Kvartalsrapport Juli - September 2006

Rörelseresultat: -2% till 102 MUSD
Rörelsemarginal: 7,2%

Starkt långfristigt kassaflöde

(Stockholm, 06-10-26) – – – Under årets tredje kvartal lyckades världens ledande bilsäker¬hets¬företag Autoliv Inc. nå sin prognos om en rörelsemarginal på 7,2% trots lägre bilproduktion än väntat.

Jämfört med samma period 2005 ökade försälj¬ningen med 1% till 1.411 MUSD. Den organiska försäljningen sjönk med endast 2% trots att bilproduktionen föll i Västeuropa med 5% och med 8% i Nordamerika. Rörelseresultatet minskade med 2% till 102 MUSD. Resultatet före skatt minskade med 3% till 92 MUSD. Nettovinsten och vinsten per aktie har påverkats positivt med 66 MUSD av upplösningar av skattereserver och andra engångsskatteeffekter. Därigenom steg nettovinsten med 63 MUSD till 122 MUSD och vinsten per aktie med 82 cent till 1,48 USD jämfört med 0,66 USD under samma period 2005. Justerat för upplösningen av skattereserverna och de andra engångsskatteeffekterna uppgick vinsten per aktie till 68 cent och nettovinsten till 56 MUSD.

Under kvartalet ökade antalet medarbetare i lågkostnadsländer med 1.600, vilket är mer än i något tidigare kvartal, medan antalet medarbetare i högkostnadsländer minskade med 400.

Kassaflödet från verksamheten uppgick till 102 MUSD och till 24 MUSD efter investeringar. Försäljning av kundfordringar minskade och påverkade kassaflödet negativt under kvartalet med 20 MUSD.

Under det fjärde kvartalet beräknas den rapporterade försäljningen öka med 6% och den organiska försäljningen öka med 2%, trots att bilproduktionen både i Västeuropa och Nordamerika beräknas minska.

En telefonkonferens kommer att hållas idag kl 15.30 på engelska, tel +44-207-947-5033. Konferensen går även att följa på vår hemsida www.autoliv.com.