Kvartalsrapport januari – mars 2023

Stockholm, Sverige, 21 April, 2023
(NYSE: ALV och SSE: ALIV.sdb)

Kv1 2023: Stark försäljningstillväxt

Finansiell sammanfattning Kv1
$2 493 miljoner försäljning
17% försäljningsökning
21% organisk försäljningsökning*
5,1% rörelsemarginal
5,3% justerad rörelsemarginal*
$0,86 vinst/aktie - 9% minskning
$0,90 justerad vinst/aktie* - 99% ökning

Utsikter för helåret 2023
Cirka 15% organisk försäljningsökning
Cirka 1% negativ valutaeffekt på försäljningen
Cirka 8,5-9,0%
justerad rörelsemarginal
Cirka $900 miljoner
operativt kassaflöde

Viktiga händelser i verksamheten under det första kvartalet 2023

• Försäljningen ökade organiskt med 21%, vilket var 15 procentenheter bättre än global fordonsproduktion som växte med 6,1% (S&P Global april 2023). Vi överträffade fordonsproduktionen kraftigt i alla regioner, främst pga produktlanseringar och högre priser.
  • Lönsamhet i linje med vår indikaiton, positivt påverkad av prisökningar, organisk tillväxt och kostnadsbesparingsaktiviteter. Rörelseresultatet var 127 MUSD och rörelsemarginalen 5,1%. Justerat rörelseresultat* ökade från 68 MUSD till 131 MUSD och justerad rörelsemarginal* ökade från 3,2% till 5,3%, trots fortsatt inflationstryck, volatil fordonsproduktion och negativa valutaeffekter. Avkastning på sysselsatt kapital var 13,0% och justerad avkastning på sysselsatt kapital* var 13,4%.
  • Operativt kassaflöde minskade från 70 MUSD till -46 MUSD, främst pga ogynnsamma rörelsekapitaleffekter drivet av den höga försäljningsökningen. Fritt kassaflöde* minskade till -189 MUSD, eftersom nettoinvesteringar ökade pga kapacitetsökningar och produktionstrukturaktiviteter. Skuldkvoten* ökade från 1,4x i det fjärde kvartalet 2022 till 1,6x, påverkat av högre nettoskuld. Utbetald utdelning var 0,66 USD per aktie. 0,45 miljoner aktier återköptes och makulerades i kvartalet.

*För ej U.S. GAAP, se jämförelsetabell.

Nyckeltal

MUSD, förutom aktiedata Kv1 2023 Kv1 2022 Förändring
Försäljning $2 493 $2 124 17%
Rörelseresultat 127 134 -5,4%
Justerat rörelseresultat1) 131 68 93%
Rörelsemarginal 5,1% 6,3% -1,2
Justerad rörelsemarginal1) 5,3% 3,2% 2,1
Vinst per aktie2) $0,86 $0,94 -8,8%
Justerad vinst per aktie1,2) 0,90 0,45 99%
Operativt kassaflöde -46 70 n/a
Avkastning på sysselsatt kapital3) 13,0% 14,6% -1,6
Justerad avkastning på sysselsatt kapital1,3)                                                                                           13,4% 7,4% 6,0
1) Exklusive kostnader och vinster från kapacitetsanpassningar. Ej U.S. GAAP, se jämförelsetabell 2) Efter utspädning när tillämpligt och exkl. återköpta aktier. 3) Annualiserat rörelseresultat och vinstandelar i minoritetsbolag i förhållande till genomsnittligt sysselsatt kapital.

Kommentar från Mikael Bratt, VD och koncernchef
Jag är nöjd med vår starka försäljnings-ökning, driven av produktlanseringar och prishöjningar, och att vi överträffade fordonsproduktionen markant i alla regioner. Rörelsemarginaleffekten av den starka försäljningsökningen i kvartalet var mindre än vad den borde vara. Orsaken är att nya produktlanseringar normalt har lägre operativ hävstång initialt. Allteftersom produktionen ökar och stabiliseras förväntas den operativa hävstången förbättras. Tillsammans med våra åtgärder för kostnadsbesparingar och prisjusteringar kommer detta att leda till det kraftigt förbättrade helårsresultat vi förväntar oss.

Affärsförutsättningarna i det första kvartalet 2023 var som väntat utmanande, särskilt i Europa. Vi rapporterade en justerad rörelsemarginal i linje med vad vi tidigare kommunicerat.

Andra höjdpunkter i kvartalet var att vår balansräkning och förväntade kassaflöde möjliggjorde en fortsatt hög aktieägaravkastning, och att vi emitterade vår första gröna obligation. Vi förväntar oss ett starkt kassaflöde för helåret, trots att vårt kassaflöde var tillfälligt svagt i det första kvartalet, p.g.a. den starka försäljningsökningen i mars.

Vi såg fortsatta uppdateringar av krockteststandarder och säkerhetsregleringar i USA och Indien vilket understödjer en fortsatt ökning av säkerhetsinnehåll per fordon. Vår marknadsposition är stark och vi investerar för ökad produktion med en ny textilanläggning i Vietnam. Vi fortsätter att undersöka olika sätt att förbättra vår produktionsstruktur och minska våra kostnader strukturellt.

Hittills har året utvecklats som förväntat. Liksom förra året påverkades första kvartalet av ett kraftigt inflationstryck, och i linje med förra året, förväntar vi oss att motverka detta under återstoden av året genom produktivitet, kostnadsminskningar och prisjusteringar.

Detta stärker min övertygelse och förväntan om en justerad rörelsemarginal som gradvis förbättras, vilket bör göra det möjligt för oss att både leverera en kraftig ökning av årets kassaflöde och justerat rörelseresultat, samt att nå de helårsindikationer vi angav i början av året.

Inquiries: Investors and Analysts
Anders Trapp
Vice President Investor Relations
Tel +46 (0)8 5872 0671

Henrik Kaar
Director Investor Relations
Tel +46 (0)8 5872 0614

Inquiries: Media
Gabriella Ekelund
Senior Vice President Communications
Tel +46 (0)70 612 6424

Denna information är sådan information som Autoliv, Inc. är skyldigt att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 april 2023 kl 12.00 CET.

Taggar: