communications, tfn +46 (0)8 587 206 50
Investerare och analytiker Anders Trapp, Investor Relations, tfn +46 (0)8 587 206 71
Investerare och analytiker Henrik Kaar, Investor Relations, tfn +46 (0)8 587 206 14

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag, och genom våra dotterbolag utvecklar och tillverkar vi bilsäkerhetssystem, såsom krockkuddar, säkerhetsbälten, rattar och system för skydd av fotgängare till alla större biltillverkare i världen. Våra produkter räddar över 30 000 liv varje år och förebygger tio gånger fler allvarliga olyckor.

Våra drygt 65 000 medarbetare i 27 länder brinner för visionen Saving More Lives och kvaliteten är kärnan i allt vi gör. Vi har 14 tekniska centra med 20 testbanor. Omsättningen under 2018 uppgick till 8 548 miljoner USD. Aktierna är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och de svenska depåbevisen på Nasdaq Stockholm (ALIV SDB). För mer information besök www.autoliv.com

”Safe Harbor Statement” enligt amerikansk federal lag
Detta meddelande innehåller uttalanden som inte utgör historiska fakta men väl framåtblickande uttalanden såsom de definieras i Amerikanska Förenta Staternas(USA) ”Private Securities Litigation Reform Act of 1995”. Sådana framåtblickande uttalanden innefattar åtgärder, möjliga händelser och potentiell utveckling som Autoliv och dess ledning tror eller förväntar sig kan inträffa i framtiden. Alla framåtblickande uttalanden, grundas på våra nuvarande förväntningar och antaganden. Vi kommunicerar våra förväntningar och antaganden i god tro och vi anser att det finns rimlig täckning för dem. Emellertid kan vi inte varken garantera eller försäkra att framåtblickande uttalanden kommer att materialiseras i framtiden eller visa sig korrekta eftersom dessa uttalanden, i sig, alltid är beroende av kända och okända risker, allmänna osäkerhetsfaktorer som kan leda till det faktiska resultatet väsentligen avviker från det resultat som uttryckts eller avsetts tidigare. Otaliga risker och osäkerhetsfaktorer kan komma att innebära att effekterna blir helt annorlunda jämfört med vad som tidigare angivits, inklusive generella ekonomiska förhållanden och variationer i den globala fordonsmarknaden. För alla uppgifter och uttalanden i denna rapport som är framåtblickande uttalanden s.k. ”forward-looking statements”, åberopar vi det skydd som USA:s ”Private Securities Litigation Reform Act of 1995” erbjuder. Vi uppdaterar inte dessa framåtblickande uppgifter eller uttalanden till följd av ny information eller framtida händelser, om så inte krävs enligt lag.