Kvartalsrapport oktober – december 2019

Stockholm, Sverige, 28 januari, 2020 (NYSE: ALV and SSE: ALIV.Sdb)

Kvartal 4 2019: Bättre lönsamhet och kassaflöde

Finansiell sammanfattning kv 4

$2 191m försäljning
0,5% organisk försäljningstillväxt*
10,5% rörelsemarginal
11,1% justerad rörelsemarginal*
$1,78 vinst/aktie - 268% förbättring
$1,84 justerad vinst/aktie* - 30% ökning

Utsikter helåret 2020

3-4% total försäljningstillväxt
3-4% organisk försäljningstillväxt
Minst 9,5% justerad rörelsemarginal

Viktiga händelser i verksamheten i det fjärde kvartalet 2019

• Organisk försäljningstillväxt var 5,9 procentenheter högre än global fordonsproduktion. Alla regioner växte snabbare än fordonsproduktionen. Vår andel av global orderingång var fortsatt hög.
  • Lönsamheten förbättrades trots nedgången i global fordonsproduktion, mestadels på grund av produktionsökning från nya modellprogram, förbättrad lanseringseffektivitet och det strukturella effektivitetsprogrammet. Justerad rörelsemarginal* och kassaflöde förbättrades.
  • Det strukturella effektivitetsprogrammet löper enligt plan. Vi planerar och implementerar ytterligare ett antal strategiska initiativ och strukturella förbättringar som stöd för vårt lönsamhetsmål på medellång sikt.

* För ej US GAAP, se jämförelsetabell. Resultaten i denna rapport avser kvarvarande verksamhet, exklusive det tidigare Electronics-segmentet, om inte annat anges. Alla förändringstal i denna rapport jämför med motsvarande period året innan, om inte annat anges.

Nyckeltal

MUSD, förutom aktiedata Kv4 2019 Kv4 2018 Förändring År 2019 År 2018 Förändring
Försäljning $2 191 $2 193 -0,1% $8 548 $8 678 -1,5%
Rörelseresultat $229 $21 992% $726 $686 5,8%
Justerat rörelseresultat1) $242 $240 1,0% $774 $908 -15%
Rörelsemarginal 10,5% 1,0% 9,5 8,5% 7,9% 0,6
Justerad rörelsemarginal1) 11,1% 10,9% 0,2 9,1% 10,5% -1,4
Vinst/aktie efter utspädning2, 3) $1,78 $-1,06 268% $5,29 $4,31 23%
Justerad vinst/aktie efter utspädning1, 2, 3) $1,84 $1,42 30% $5,72 $6,83 -16%
Operativt kassaflöde4) $312 $287 8,7% $641 $808 -21%
Avkastning på sysselsatt kapital5) 24,3% 2,4% 22 19,7% 16,8% 2,9
1) Exklusive kostnader för kapacitetsanpassningar, kartellrelaterade ärenden och uppdelning av bolagets affärssegment. 2) Efter utspädning och exkl. återköpta aktier. 3) Tilldelade aktierätter genom aktieprogram med rätt att erhålla motsvarighet till utdelning är (under tvåklassmetoden) undantagna från v/a-beräkningen. 4) För 2018 ledningens estimering för kvarvarande verksamhet baserat på kassaflödet som inkluderar avyttrad verksamhet. 5) Rörelseresultat och vinstandelar i minoritetsbolag i förhållande till genomsnittligt sysselsatt kapital.

Kommentar från Mikael Bratt, VD och koncernchef
Vi presterade allt bättre under 2019 och i fjärde kvartalet såg vi den första årliga förbättringen i justerad rörelsemarginal sedan avknoppningen. Vi växte organiskt* cirka 6 procentenheter mer än fordonsproduktionen i det fjärde kvartalet och cirka 7 procentenheter mer än fordonsproduktionen för helåret. Kassaflödet var fortsatt starkt både i fjärde kvartalet och för helåret. Jag är nöjd med att 2019 blev det femte året i rad som vi nådde cirka 50% andel av global orderingång.

Fordonsproduktionen föll med nästan 6% 2019, en skarp kontrast till den tillväxt på 1% som förväntades i början av året. Kombinerat med utmaningar som högre råmaterialkostnader, ett stort antal produktlanseringar och att vi påbörjat implementeringen av strategiska initiativ till stöd för våra nya målsättningar var 2019 sannerligen ett utmanande år. Men 2019 var även ett år då vi stärkte grunden för lönsamhetsökningar de kommande åren.

Med över 100 projekt under utvärdering, har vi ett högt tempo i vår planering och införande av strategiska initiativ och strukturella förbättringsåtgärder. Dessa initiativ är viktiga för vårt mål om 12% justerad rörelsemarginal på mellanlång sikt och för att bygga aktieägarvärde. Vi är fortsatt fullt fokuserade på att leverera tillväxt med positiv marginaleffekt från vår starka orderbok.

Vi förväntar en förbättrad justerad rörelsemarginal 2020 trots ytterligare ett år med fallande fordonsproduktion. Vi baserar detta på att vår organiska försäljningstillväxt blir cirka 6 procentenheter högre än fordonsproduktionen, ett visst stöd från lägre råmaterialkostnader och besparingar från det strukturella effektivitetsprogrammet. Negativa faktorer är huvudsakligen den förväntade nedgången i fordonsproduktionen, en kraftig nedgång i försäljningen av ersättningsgasgeneratorer samt kostnader för införandet av de strategiska initiativen.

Vi förväntar oss att säsongseffekterna kommer att vara ännu kraftigare 2020 än de var 2019 i form av lönsamhetsutvecklingen kvartal för kvartal. Början av året förväntas vara utmanande med ett avsevärt starkare andra halvår.

Förfrågningar: Investerare och analytiker

Anders Trapp
Vice President Investor Relations

Tel +46 (0)8 58 72 06 71

Henrik Kaar
Director Investor Relations
Tel +46 (0)8 58 72 06 14

Förfrågningar: Media

Stina Thorman
Vice President Communications
Tel +46 (0)8 58 72 06 50

Denna information är sådan information som Autoliv, Inc. är skyldigt att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 januari 2020 kl 12.00 CET.