Kvartalsrapport Oktober - December 2011

Rörelsemarginal:      11,0%
Kassaflöde:                293 MUSD
Vinst per aktie:           1,70 USD

(Stockholm, 2012-02-01) – – – Världens ledande bilsäkerhetsföretag Autoliv Inc. (NYSE: ALV och SSE: ALIV) infriade sin prognos för det fjärde kvartalet och nådde en tvåsiffrig rörelsemarginal för det åttonde kvartalet i rad.

Jämfört med samma kvartal 2010 steg försäljningen med 7% till 2.045 MUSD. Den organiska ökningen var 7% att jämföras med att världsproduktionen av lätta motorfordon beräknas ha ökat med 1% enligt IHS. Detta var det nionde kvartalet i rad som Autoliv växte snabbare än bilproduktionen.

Rörelseresultatet uppgick till 224 MUSD och resultatet före skatt till 211 MUSD. Nettovinsten var 160 MUSD och vinsten per aktie efter utspädning 1,70 USD.

Rörelsemarginalen uppgick till 11,0%, inklusive kostnader motsvarade 0,3 procentenheter för de pågående kartellutredningarna. Vid början av kvartalet bedömdes rörelsemarginalen bli 11,0-11,5%, exklusive kostnader för utredningarna.

Operativt kassaflöde uppgick till 293 MUSD och kassaflödet före finansiering till 178 MUSD.

Under det första kvartalet 2012 beräknas koncernens försäljning öka med 2% och för helåret med nästan 4%. Den organiska försäljningsökningen beräknas till nästan 5% för kvartalet och till omkring 7% för helåret. Rörelsemarginalen förväntas bli ca 10% för kvartalet och indikationen för helåret är en marginal mellan 10% och 11%, exklusive kostnader för de pågående kartellutredningarna och kostnader för kapacitetsanpassningar. Kostnaderna för kapacitetsanpassningar är ännu svåra att uppskatta, men de kan komma att uppgå till mer än 50 MUSD.

En telefonkonferens kommer att hållas på engelska idag, den 1 februari, kl 15.00. Gå till vår hemsida www.autoliv.com för att följa konferensen eller för att erhålla telefonnummer till konferensen.