Kvartalsrapport oktober – december 2021

Stockholm, Sverige, 28 januari, 2022
(NYSE: ALV and SSE: ALIV.sdb)

Kv4 2021: Solid lönsamhet och kassaflöde

Finansiell sammanfattning kv4

$2 119m försäljning
16% organisk försäljningsminskning*

8,2% rörelsemarginal
8,3% justerad rörelsemarginal*
$1,31 vinst/aktie – $0,84 minskning
$1,30 justerad vinst/aktie* - $0,89 minskning

Utsikter för helåret 2022

Cirka 20% organisk försäljningsökning
Cirka 3% negativ valutaeffekt på försäljningen
Cirka 9,5% justerad rörelsemarginal
Cirka $950m operativt kassaflöde

Viktiga händelser i verksamheten i det fjärde kvartalet 2021

• Tydlig organisk försäljningsminskning* när global fordonsproduktion minskade med 13% jämfört med kv4 2020 (IHS Markit jan 2022). Försäljningen minskade organiskt med 15,6%, d.v.s. 2,6 procentenheter sämre än global fordonsproduktion. Detta huvudsakligen p.g.a. negativa geografiska mixeffekter eftersom fordonsproduktionen i marknader med högt säkerhetsinnehåll per fordon minskade avsevärt mer än i marknader med lågt säkerhetsinnehåll.
  • Lönsamheten minskade p.g.a. lägre försäljning och nästan 3 procentenheters motvind på rörelsemarginalen från högre råmaterialkostnader. Justerad rörelsemarginal* minskade med 4,0 procentenheter till to 8,3%. Justerad avkastning på sysselsatt kapital* var 19,1%.
  • Stark balansräkning och en skuldkvot* väl inom vårt målintervall. Operativt kassaflöde på 317 MUSD och ett fritt kassaflöde* på 164 MUSD bidrog till fortsatt förbättring av balansräkningen. En utdelning på $0,64 per aktie kommunicerades och betalades ut under kvartalet. Nettoskulden* minskade, vilket ledde till en skuldkvot på 1,2x.

* För ej U.S. GAAP, se jämförelsetabell. Alla förändringstal i denna rapport jämför med motsvarande period året innan, om inte annat anges.

Nyckeltal

MUSD, förutom aktiedata Kv4 2021 Kv4 2020 Förändring År 2021 År 2020 Förändring
Försäljning $2 119 $2 517 -15,8% $8 230 $7 447 10,5%
Rörelseresultat $174 $307 -43,2% $675 $382 76,6%
Justerat rörelseresultat1) $177 $311 -43,2% $683 $482 41,8%
Rörelsemarginal 8,2% 12,2% -4,0 8,2% 5,1% 3,1
Justerad rörelsemarginal1) 8,3% 12,4% -4,0 8,3% 6,5% 1,8
Resultat per aktie2, 3) $1,31 $2,15 -38,9% $4,96 $2,14 132%
Justerat resultat per aktie1, 2, 3) $1,30 $2,19 -40,5% $5,02 $3,15 59,4%
Operativt kassaflöde $317 $469 -32,5% $754 $849 -11,2%
Avkastning på sysselsatt kapital4) 18,9% 33,7% -14,8 18,3% 10,4% 7,9
Justerad avkastning på sysselsatt kapital1, 5) 19,1% 33,4% -14,3 18,5% 12,9% 5,6
1) Exklusive kostnader för kapacitetsanpassningar och i 2020 kartellrelaterade ärenden. 2) Efter utspädning när tillämpligt och exkl. återköpta aktier. 3) Tilldelade aktierätter genom aktieprogram med rätt att erhålla motsvarighet till utdelning är (under tvåklassmetoden) undantagna från v/a-beräkningen. 4) Annualiserat rörelseresultat och vinstandelar i minoritetsbolag i förhållande till genomsnittligt sysselsatt kapital. 5) Annualiserat rörelseresultat och vinstandelar i minoritetsbolag i förhållande till genomsnittligt sysselsatt kapital. Ej U.S. GAAP, se jämförelsetabell.

Kommentar från Mikael Bratt, VD och koncernchef

Det fjärde kvartalet 2021 var fortsatt utmanande där indirekta effekter av COVID-19 fortsatte att påverka vår verksamhet. Fordonsproduktionen begränsades fortfarande av brist på halvledare, även om situationen förbättrades mot slutet av kvartalet med bättre stabilitet i kundavropen, vilket medför viss anledning till försiktig optimism inför fordonsproduktionen 2022.

Jag är nöjd med att rörelseresultatet var solitt trots motvind från lägre försäljning, råmaterialkostnader och valutaeffekter. Jag är även nöjd med ett starkt kassaflöde och balansräkning, att vi höjde kvartalsutdelning till $0,64 samt att skuldkvoten* är fortsatt väl inom målintervallet. Vi nådde våra utsikter för 2021 om cirka 8% organisk försäljningstillväxt*, justerad rörelsemarginal* på 8,3% och operativt kassaflöde på 754 MUSD.

Det fjärde kvartalet präglades av en klart bättre fordonsproduktionsutveckling i marknader med lågt säkerhetsinnehåll jämfört med marknader med högt säkerhetsinnehåll. Detta ledde till en tydlig negativ regional mix i kvartalet och för helåret, vilket bidrog till att vår organiska försäljningstillväxt överträffade fordonsproduktionen med 5,2 procentenheter för helåret 2021 i stället för de cirka 8 procentenheter vi förväntade oss. Vår försäljning blev lägre än väntat i alla regioner utom Kina, vilket kontrasterar mot de förändringar i fordonsproduktionen som rapporterades av IHS Markit under kvartalet. Vi tror därför att det fanns ett visst inslag av tidigareläggning av vår försäljning från fjärde till tredje kvartalet 2021, vilket bidrog till att försäljningsökningen temporärt överträffade fordonsproduktionen mindre än väntat.

Kostnadsökningar för råmaterial minskade rörelsemarginalen med nästan 3 procentenheter i kvartalet. Vi förväntar oss att stigande råmaterialkostnader kommer minska rörelsemarginalen 2022 med cirka 3 procentenheter, varav cirka 5 procentenheter år-över- år effekt i första halvåret och 1-2 procentenheter i andra halvåret. Vi förväntar oss att kompensation från kunder kommer motverka en del av råmaterialkostnadsökningen, främst i andra halvåret. Sammantaget innebär detta en rejäl utmaning i första halvåret. 2021 minskade vi antalet sysselsatta med 11% och vi fortsätter utöva strikt kostnadskontroll 2022, inklusive exekvering av kapacitetsanpassningar, strukturoptimering och strategiska initiativ.

Rekordmånga nya produktlanseringar 2021 bidrar till att vår försäljning kommer öka markant mer än fordonsproduktionen 2022. Vi uppskattar att vi tog cirka 50% av tillgänglig orderingång globalt 2021.

Baserat på ett antagande om cirka 9% ökning av fordonsproduktionen, understödd av positiv regional mix och stort antal produktlanseringar, förväntar vi oss en organisk tillväxt på cirka 20%, vilket bidrar till en justerad rörelsemarginal på cirka 9,5% för helåret 2022.

Inquiries: Investors and Analysts

Anders Trapp
Vice President Investor Relations

Tel +46 (0)8 5872 0671

Henrik Kaar
Director Investor Relations
Tel +46 (0)8 5872 0614

Inquiries: Media

Gabriella Ekelund
Senior Vice President Communications
Tel +46 (0)70 612 6424

Denna information är sådan information som Autoliv, Inc. är skyldigt att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 januari, 2022 kl 12.00 CET.