Kv2 2024: Försäljningsmotvind pga lägre fordonsproduktion

Stockholm, Sverige, 19 juli, 2024
(NYSE: ALV och SSE: ALIV.sdb)

Finansiell sammanfattning Kv2

$2 605 miljoner försäljning

1,1% försäljningsminskning

0,7% organisk försäljningsökning*

7,9% rörelsemarginal

8,5% justerad rörelsemarginal*

$1,71 vinst/aktie, 178% ökning

$1,87 justerad vinst/aktie*, 3% minskning

Utsikter för helåret 2024

Cirka 2% organisk försäljningsökning

Cirka 1% negativ valutaeffekt på försäljningen

Cirka 9,5-10,0% justerad rörelsemarginal

Cirka $1,1 miljard operativt kassaflöde

Alla förändringstal i denna rapport jämför med motsvarande period året innan, om inte annat anges.

Viktiga händelser i verksamheten under det andra kvartalet 2024

Försäljningen under andra kvartalet ökade organiskt* med 0,7 %, vilket var 1,4 procentenheter bättre än den globala fordons-produktionens minskning med 0.7% (S&P Global juli 2024). Vi överpresterade i Asien exkl. Kina och i Europa, främst pga produkt-lanseringar och prissättning medan vi underpresterade i Amerika och i Kina, drivet av lägre produktion hos vissa nyckelkunder, pga svag försäljning och lagerminskningar. I Kina var fordonsmixen negativ då flera modeller med begränsat Autoliv-innehåll växte starkt.

Lönsamheten förbättrades trots att försäljningen minskade något. Försäljningen var lägre än väntat, vilket påverkade kvartalets lönsamhet med en operativ hävstång i den övre delen av vårt normala intervall på 20-30 procent. Resultatet förbättrades främst tack vare kostnadsminskningar och högre priser. Antal tjänstemän fortsatte att minska. Rörelseresultatet uppgick till 206 MUSD och rörelsemarginalen till 7,9 procent. Det justerade rörelseresultatet* förbättrades till 221 MUSD och den justerade rörelsemarginalen* ökade från 8,0% till 8,5%. Avkastning på sysselsatt kapital uppgick till 21,0 procent och justerad avkastning på sysselsatt kapital* uppgick till 22,5 procent.

Det operativa kassaflödet var starkt på 340 MUSD, om än något lägre än förra året pga positiva timingeffekter i kvartal 2 förra året. Det fria kassaflödet* på 194 MUSD var därmed också något lägre jämfört med 2023. Skuldsättningsgraden* förbättrades till 1,2x. I kvartalet betalades en utdelning på 0,68 USD per aktie och 1,31 miljoner aktier återköptes och makulerades.

*För ej U.S. GAAP, se jämförelsetabell.

Nyckeltal

0,5

1,4

Vinst per aktie2)

Justerad vinst per aktie1,2)

Operativt kassaflöde

Avkastning på sysselsatt kapital3)

11,5

9,1

Justerad avkastning på sysselsatt kapital1,3)

1,5

4,0

1) Exklusive effekter från kapacitetsanpassningar, kartellrelaterade ärenden och för helår 2023 Andrewsförlikningen. Ej U.S. GAAP, se jämförelsetabell. 2) Efter utspädning när tillämpligt och exkl. återköpta aktier. 3) Annualiserat rörelseresultat och vinstandelar i minoritetsbolag i förhållande till genomsnittligt sysselsatt kapital.

Kommentar från Mikael Bratt, VD & koncernchef

Under det andra kvartalet fortsatte lönsamheten att förbättras trots en liten försäljningsminskning. Förbättringen drevs av bättre prissättning och framgångsrikt genomförande av kostnadsminskningar, där antalet tjänstemän har minskat med 1 100 sedan programmets start. Vi har avtalat om kompensation för kostnads-

Vi fortsatte att prestera betydligt bättre än fordonsproduktionen i Asien exklusive Kina och i Europa, drivet av produktlanseringar och bättre prissättning. I Amerika underpresterade vi något, då vissa nyckelkunder minskade produktionen.

Vi fortsätter att expandera vår verksamhet med kinesiska OEMs, vilket positionerar oss väl för att dra nytta av den nya strukturen på den kinesiska marknaden. Inhemska kinesiska OEMs stod för 38% av vår försäljning i Kina under andra kvartalet. Vi ökade försäljningen till denna grupp med 39 % under andra kvartalet jämfört med för ett år sedan och med 25 % jämfört med föregående kvartal. Marknaden utvecklades dock ogynnsamt pga att försäljningen för vissa märken och modeller med lågt Autoliv-innehåll växte starkt, samtidigt som produktionen hos några av våra viktigaste globala kunder minskade betydligt, vilket ledde till en underprestation på 7 procentenheter i Kina.

Vi är fortsatt fullt fokuserade på att leverera på målet om cirka 12% justerad rörelsemarginal, trots att vi justerar vår prognos för 2024 något, vilket återspeglar förändringar i fordonsproduktionen och en ogynnsam kundmix. Vi förväntar oss fortsatt en betydande ökning av lönsamheten under andra halvåret med en justerad rörelse-marginal på cirka 11-12% jämfört med första halvårets 8,0%. Den positiva utvecklingen av vårt kassaflöde och balansräkning stödjer vårt fortsatta fokus på hög aktieägaravkastning.

ökningar med majoriteten av kunderna och avser att stänga majoriteten av kvarvarande förhandlingar i kvartal 3. Avkastningen på sysselsatt kapital var god och kassaflödet fortsatte att vara starkt, vilket bidrog till en hög aktieägar-avkastning och en förbättring av skuldsättningsgraden till 1,2x.

Vi fortsätter på rätt spår med våra strategiska och strukturella initiativ för att stärka vår verksamhet och struktur. Fordons-produktionen hos vissa nyckelkunder till följd av svagare försäljning och lagerjusteringar var dock lägre än väntat i kvartalet, särskilt i juni. Detta påverkade vår lönsamhet med en operativ hävstång i den övre delen av vårt normala intervall på 20-30%.

Det är uppmuntrande att kundernas produktionsplaner för det tredje kvartalet normaliseras, vilket indikerar att svagheten i juni bör vara tillfällig.

Inquiries: Investors and Analysts

Anders Trapp

Vice President Investor Relations

Tel +46 (0)8 5872 0671

Henrik Kaar

Director Investor Relations

Tel +46 (0)8 5872 0614

Inquiries: Media

Gabriella Etemad

Senior Vice President Communications

Tel +46 (0)70 612 6424

Denna information är sådan information som Autoliv, Inc. är skyldigt att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 juli 2024 kl 12.00 CET.