Kvartalsrapport april – juni 2022

Stockholm, Sverige, 22 juli 22, 2022
(NYSE: ALV och SSE: ALIV.sdb)

Kv 2 2022: Framsteg i prisdiskussionerna med kunder

Finansiell sammanfattning kv2
$2 081m försäljning
2,9% försäljningsökning
8,0% organisk försäljningsökning*
6,0% rörelsemarginal
6,0% justerad rörelsemarginal*
$0,91 vinst/aktie - 24% minskning
$0,90 justerad vinst/aktie* - 25% minskning

Utsikter för helåret 2022
Cirka 13%-16%
organisk försäljningsökning
Cirka 5% negativ valutaeffekt på försäljningen
Cirka 6,0%-7,0% justerad rörelsemarginal
Cirka $750-850 miljoner operativt kassaflöde

Viktiga händelser i verksamheten i det andra kvartalet 2022

• Försäljningen ökade organiskt* med 8%, mestadels p.g.a. prishöjningar och produktlanseringar. Detta var cirka 7 procentenheter bättre än global fordonsproduktion som ökade med cirka 1% (IHS Markit juli 2022).
  • Juni utvecklades starkare än väntat p.g.a prishöjningar, en återhämtning av fordonsproduktionen samt en intäkt från en patenttvist vilket ledde till ett bättre än väntat rörelseresultat för kvartalet. Trots det så minskade lönsamheten p.g.a högre råmaterialkostnader, valutaeffekter, en låg och volatil fordonsproduktion samt nedstängningar i Kina. Rörelsemarginalen och justerad rörelsemarginal* minskade med 2,2 procentenheter. Priskompensationer hänförliga till perioder före andra kvartalet 2022 och patenttvistintäkten uppgick sammanlagt till cirka 50 MUSD i kvartalet. Avkastning på sysselsatt kapital var 13,1% och justerad avkastning på sysselsatt kapital* var 13,3%.
  • Negativt operativt kassaflödevar i kvartal 2, förväntad återhämtning i andra halvåret. Operativt kassaflöde var 51 MUSD negativt och fritt kassaflöde var 190 MUSD negativt, påverkat av ogynnsamma rörelsekapitaleffekter. Nettoskulden ökade och EBITDA minskade jämfört med ett år tidigare, vilket ledde till en skuldkvot på 1.7x. En utdelning på 0,64 USD per aktie utbetalades och 0,30 miljoner aktier återköptes i kvartalet

*För ej U.S. GAAP, se jämförelsetabell. Alla förändringstal i denna rapport jämför med motsvarande period året innan, om inte annat anges.

Nyckeltal

MUSD, förutom aktiedata Kv2 2022 Kv2 2021 Förändring 6m 2022 6m 2021 Förändring
Försäljning $2 081 $2 022 2,9% $4 206 $4 265 -1,4%
Rörelseresultat 124 164 -25% 258 401 -36%
Justerat rörelseresultat1) 124 166 -25% 192 403 -52%
Rörelsemarginal 6,0% 8,1% -2,2pp 6,1% 9,4% -3,3pp
Justerad rörelsemarginal1) 6,0% 8,2% 2,2pp 4,6% 9,4% -4,9pp
Vinst per aktie2, 3) 0,91 1,19 -24% 1,85 2,98 -38%
Justerad vinst per aktie1, 2, 3) 0,90 1,20 -25% 1,6 2,99 -55%
Operativt kassaflöde $-51 $63 e/t 19 249 -92%
Avkastning på sysselsatt kapital4) 13,1% 17,7% -4,6 13,8% 21,8% -8,0pp
Justerad avkastning på sysselsatt kapital1,5) 13,3% 17,8% -4,6 10,4% 21,9% -11,5pp
1) Exklusive kostnader för kapacitetsanpassningar. Ej U.S. GAAP 2) Efter utspädning när tillämpligt och exkl. återköpta aktier. 3) Tilldelade aktierätter genom aktieprogram med rätt att erhålla motsvarighet till utdelning är (under tvåklassmetoden) undantagna från v/a-beräkningen. 4) Annualiserat rörelseresultat och vinstandelar i minoritetsbolag i förhållande till genomsnittligt sysselsatt kapital. 5) Annualiserat rörelseresultat och vinstandelar i minoritetsbolag i förhållande till genomsnittligt sysselsatt kapital. För ej U.S. GAAP, se jämförelsetabell.

Kommentar från Mikael Bratt, VD och koncernchef
Vi exekverade väl i en utmanande omvärld i det andra kvartalet, vilket ledde till bättre än väntat resultat. En stark utveckling i juni, med viss återhämtning i fordonsproduktionen och framsteg i prisduskussionerna med kunderna, inklusive viss retroaktiv kompensation, bidrog till att vi rapporterar ett justerat rörelseresultat för andra kvartalet som är bättre än för det första kvartalet. Leverantörskedjorna är fortsatt under press, delvis p.g.a. nedstängningarna i Kina. Råmaterialkostnadsökningar, valutarörelser och en fordonsprodukion som var både volatil och lägre än väntat var också stora utmaningar i kvartalet. Kassaflödet var negativt, drivet främst av volatilitet och temporära rörelsekapitaleffekter. Vi förväntar oss att återhämta det mesta av dessa effekter i andra halvåret.

I ett kvartal med volatil och låg fordonsproduktion lyckades Autoliv överträffa fordonsproduktionen markant, trots ogynnsamma regionala mixeffekter.

Det är uppmuntrande att vi gör framsteg vad gäller kompensation från våra kunder i form av bestående prishöjningar.

Diskussionerna fortsätter, och vårt mål är priser som reflekterar kostnadsförändringarna samt en kontraktsstruktur som är flexibel och som innefattar bredare och snabbare justeringar till framtida förändringar i affärsförutsättningarna.

Den senaste utvecklingen för leverantörskedjorna, kundernas produktionsplaner, råmaterialpriserna och våra kostnadskompensationer är positiv, och vi anser oss vara väl förberedda för en förbättrad marknadsutveckling. Men, vi ser samtidigt till att vara flexibla och väl förberedda för en sämre marknadsutveckling, om det skulle bli nödvändigt. Vi fortsätter därför med ytterligare kostnadskontrollsåtgärder. Besparingar och strukturåtgärder fortlöper enligt plan och omfattar bland annat kapacitetsjusteringar och strukturoptimeringar.

Vi justerar vår indikation för helåret 2022 till ett smalare intervall, för att reflektera våra åtgärder samt det faktum att det återstår mindre tid av året. Även om skuldkvoten för närvarande är över vårt målintervall är vi fortsatt fokuserade på våra aktieåterköpsambitioner över tid. Vi är fortsatt konfidenta om vårt medelsiktiga justerade rörelsemarginalmål på 12%, baserat på det ramverk vi redogjorde för på vår kapitalmarknadsdag 2021.

Inquiries: Investors and Analysts
Anders Trapp
Vice President Investor Relations
Tel +46 (0)8 5872 0671

Henrik Kaar
Director Investor Relations
Tel +46 (0)8 5872 0614

Inquiries: Media
Gabriella Ekelund
Senior Vice President
Tel +46 (0)70 612 6424

Denna information är sådan information som Autoliv, Inc. är skyldigt att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 juli 2022 kl 12.00 CET.