Autolivs VD vald till styrelsen i amerikansk världsledande koncern

(Stockholm, 2010-07-29) – – –  Jan Carlson, som är VD och koncernchef för bilsäkerhetsföretaget Autoliv, har invalts i styrelsen för BorgWarner Inc.

Denna amerikanska bilunderleverantör är en världsledande tillverkare av främst transmissionssystem och drivlinor. BorgWarner har 60 fabriker i 18 länder, 13.500 anställda och hade 2009 en försäljning på 4 miljarder dollar. Huvudkontoret ligger i Detroit.

I sitt val av Jan Carlson från Sverige säger BorgWarner att ”han tillför vår styrelse erfarenheter från global och europeisk affärsverksamhet” och att Jan Carlsons ”erfarenhet av att leda en koncern med samma globala omfattning som vår koncern  kommer att ge oss viktiga kunskaper när vi ska fortsätta att utveckla och expandera vårt företag”.

Jan Carlson kvarstår i sin nuvarande befattning som VD och koncernchef för Autoliv, en bafattning han innehaft sedan 2007. Dessförinnnan var han chef för Autolivs europeiska verksamhet och ännu tidigare teknisk direktör för Autolivkoncernen. Han anställdes i Autoliv 1999 som VD för Autoliv Electronics.
Dessförinnnan var han VD för Saab Combitech i Jönköping.

Jan Carlson är född 1960 och civlingenjör i teknisk fysik från Linköpings universitet.

Ytterligare upplysningar:
Jan Carlson, VD och koncernchef. Tel. 08-587 20 600

Autoliv, Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint ventures har Autoliv cirka 80 anläggningar med över 40.000 medarbetare i 31 länder. Dessutom har Autoliv 13 tekniska centra i elva länder runt om i världen med 21 krockbanor, vilket är mer än något annat bilsäkerhetsföretag. Autolivs försäljning beräknas i år uppgå till ca 7 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på NASDAQ OMX Stockholm (ALIV SDB).

Taggar: