Kvartalsrapport januari – mars 2020

$0,86 vinst/aktie - 32% minskning
$0,88 justerad vinst/aktie* - 30% minskning

Utsikter för helåret 2020
Inga utsikter kommer att ges innan effekterna av COVID-19 pandemin kan bedömas tydligare.

Viktiga händelser i verksamheten i det första kvartalet 2020

Organisk försäljningsminskning* var 11 procentenheter bättre än global fordonsproduktion. Alla regioners försäljningsutveckling var bättre än fordonsproduktionen. Orderingången var fortsatt hög vilket stärker våra möjligheter att växa snabbare än fordonsproduktionen för en längre tidsperiod.

Bruttomarginal och justerad rörelsemarginal* var på liknande nivåer som förra året trots nedgången i global fordonsproduktion, drivet av frånvaro av kostnader relaterade till den sociala oron i Matamoros, Mexiko, 2020, kostnadsminskningar inom forskning, utveckling och teknikanpassning, försäljnings-, administrations- och allmänna omkostnader, produktionsomkostnader samt råmaterial. Operativt kassaflöde och fritt kassaflöde* var högre än i kv 1 2019.

Säkrade en stark likviditet genom att nyttja hela vårt syndikerade lånelöfte. Likviditeten stärks ytterligare av minskade eller uppskjutna utgifter och investeringar som inte är avgörande för den dagliga verksamheten, samt genom att efter kvartalets utgång dra tillbaka utdelningen.

*For ej US GAAP, se jämförelsetabell. Alla förändringstal i denna rapport jämför med motsvarande period året innan, om inte annat anges.

Nyckeltal

MUSD, förutom aktiedata

Kv 1 2020 Kv 1 2019 Förändring
Försäljning $1 846 $2 174 -15%
Rörelseresultat $134 $173 -23%
Justerat rörelseresultat1) $136 $166 -18%
Rörelsemarginal 7,3% 8,0% -0,7
Justerad rörelsemarginal1) 7,4% 7,7% -0,3
Vinst/aktie efter utspädning2, 3) $0,86 $1,27 -32%
Justerad vinst/aktie efter utspädning1, 2, 3) $0,88 $1,20 -27%
Operativt kassaflöde $156 $154 1,4%
Avkastning på sysselsatt kapital4) 14,5% 19,6% -5,1

1) Exklusive kostnader för kapacitetsanpassningar, kartellrelaterade ärenden. 2) Efter utspädning och exkl. återköpta aktier. 3) Tilldelade aktierätter genom aktieprogram med rätt att erhålla motsvarighet till utdelning är (under tvåklassmetoden) undantagna från v/a-beräkningen. 4) Rörelseresultat och vinstandelar i minoritetsbolag i förhållande till genomsnittligt sysselsatt kapital.

Kommentar från Mikael Bratt, VD och koncernchef

Vi uppnådde ett starkt första kvartal trots den kraftiga nedgången i fordonsproduktionen och jag är nöjd med vår försäljningsutveckling, marginaler och framförallt vårt starka kassaflöde och cash conversion. Ledningsgruppen som tillsattes för att hantera situationen i Kina arbetar nu på global nivå och har agerat snabbt med lämpliga kostnadsbesparingar för att motverka mycket av motvinden från en svag fordonsproduktion.

Situationen är nu mer utmanande än i första kvartalet, eftersom kundernas fabriksstängningar nu påverkar merparten av vår verksamhet - för en okänd tidsperiod – jämfört med första kvartalets mer begränsade omfattning. Vi har dragit tillbaka våra utsikter för helåret 2020 tills effekterna av COVID-19 pandemin kan bedömas tydligare.

Vi har vidtagit ett antal åtgärder för att hantera en föränderlig situation, inklusive anpassning av produktion och arbetstider, minskat eller skjutit upp investeringar och utgifter som inte är avgörande för den dagliga verksamheten. Vi har även accelererat kostnadsbesparingsinitiativ, permitterat personal - ofta inom statligt understödda program – samt reducerat ersättningen till verkställande ledning och styrelsen.

Vi har även skärpt kontrollen av rörelsekaptialet genom strikt lagerkontroll, noggrann uppföljning av kundfordringar och ett tätt samarbete med våra leverantörer. Utöver det har vi stärkt vår likviditet genom att ställa in utdelningen för andra kvartalet, skjuta upp framtida utdelningar och nyttjat hela vårt syndikerade lånelöfte.

Vi avser att säkerställa en adekvat kostnadsstruktur som stödjer våra lönsamhetsmål, oavsett vilken nivå av fordonsproduktion som blir det nya normala efter COVID-19 pandemin.

De strategiska initiativ och strukturella förbättringsprojekt vi beskrev på vår kapitalmarknadsdag 2019 är fortsatt högprioriterade, även om vissa projekt kan komma att försenas några kvartal.

Samtidigt som vi hanterar kraftiga minskningar i fordonsproduktionen i de flesta regioner förbereder vi oss för återstart och upptrappning av produktion genom ett tätt samarbete med kunder och leverantörer. Våra medarbetares hälsa och säkerhet är vår huvudprioritet och som en del av våra förberedelser uppgraderas skyddsutrustning och -åtgärder.

Sedan mitten av februari har efterfrågan och produktion i Kina återhämtat sig markant och alla våra anläggningar i Kina producerar nu på normala nivåer. Samtidigt som vi förbereder os för det värsta och hoppas på det bästa behåller vi vårt fokus på kvalitet och säkerhet.

Inquiries: Investors and Analysts
Anders Trapp
Vice President Investor Relations
Tel +46 (0)8 58 72 06 71

Henrik Kaar
Director Investor Relations
Tel +46 (0)8 58 72 06 14

Inquiries: Media
Henrik Kaar
Director Investor Relations
Tel +46 (0)8 58 72 06 14

Marja Huotari
Acting Vice President Communications
Tel +46 (0)70 957 8135

Denna information är sådan information som Autoliv, Inc. är skyldigt att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 april 2020 kl 12.00 CET.