Kvartalsrapport januari - mars 2024

Stockholm, Sverige, 26 april, 2024
(NYSE: ALV och SSE: ALIV.sdb)

Kvartal 1 2024: Förbättringar på bred front

Finansiell sammanfattning Kv1
$2 615 miljoner försäljning
5% försäljningsökning
5% organisk försäljningsökning*
7,4% rörelsemarginal
7,6% justerad rörelsemarginal*
$1,52 vinst/aktie, 77% ökning
$1,58 justerad vinst/aktie*, 76% ökning

Utsikter för helåret 2024
Cirka 5% organisk försäljningsökning
Cirka 0% valutaeffekt på försäljningen
Cirka 10,5% justerad rörelsemarginal
Cirka $1,2 miljarder operativt kassaflöde

Alla förändringstal i denna rapport jämför med motsvarande period året innan, om inte annat anges.

Viktiga händelser i verksamheten under det första kvartalet 2024

• Rekordförsäljning med en organisk* ökning om 5%, vilket var sex procentenheter bättre än den globala fordonsproduktionens minskning på 1% (S&P Global april 2024). Vi överträffade fordonsproduktionen i alla regioner, främst tack vare nya produktlanseringar och högre priser som överförts från förra året.
  • Lönsamheten ökade avsevärt, främst drivet av organisk tillväxt och kostnadsbesparingar. Rörelseresultatet var 194 MUSD och rörelsemarginalen var 7,4%. Det justerade rörelseresultatet* förbättrades från 131 MUSD till 199 MUSD och den justerade rörelsemarginalen* ökade från 5,3% till 7,6%. Avkastning på sysselsatt kapital uppgick till 19,7% och justerad avkastning på sysselsatt kapital* till 20,2%.
  • Stark förbättring av kassaflödet. Operativt kassaflöde ökade med 168 MUSD och det fria kassaflödet* med 171 MUSD. Skuldkvoten* på 1,3x var i det närmaste oförändrad jämfört med tre månader tidigare och 0,3x lägre än ett år tidigare trots att 700 MUSD har återförts till aktieägarna som utdelningar och återköp av aktier under de senaste 12 månaderna. Under kvartalet betalades en utdelning på 0,68 USD per aktie och 1,37 miljoner aktier återköptes och makulerades.

*För ej U.S. GAAP se jämförelsetabell.

Nyckeltal

MUSD, förutom aktiedata Kv1 2024 Kv1 2023 Förändring
Försäljning $2 615 $2 493 4,9%
Rörelseresultat 194 127 52%
Justerat rörelseresultat1) 199 131 51%
Rörelsemarginal 7,4% 5,1% 2,3
Justerad rörelsemarginal1) 7,6% 5,3% 2,3
Vinst per aktie2) 1,52 0,86 77%
Justerad vinst per aktie1,2) 1,58 0,90 76%
Operativt kassaflöde $122 $-46 n/a
Avkastning på sysselsatt kapital3) 19,7% 13,0% 6,7
Justerad avkastning på sysselsatt kapital1,3) 20,2% 13,4% 6,8
1) Exklusive effekter från kapacitetsanpassningar och kartellrelaterade ärenden. Ej U.S. GAAP, se jämförelsetabell. 2) Efter utspädning när tillämpligt och exkl. återköpta aktier. 3) Annualiserat rörelseresultat och vinstandelar i minoritetsbolag i förhållande till genomsnittligt sysselsatt kapital.

Kommentar från Mikael Bratt, VD & koncernchef

Vi levererade en rekordförsäljning under det första kvartalet och överträffade den globala fordonsproduktionen med sex procentenheter. Vi växte snabbare än fordonsproduktionen i alla regioner, inklusive i Kina, trots en negativ fordonsproduktionsmix där inhemska kinesiska fordonstillverkare växte med 17% och globala tillverkare minskade med 5%. Det är glädjande att vår försäljning i Indien växte organiskt med 27%. Försäljningen i Indien är nu större än i Sydkorea och står för mer än 4% av vår globala försäljning.

Vi levererade resultat i linje med vad vi tidigare kommunicerat, trots att fordonsproduktionen var 1 procentenhet lägre än vad som förväntades tre månader tidigare och vi är på god väg att leverera på våra helårsutsikter. 2024 ser vi ett rekordstort antal produktlanseringar, trots att en del fordonstillverkare förändrar vissa av sina planerade lanseringar, främst för elbils-plattformar.

Lönsamheten fortsatte att förbättras betydligt, främst drivet av volymtillväxt och kostnadsminskningar. Omstrukturerings-aktiviteterna ger resultat och antalet tjänstemän har minskat med cirka 1 000, eller med mer än 5%, det senaste året.

Vårt fortsatta fokus på optimering av balansräkningen bidrar till en stark utveckling för kassaflöde, kassakonvertering och avkastning på sysselsatt kapital.

Jag är särskilt nöjd med vår skuldkvot på 1.3x, som minskade avsevärt jämfört med för ett år sedan, trots att vi har återfört 700 MUSD till aktieägarna och investerat i geografiskt strukturoptimering och tillväxt. För att stötta förväntad tillväxt investerar vi för närvarande i ökad kapacitet i Vietnam, Kina och Indien.

Vi står inför inflationstryck även detta år och vi fortsätter att förvänta oss kompensation för det som överstiger vad vi kan kompensera själva genom normala produktivitetsåtgärder. Diskussionerna med våra kunder fortskrider enligt plan.

Som vi tidigare har kommunicerat förväntar vi oss att säsongsvariationerna från tidigare år sannolikt kommer att fortsätta under 2024, med en gradvis förbättring under året, vilket leder till en justerad rörelsemarginal* för helåret på cirka 10,5%. Viktiga drivkrafter för marginalutvecklingen för helåret är organisk tillväxt, våra strukturella och strategiska kostnadsbesparingsinitiativ och en lägre avropsvolatilitet.

Den utveckling vi förväntar oss under 2024 bör skapa en solid bas för en fortsatt hög aktieägaravkastning och vårt mål om cirka 12% justerad rörelsemarginal*.

Inquiries: Investors and Analysts
Anders Trapp
Vice President Investor Relations
Tel +46 (0)8 5872 0671

Henrik Kaar
Director Investor Relations
Tel +46 (0)8 5872 0614

Inquiries: Media

Gabriella Etemad
Senior Vice President Communications
Tel +46 (0)70 612 6424

Denna information är sådan information som Autoliv, Inc. är skyldigt att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 kl 12.00 CET.