Kvartalsrapport juli - september 2023

Stockholm, Sverige, 20 oktober, 2023
(NYSE: ALV och SSE: ALIV.sdb)

Kv3 2023: Ytterligare ett starkt kvartal

Finansiell sammanfattning Kv3

$2 596 miljoner försäljning
13% försäljningsökning
11% organisk försäljningsökning*
8,9% rörelsemarginal
9,4% justerad rörelsemarginal*
$1,57 vinst/aktie, 30% ökning
$1,66 justerad vinst/aktie*, 35% ökning

Uppdaterade utsikter för helåret 2023

Cirka 17% organisk försäljningsökning
Cirka 1% positiv valutaeffekt på försäljningen
Cirka 8,5% - 9,0% justerad rörelsemarginal
Cirka $900 miljoner operativt kassaflöde

Alla förändringstal i denna rapport jämför med motsvarande period året innan, om inte annat anges.

Viktiga händelser i verksamheten under det tredje kvartalet 2023

• Försäljningen ökade organiskt* med 11%, vilket var 7%-enheter bättre än global fordonsproduktionstillväxt på 3,8% (S&P Global oktober 2023). Vi överträffade fordonsproduktionen i alla regioner, främst från nya produktlanseringar och högre priser.
  • Lönsamheten ökade kraftigt, med positiv påverkan från prisökningar, organisk tillväxt och våra kostnadsbesparingsaktiviteter. Rörelseresultatet blev 232 MUSD och rörelsemarginalen 8,9%. Justerat rörelseresultat* förbättrades från 173 MUSD till 243 MUSD och justerad rörelsemarginal* ökande från 7,5% till 9,4%, trots inflationstryck och negativa valutaeffekter. Avkastning på sysselsatt kapital uppgick till 24% och justerad avkastning på sysselsatt kapital* till 25%.
  • Operativt kassaflöde var fortsatt starkt, trots en minskning från 232 MUSD till 202 MUSD, huvusakligen pga tillfälligt negativa rörelsekapitaleffekter. Fritt kassaflöde* minskade till 50 MUSD från 68 MUSD. Skuldkvoten* var oförändrad 1,3x jämfört med det andra kvartalet 2023. Utbetald utdelning uppgick till 0,66 USD per aktie. 1,23 miljoner aktier återköptes och makulerades i kvartalet.
*För ej U.S. GAAP, se jämförelsetabell.

Nyckeltal

MUSD, förutom aktiedata Kv 3 2023 Kv3 2022 Förändring 9M 2023 9M 2022 Förändring
Försäljning $2 596 $2 302 13% $7 724 $6 507 19%
Rörelseresultat 232 171 36% 453 429 5,5%
Justerat rörelseresultat1) 243 173 40% 586 365 60%
Rörelsemarginal 8,9% 7,4% 1,5 5,9% 6,6% -0,7
Justerad rörelsemarginal1) 9,4% 7,5% 1,8 7,6% 5,6% 2,0
Vinst per aktie2) 1,57 1,21 30% 3,04 3,06 -0,5%
Justerad vinst per aktie1,2) 1,66 1,23 35% 4,48 2,58 73%
Operativt kassaflöde $202 $232 -13% $535 $251 114%
Avkastning på sysselsatt kapital3) 24,2% 18,0% 6,2 15,6% 15,3% 0,3
Justerad avkastning på sysselsatt kapital1,3) 24,5% 18,4% 6,2 19,8% 13,1% 6,7
1) Exklusive effekter från kapacitetsanpassningar, kartellrelaterade ärenden och Andrewsförlikningen. Ej U.S. GAAP, se jämförelsetabell. 2) Efter utspädning när tillämpligt och exkl. återköpta aktier. 3) Annualiserat rörelseresultat och vinstandelar i minoritetsbolag i förhållande till genomsnittligt sysselsatt kapital.

Kommentar från Mikael Bratt, VD och koncernchef

Vi presterade väl i det tredje kvartalet. Vår organiska försäljningsökning var fortsatt markant högre än fordonsproduktionen och det justerade rörelseresultatet var ett nytt rekord för ett tredje kvartal sedan avknoppningen 2018.

Det glädjer mig att vår starka prestation i det tredje kvartalet var omfattande, med förbättringar i ett flertal nyckelområden – både
på årsbasis och sekventiellt – inklusive brutto- och rörelsemarginal, produktivitet samt SG&A- och RD&E-kostnaders andel av försäljningen. Kassaflödet var starkt, och skuldkvoten var fortsatt väl inom vårt målintervall medan vi upprätthöll utdelningen och nästan tredubblade antalet aktier som återköptes jämfört med det andra kvartalet.

Vi fortsätter arbeta hårt för att säkerställa vår konkurrenskraft även på medel och lång sikt. Under kvartalet preciserade vi en stor del av de strukturella kostnadsbesparingar vi avser att uppnå, vilket omfattar en minskning av vår indirekta arbetsstyrka på upp till 2 000. Den pågående omorganisationen av våra globala funktioner och europeiska verksamhet förväntas dessutom leda till en lägre normaliserad skattesats. Det är även positivt för vår potential på medel och lång sikt att vi fortsätter att förbättra vår position i Kina med de snabbväxande kinesiska biltillverkarna. Vi ökade vår försäljning till denna grupp med mer än 50% under årets första nio månader.

Vi höjer vår försäljningsindikation för helåret för att avspegla att fordonsproduktionen har utvecklats starkare än väntat, trots UAW strejken i USA. Vi har sett en förbättring av leverantörskedjornas stabilitetet under året, med en minskad volatilitet i kundavropen. Förbättringen är dock mindre än vad vi hade förväntat, eftersom vi såg en viss försämring i Europa i kvartal 3. Detta, tillsammans med den högre försäljningen samt ogynnsam valutautveckling gör att vi förväntar oss en förbättring av justerad rörelsemarginal för det fjärde kvartalet jämfört med föregående år på cirka 1,5-2 procentenheter. Vilket är i linje med den tidigare kommunicerade årsförbättringstrenden om cirka 2 procentenheter varje kvartal under 2023.

Det vi uppnått under årets första nio månader tillsammans med vad vi ser för det sista kvartalet gör mig övertygad om att vi kommer leverera en avsevärd ökning av försäljning, operativt kassaflöde och justerat rörelseresultat för helåret 2023. Tillsammans med våra strukturella kostnadsförbättringsaktiviteter, vår allt starkare position med snabbväxande biltillverkare, en fortsatt gradvis förbättrad stabilitet i leverantörskedjorna samt utvecklingen av inflationskompensationen, har vi en solid grund för fortsatt stark utveckling de kommande åren, vilket stödjer våra medelsiktiga mål.

Inquiries: Investors and Analysts

Anders Trapp
Vice President Investor Relations

Tel +46 (0)8 5872 0671

Henrik Kaar
Director Investor Relations
Tel +46 (0)8 5872 0614

Inquiries: Media

Gabriella Etemad
Senior Vice President Communications
Tel +46 (0)70 612 6424

Denna information är sådan information som Autoliv, Inc. är skyldigt att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 oktober 2023 kl 12.00 CET.

Taggar: