Kvartalsrapport januari – mars 2021

Stockholm, Sverige, 23 april, 2021
(NYSE: ALV och SSE: ALIV.sdb)

Kv1 2021: God utveckling av försäljning, vinst, balansräkning

Finansiell sammanfattning kv1
$2 242m
försäljning

17,9% organisk försäljningsökning*
10,6% rörelsemarginal
10,6% justerad rörelsemarginal*
$1,79 resultat/aktie - 108% ökning
$1,79 justerat resultat/aktie* - 103% ökning

Utsikter för helåret 2021
Cirka 23% försäljningsökning

Cirka 20% organisk försäljningsökning
Cirka 10% justerad rörelsemarginal

Viktiga händelser i verksamheten i det första kvartalet 2021

• Stark organisk försäljningstillväxt*, drivet av god utveckling i alla regioner. Försäljningen ökade organiskt med 17,9% och överträffade global fordonsproduktion med mer än 4 procentenheter (enligt IHS Markit april 2021) trots ogynnsamma geografiska mixeffekter eftersom fordonsproduktionen växte starkt i marknader med lägre säkerhetsinnehåll. Samtliga regioner överträffade fordonsproduktionen med 6-23 procentenheter, drivet av produktlanseringar och en positiv fordonsmix. Orderingången var i linje med föregående år.

• Stark ökning av rörelseresultatet, drivet av stark försäljningstillväxt och fortsatt kostnadskontroll. Justerad rörelsemarginal* förbättrades med 3,2 procentenheter till 10,6%. Avkastning på sysselsatt kapital förbättrades till 26,3%.
  • Starkt kassaflöde och stärkt balansräkning. Operativt kassaflöde ökade till 186 MUSD och fritt kassaflöde* växte till 93 MUSD. Nettoskulden* minskade markant och vår skuldkvot* om 1.4x är nu inom vårt målsättningsintervall om 0.5x-1.5x.

* För ej U.S. GAAP, se jämförelsetabell. Alla förändringstal i denna rapport jämför med motsvarande period året innan, om inte annat anges.
Nyckeltal

MUSD, förutom aktiedata

Kv1 2021 Kv1 2020 Förändring
Försäljning $2 242 $1 846 21%
Rörelseresultat $237 $134 77%
Justerat rörelseresultat1) $237 $136 74%
Rörelsemarginal 10,6% 7,3% 3,3
Justerad rörelsemarginal1) 10,6% 7,4% 3,2
Resultat/aktie efter utspädning2, 3) $1,79 $0,86 108%
Justerat resultat/aktie efter utspädning1, 2, 3) $1,79 $0,88 103%
Operativt kassaflöde $186 $156 19%
Avkastning på sysselsatt kapital4) 26,3% 14,5% 11,8
Justerad avkastning på sysselsatt kapital5) 26,3% 14,6% 11,7
1) Exklusive kostnader för kapacitetsanpassningar. 2) Efter utspädning när tillämpligt och exkl. återköpta aktier. 3) Tilldelade aktierätter genom aktieprogram med rätt att erhålla motsvarighet till utdelning är (under tvåklassmetoden) undantagna från v/a-beräkningen. 4) Annualiserat rörelseresultat och vinstandelar i minoritetsbolag i förhållande till genomsnittligt sysselsatt kapital. 5) Annualiserat rörelseresultat och vinstandelar i minoritetsbolag i förhållande till genomsnittligt sysselsatt kapital. Ej-U.S. GAAP, se jämförelsetabell.

Kommentar från Mikael Bratt, VD och koncernchef
COVID-19 pandemin fortsätter att påverka oss på flera sätt och vår huvudsakliga prioritering är fortsatt våra anställdas hälsa och säkerhet. Industrin upplever ogynnsamma effekter från obalans i utbud och efterfrågan av vissa insatsmaterial som stål, kemikalier och halvledare. Temporära brister på dessa material begränsade fordonsproduktionen i det första kvartalet och vi förväntar oss att denna situation fortsätter in i andra och tredje kvartalet i år.

Det gör mig stolt att Autolivs organisation under så utmanande omständigheter levererade ett starkt första kvartal med hög försäljningstillväxt och en markant förbättring av lönsamheten jämfört med första kvartalet både 2020 och 2019. Jag är också nöjd med att vi fortsatte generera ett starkt kassaflöde, att vår nettoskuld minskade ytterligare samt att vår skuldkvot nu är tillbaka inom vårt målsättningsintervall. Våra framsteg de senaste kvartalen stärker vår övertygelse på vägen mot våra mål på medellång sikt och våra möjligheter att skapa aktieägarvärde.

Försäljningen överträffade global fordonsproduktion organiskt med mer än 4 procentenheter i kvartalet, trots ogynnsamma geografiska mixeffekter när fordonsproduktion huvudsakligen växte i marknader med lägre säkerhetsinnehåll. Drivet av nya lanseringar och positiv fordonsmix överträffade vi fordonsproduktionen markant i alla regioner. Understödda av färska fordonslanseringar som Jeep Grand Cherokee L, Mitsubishi Outlander och Peugeot 308, räknar vi med att överträffa fordonsproduktionen med medelhöga ensiffriga procenttal i år.

Vi är fortsatt i en osäker tid och vi möter utmaningar under 2021. Vi förväntar oss ogynnsam kostnadsutveckling från stigande råmaterialpriser hela 2021. Vi är fortsatt fokuserade på att bemöta snabba ändringar i fordonsproduktionen med flexibilitet och rörlighet. Trots ökade leverantörskedjeutmaningar i vår industri är vi nöjda med att vi kan upprepa vår helårsindikation om cirka 20% organisk tillväxt och justerad rörelsemarginal på cirka 10%, eftersom vi förväntar oss att leverantörskedjeutmaningarna balanseras av en positiv försäljningsmix och kostnadsbesparingar.

Vi ser att våra strategiska initiativ gradvis ger goda resultat och vi förväntar oss att 2021 blir ett viktigt steg på vägen mot 2022-24 målen, som inkluderar en tillväxt klart högre än fordonsproduktionen samt en markant förbättring av justerad rörelsemarginal.

Inquiries: Investors and Analysts
Anders Trapp
Vice President Investor Relations
Tel +46 (0)8 5872 0671
anders.trapp@autoliv.com

Henrik Kaar
Director Investor Relations
Tel +46 (0)8 5872 0614
henrik.kaar@autoliv.com

Inquiries: Media
Gabriella Ekelund
Senior Vice President Communications
Tel +46 (0)70 612 6424

gabriella.ekelund@autoliv.com

Denna information är sådan information som Autoliv, Inc. är skyldigt att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 april kl 12.00 CET.