BMW lanserar Autolivs kamerasystem för säkrare och bekvämare körning

(Stockholm, 2011-09-14) – – – Autoliv, Inc. (NYSE: ALV och SSE: ALIV sdb) – världens ledande bilsäkerhetsföretag – har utvecklat ett nytt aktivt bilsäkerhetssystem som visas för första gången på bilutställningen i Frankfurt denna vecka.  Det är ett s.k. Advanced Driver Assistance System (ADAS) som gör bilkörning både enklare och säkrare.

Systemet består av en kamera som läser av trafikskyltar, vägmarkeringar och registrerar vad som är framför fordonet. Kameran är placerad innanför vindrutan vid backspegeln. Med hjälp av kameran och avancerad signalanalys kan systemet varna föraren om det finns risk för kollision med framförvarande bilar (s.k. Forward Collisin Warning). Systemet kan också varna föraren om bilen håller på att oavsiktligt byta fil (Lane Departure Warning). En annan funktion är Automatic High Beam Switching som ser till att helljuset slår om till halvljus vid möten. Dessutom ingår Traffic Sign Recognition som läser av trafikskyltar för att hjälpa föraren att hålla rätt hastighet och iaktta omkörningsförbud.

Kamerasystemet premiärvisas på bilutställningen i Frankfurt av BMW. Under nästa år och 2013 kommer systemet att erbjudas på flera olika bilmodeller, från BMW och andra biltillverkare.

”Vi är mycket glada och hedrade av att ännu en gång ha fått BMWs förtroende som utvecklingspartner och systemansvarig”, förklarar Autolivs VD och koncernchef Jan Carlson. ”Inom aktiva bilsäkerhetssystem har vi tidigare utvecklat t ex BMWs night-vision-system för mörkerkörning och inom krockkuddar och annan passiv bilsäkerhet har vi under årens lopp haft en lång rad gemensamma utvecklingsprojekt”.

Ytterligare information

Jan Carlson, VD och koncernchef                                          Tel 08-587 20 600

Autoliv, Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina delägda bolag har Autoliv cirka 80 anläggningar med 46.000 medarbetare i 29 länder. Dessutom har Autoliv tekniska centra i elva länder runt om i världen med 21 krockbanor, vilket är mer än något annat bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning ökade under 2010 med 40% till knappt 7,2 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på NASDAQ OMX Stockholm (ALIV SDB). Ytterligare information finns på koncernens hemsida www.autoliv.com.