Kvartalsrapport oktober - december 2023

Stockholm, Sverige, 26 januari, 2024
(NYSE: ALV och SSE: ALIV.sdb)

Q4 2023: Rekordförsäljning och stark lönsamhet

Finansiell sammanfattning Kv4
$2 751 miljoner försäljning
18% försäljningsökning
16% organisk försäljningsökning*
8,6% rörelsemarginal
12,1% justerad röreslemarginal*
$2,71 vinst/aktie, 51% ökning
$3,74 justerad vinst/aktie*, 105% ökning

Utsikter för helåret 2024
Cirka 5% organisk försäljningsökning
Cirka 0% valutaeffekt på försäljningen
Cirka 10,5% justerad rörelsemarginal
Cirka $1,2 miljarder operativt kassaflöde

Alla förändringstal i denna rapport jämför med motsvarande period året innan, om inte annat anges.

Viktiga händelser i verksamheten under det fjärde kvartalet 2023

• Rekordförsäljning med en organisk* ökning om 16%, vilket var 7%-enheter bättre än tillväxten för den globala fordonsproduktion på 9% (S&P Global januari 2024). Vi överträffade fordonsproduktionen i alla regioner, förutom i Kina, främst på grund av nya produktlanseringar och högre priser. I Kina ökade fordonsproduktionen med 31% för inhemska tillverkare med generellt lägre säkerhetsinnehåll medan den endast ökade med 7% för globala tillverkare med generellt högre säkerhetsinnehåll.
  • Lönsamheten ökade kraftigt, med positiv påverkan av prisökningar, organisk tillväxt, och våra besparingsåtgärder. Rörelseresultatet uppgick till 237 MUSD och rörelsemarginalen 8,6%. Justerat rörelseresultat* förbättrades från 233 MUSD till 334 MUSD och justerad rörelsermarginal* ökade från 10,0% till 12,1%. Avkastining på sysselsatt kapital uppgick till 24% och justerad avkastning på sysselsatt kapital* till 33%.
  • Operativt kassaflöde var fortsatt starkt, och uppgick till 447 MUSD. Fritt kassaflöde* var oförändrat 297 MUSD. Skuldkvoten* förbättrades till 1,2x från 1,3x i tredje kvartalet 2023, trots aktieägaravkastning på 207 MUSD i form av utdelningar och aktieåterköp. Utbetald utdelning uppgick till 0,68 USD per aktie (3% ökning), och 1,51 miljoner aktier återköptes och makulerades i kvartalet

*För ej U.S. GAAP se jämförelsetabell.

Nyckeltal

MUSD, förutom aktiedata Kv4 2023 Kv4 2022 Förändring År 2023 År 2022 Förändring
Försäljning $2 751 $2 335 18% $10 475 $8 842 18%
Rörelseresultat 237 230 3,1% 690 659 4,7%
Justerat röreseresultat1) 334 233 43% 920 598 54%
Rörelsemarginal 8,6% 9,8% -1,2 6,6% 7,5% -0,9
Justerad rörelsemarginal1) 12,1% 10,0% 2,2 8,8% 6,8% 2,0pp
Vinst per aktie2) 2,71 1,80 51% 5,72 4,85 18%
Justerad vinst per aktie1,2) 3,74 1,83 105% 8,19 4,40 86%
Operativt kassaflöde $447 $462 -3,4% $982 $713 38%
Avkastning på sysselsatt kapital3) 24,4% 24,3% 0,1 17,7% 17,5% 0,2
Justerad avkastning på sysselsatt kapital1,3) 32,9% 24,9% 8,1 23,1% 16,0% 7,1
1) Exklusive effekter från kapacitetsanpassningar, kartellrelaterade ärenden och för helår 2023 Andrewsförlikningen. Ej U.S. GAAP, se jämförelsetabell. 2) Efter utspädning när tillämpligt och exkl. återköpta aktier. 3) Annualiserat rörelseresultat och vinstandelar i minoritetsbolag i förhållande till genomsnittligt sysselsatt kapital.

Kommentar från Mikael Bratt, VD & koncernchef

Som vi indikerat under hela året avslutade vi 2023 starkt. Vi uppnådde eller överträffade alla våra indikationer för 2023. Försäljning och justerat rörelseresultat slog nya rekord medan det operativa kassaflödet fortsatt var starkt. Jag är nöjd med att bruttomarginalen förbättrades väsentligt. Vår marknadsandels-position på 45% understöds av att orderingången 2023 var den högsta under de senaste fem åren, med en bra mix av både nya och traditionella fordonstillverkare med bra blanding av plattformar för elbilar och förbränningsmotorer.

Vi ökade aktieägaravkastningen till mer än 200 MUSD under kvartalet samtidigt som vi fortsatte att förbättra vår skuldkvot. I slutet av 2023 hade vi återköpt aktier för nära 0,5 miljarder USD inom ramen för vårt återköpsprogram på 1,5 miljarder USD.

Vi överträffade fordonsproduktionen i alla regioner förutom Kina, som hade en mycket stark fordonsproduktion för inhemska fordonstillverkare med generellt lägre säkerhetsinnehåll. Vi stärkte vår marknadsposition i Kina och vår orderingång var stark på en snabbrörlig marknad, där inhemska fordonstillverkare nu står för drivkraften bakom fordonsproduktionensutvecklingen.
Vi fortsätter att leverera gällande våra planer för strukturella kostnadsbesparingar, med cirka 75% av de planerade indirekta personalminskningarna detaljerade och kommunicerade. Vi ser också positiva effekter på produktiviteten i tillverkningen.

Vårt resultat för 2023 utvecklades i hög grad som vi indikerade med en kraftig kostnadsmotvind i början av året, vilket ledde till ett svagt första kvartal. Kvartal för kvartal förbättrades dock vårt resultat, drivet av inflationskompensation från våra kunder, effektiviseringar och organisk tillväxt, vilket ledde till en betydande lönsamhetsförbättring för helåret. Vår hållbarhetsagenda ger resultat med goda framsteg när det gäller utsläpp av växthusgaser, användning av förnybar el och incidentfrekvens.

Säsongsvariationerna från tidigare år kommer sannolikt att upprepas under 2024, med en förväntad justerad rörelsemarginal för första kvartalet på cirka 7%, följt av gradvisa kvartalsvisa förbättringar, vilket leder till en justerad rörelsemarginal för helåret 2024 på cirka 10,5%. Viktiga drivkrafter för marginalutvecklingen för helåret är fortsatt förbättring av avropsstabiliteten, att vi växer snabbare än fordonsproduktionen och positiva effekter från våra strategiska och strukturella initiativ. Det förbättrade resultat som vi förväntar oss under 2024 bör ta oss ett viktigt steg närmare vårt mål om cirka 12% justerad rörelsemarginal.

Inquiries: Investors and Analysts

Anders Trapp
Vice President Investor Relations
Tel +46 (0)8 5872 0671

Henrik Kaar
Director Investor Relations
Tel +46 (0)8 5872 0614

Inquiries: Media

Gabriella Etemad
Senior Vice President Communications
Tel +46 (0)70 612 6424

Denna information är sådan information som Autoliv, Inc. är skyldigt att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 januari 2024 kl 12.00 CET.