Kvartalsrapport juli – september 2022

Stockholm, Sverige, 21 oktober, 2022
(NYSE: ALV och SSE: ALIV.sdb)

Kv 3 2022: Åtgärder ger resultat

Finansiell sammanfattning kv3
$2 302 försäljning
25% försäljningsökning
32% organisk försäljningsökning*
7,4% rörelsemarginal
7,5% justerad rörelsemarginal*
$1,21 vinst/aktie - 78% ökning
$1,23 justerad vinst/aktie* - 68% ökning

Utsikter för helåret 2022
Cirka 15% organisk försäljningsökning
Cirka 6% negativ valutaeffekt på försäljningen
Övre delen av cirka 6,0%-7,0% justerad rörelsemarginal
Cirka $700-750 miljoner operativt kassaflöde

Viktiga händelser i verksamheten i det tredje kvartalet 2022

• Försäljningen ökade organiskt* med 32,5%, vilket var 3,7 procentenheter bättre än global fordonsproduktion som växte med 28,8% (S&P Global okt 2022). Vi överträffade fordonsproduktionen i alla regioner förutom i Övriga Asien, huvudsakligen pga prishöjningar och nya produktlanseringar. Försäljningen om 2 302 MUSD var ett nytt rekord för ett tredje kvartal för vår passivsäkerhetsaffär.
  • Lönsamheten ökade markant, drivet av framgångsrika prisförhandlingar, en återhämtning av fordonsproduktionen samt våra kostnadsbesparingsaktiviteter. Rörelseresultatet ökade med 72% och rörelsemarginalen ökade till 7,4% från 5,4%. Justerad rörelsemarginal* ökade till 7,5%, trots fortsatt ogynnsamma marknadsförutsättningar, inklusive inflationstryck, volatil fordonsproduktion samt ogynnsamma valutaeffekter. Avkastning på sysselsatt kapital var 18,0% och justerad avkastning på sysselsatt kapital var 18,4%.
  • Operativt kassaflöde ökade till 232 MUSD, påverkat av högre nettovinst och gynnsamma rörelsekapitaleffekter. Fritt kassaflöde* minskade till 68 MUSD, påverkat av högre investeringar. Skuldkvoten förbättrades till 1,6x från 1,7x i det andra kvartalet. En utdelning på 0,64 USD per aktie utbetalades och 0,26 miljoner aktier återköptes i kvartalet.

* För ej U.S. GAAP, se jämförelsetabell.

Nyckeltal

MUSD, förutom aktiedata Kv3 2022 Kv3 2021 Förändring 9m 2022 9m 2021 Förändring
Försäljning $2 302 $1 847 25% $6 507 $6 111 6,5%
Rörelseresultat 171 99 72% 429 500 -14%
Justerat rörelseresultat1) 173 103 67% 365 506 -28%
Rörelsemarginal 7,4% 5,4% 2,1 6,6% 8,2% -1,6
Justerad rörelsemarginal1) 7,5% 5,6% 1,9 5,6% 8,3% -2,7
Vinst per aktie2, 3) 1,21 0,68 78% 3,06 3,65 -16%
Justerad vinst per aktie1, 2, 3) 1,23 0,73 68% 2,58 3,72 -31%
Operativt kassaflöde $232 $188 23% $251 $437 -43%
Avkastning på sysselsatt kapital4) 18,0% 10,5% 7,5 15,3% 18,1% -2,8
Justerad avkastning på sysselsatt kapital1, 4) 18,4% 10,9% 7,5 13,1% 18,3% -5,2
1) Exklusive kostnader och vinster från kapacitetsanpassningar. Ej U.S. GAAP För ej U.S. GAAP, se jämförelsetabell 2) Efter utspädning när tillämpligt och exkl. återköpta aktier. 3) Tilldelade aktierätter genom aktieprogram med rätt att erhålla motsvarighet till utdelning är (under tvåklassmetoden) undantagna från v/a-beräkningen. 4) Annualiserat rörelseresultat och vinstandelar i minoritetsbolag i förhållande till genomsnittligt sysselsatt kapital.

Kommentar från Mikael Bratt, VD och koncernchef

Som marknadsledare bygger vi upp styrka och motståndskraft i turbulenta tider. Våra initiativ gör det möjligt för oss att förstärka vår konkurenskraft ytterligare. Trots den utmanande affärsmiljön är vårt tredje kvartal såpass bra att vi kan uppdatera våra utsikter för den justerade rörelsemarginalen för helåret 2022 till den övre delen av intervallet på 6,0-7,0%. De aktiviteter vi initierade tidigare under året ger nu resulat, särskilt avseende våra prisjusteringar för att kompensera för inflationstrycket och våra initiativ för kostnadsminskningar.

Jag är nöjd med vår starka återhämtning i det tredje kvartalet, med rekordförsäljning för ett tredje kvartal och med en ökning av den justerade rörelsemarginalen till 7,5% trots ogynnsamma valutaeffekter motsvarande nästan 2 procentenheter, inflationstryck och hög volatilitet i kundavropen. Detta är ett viktigt steg mot våra medelsiktiga mål. Vi uppnådde även detta kvartal en stark organisk försäljningsökning, som överträffade fordonsproduktionen, trots ogynnsam regional utveckling av fordonsproduktionen.

Under kvartalet bibehöll vi en stark balansräkning, vårt kassaflöde förbättrades jämfört med de senaste kvartalens nivå, och vår skuldkvot förbättrades jämfört med föregående kvartal. Vi har uppnått överenskommelser i mer än 90% av de råmaterialrelaterade prisjusteringsdiskussioner vi initierade tidigare i år. Prisjusteringsdiskussioner med våra kunder angående kostnadsökningar relaterade till löner, logistik och energi fortskrider.

Vi förväntar oss fortsatt marginalförbättring sekventiellt i det fjärde kvartalet pga positiva säsongseffekter, prishöjningar, kostnads- och personalinitiativ samt en förväntad något lägre volatilitet i kundavropen. Den gradvisa förbättringen av vår prestation under året understryker vår tillförsikt för att nå våra medelsiktiga mål. Dessutom förväntar vi oss att vår balansräkning och positiva kassaflödestrend kommer att ge utrymme för ökad aktieägaravkastning.

Inquiries: Investors and Analysts
Anders Trapp
Vice President Investor Relations
Tel +46 (0)8 5872 0671

Henrik Kaar
Director Investor Relations
Tel +46 (0)8 5872 0614

Inquiries: Media
Gabriella Ekelund
Senior Vice President Communications
Tel +46 (0)70 612 6424

Denna information är sådan information som Autoliv, Inc. är skyldigt att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 oktober 2022 kl 12.00 CET.