Lars Westerbergs dispositionsplan för aktieoptioner till anställda

(Stockholm, 2008-04-24) – – – Styrelseordföranden i Autoliv Inc., Lars Westerberg, innehar 241.500 teckningsoptioner i Autoliv. Han har erhållit dem som en del av sina årliga ersättningar under sina åtta år som VD och koncernchef för Autoliv. Optionerna har teckningskurser från 16,99 dollar till 59,01 dollar beroende på aktiekursen det år då de utställdes.

Enligt reglerna från 1997 måste en Autoliv-anställd som går i pension utnyttja sina tecknings¬optioner inom två år från pensionsdagen. Annars förfaller de och blir värdelösa. I Lars Westerbergs fall inträffar denna dag den 31 mars 2009.

Lars Westerberg har nu informerat bolaget om att han har beslutat utnyttja tiden fram till detta datum för att kunna disponera de av teckningsrätterna som är ”in the money”, dvs har ett värde. Hans avsikt är att utnyttja dessa optioner i fyra ungefär lika stora poster under de fyra kvartal som återstår innan de förfaller.

Lars Westerberg och hans familj äger även 80.000 aktier i Autoliv. Han har meddelat bolaget att han och hans familj kommer att behålla dessa aktier eftersom de inte berörs av förfalloreglerna för teckningsoptioner till företagsledning och andra ledande befattningshavare i koncernen.

För ytterligare upplysningar:
Lars Westerberg, Tel 0705-91 10 37