Kvartalsrapport Oktober - December 2012

Försäljning:         2.052 MUSD
Vinst per aktie:   1,45 USD
Kassaflöde:          241 MUSD

(Stockholm, 2013-01-31) – – – Under det fjärde kvartalet 2012 uppgick Autolivkoncernens rörelsemarginal exklusive kostnader för kapacitetsanpassningar och kartellutredningar till 9,4% jämfört med 9,0% i företagets prognos. Detta justerade rörelseresultat uppgick till 193 MUSD.

Försäljningen nådde 2.052 MUSD, vilket var nytt rekord för ett fjärde kvartal, genom att den organiska försäljningen ökade med 1,5% i linje med prognosen. Rörelseresultatet uppgick till 174 MUSD med en rörelsemarginal på 8,5% inklusive kostnader på 19 MUSD för kapacitetsanpassningar och kartell­utredningar. Resultatet före skatt uppgick till 170 MUSD, nettovinsten till 140 MUSD och vinsten per aktie efter utspädning till 1,45 USD.

Operativt kassaflöde uppgick till 241 MUSD och kassaflödet före finansiering till 141 MUSD.

Försäljningen beräknas minska under det första kvartalet 2013 med 4% beroende på lägre organisk försäljning orsakad av fallet i den västeuropeiska bilproduktionen. För helåret 2013 är dock indika­tionerna att försäljningen stiger med 2-4% genom en organisk tillväxt på 1-3%. En rörelsemarginal omkring 8% förväntas för det första kvartalet exklusive kostnader för kapacitetsanpassningar och kartellutredningar, medan indikationerna för motsvarande helårsmarginal är omkring 9%. Kostnaderna under 2013 för kapacitetsanpassningarna bedöms uppgå till minst 25 MUSD men inte överstiga 50 MUSD.

En telefonkonferens kommer att hållas på engelska idag, den 31 januari, kl. 14:30. Gå till vår hemsida www.autoliv.com för att följa konferensen eller för att erhålla telefonnummer till konferensen. Power-point-bilder för konferensen kommer strax att kunna laddas ner från Autolivs hemsida.