Autolivs största investering

(Stockholm, 2012-10-19) – – –  Vid ett Kina-seminarium, arrangerat idag av tidningen Dagens Industri, meddelade Autolivs VD Jan Carlson att det svenska bilsäkerhets­företaget börjat bygga ännu en fabrik i Kina. Denna anläggning, som blir Autolivs tolfte fabrik i Kina, ska tillverka drivmedel till krockkuddar.  Investeringen är på över 220 miljoner kr och är den största enskilda investeringen i företagets historia.  Den nya fabriken ökar Autolivs produktions­kapacitet av drivmedel för krockkuddar med 25% och gör det möjligt att på sikt tillverka 25-30 miljoner fler krockkuddar än idag.

Den nya fabriken behövs för att klara den stora efterfrågan på bilsäkerhetsprodukter i Kina och andra asiatiska länder. Detta beror på snabbt stigande bilproduktion, men också på att bilarna i Asien får fler och fler krockkuddar.

Även om antalet bilar ökat kraftigt i de asiatiska tillväxtländerna är bilbeståndet fortfarande lågt. Det finns t ex i Kina fortfarande bara 100 bilar per 1000 invånare, och landet är mycket stort. Detta kan jämföras med 500 bilar per 1000 invånare i Europa och nästan 900 i USA. Frontala krockkuddar är numera vanliga i alla nya bilar som säljs i Kina, men inte många av bilarna har sidokrockkuddar. I de andra asiatiska tillväxtländerna har utvecklingen inte ens kommit lika långt som i Kina. Försäljningen av krockkuddar väntas därför fortsätta att stiga snabbt i dessa länder. Detta är den viktigaste förklaringen till Autolivs investering.

Ett annat viktigt skäl till den nya anläggningen är att sänka kostnaderna. Hittills har drivmedlet till krockkuddarna i Kina importerats från USA. Nu kan tillverkningskostnaderna minskas och kostnaderna för transport och lager sänkas rejält. Drivmedlen är olika pyrotekniska ämnen som producerar gas när krockkudden ska blåsas upp. Eftersom ämnena är explosiva, är säkerheten vid tillverkningen rigorös och kapitalkostnaderna för produktionsanläggningarna höga. Detta kräver i sin tur stora volymer för att produktionen ska bli lönsam. Hittills har Autolivs drivmedelstillverk­ning varit koncentrerad till två anläggningar; en i USA och en i Frankrike.

”Den nya anläggningen är en viktig del i vår strategi att använda lågkostnadsländer för att klara prispressen i bilindustrin”, säger Autolivs VD Jan Carlson. ”I Kina köper vi redan 70% av våra komponenter lokalt i landet och bara 30% behöver importeras från andra länder. Med den nya anläggningen kommer vi att kunna möta den väntade efterfrågan av krockkuddar samtidigt som vi förenklar vår komponentförsörjning.”

Förfrågningar:
Jan Carlson, VD och koncernchef, Autoliv Inc.                      Tel. +46-8-578 20 600

George Chang, President Autoliv Asia                                   Tel. + 86-21-2230-7333

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint ventures har Autoliv mer än 80 anläggningar med nästan 50.000 medarbetare i 29 länder. Dessutom har Autoliv tekniska centra i nio länder runt om i världen med 21 krockbanor, vilket är fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning ökade under 2011 med 15% till drygt 8,2 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på NASDAQ OMX Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com.

”Safe Harbor Statement” enligt amerikansk lag
Med undantag för de uppgifter i detta pressmeddelande som avser förfluten tid, är uppgifterna av framåtblickande natur och därför behäftade med risker och osäkerheter när det gäller bl a (men inte begränsat till) ekonomiska, konkurrensmässiga, legala, tekniska och övriga omvärldsfaktorer som kan påverka marknader, produkter, tjänster, priser samt koncernens verksamhet i övrigt. Förutom vår skyldighet att löpande rapportera väsentlig information till den amerikanska finansinspektionen, SEC, åtar vi oss inte att uppdatera dessa framåtblickande uppgifter till följd av ny information eller framtida händelser.