Medlem i Autolivs styrelse avgår

(Stockholm, 25 oktober 2013) – – – Styrelsen för världens ledande bilsäkerhetsföretag, Autoliv (NYSE: ALV, och SSE: ALIV sdb), meddelade idag att den mottagit Bo I Anderssons begäran om att utträda från bolagets styrelse.

Bo Andersson lämnar in sin avskedsansökan för att undvika eventuell intressekonflikt i samband med hans avsikt att lämna sin nuvarande position som VD och koncernchef för GAZ Group för en ny chefsbefattning. Hans utträde från styrelsen sker 6 november 2013.

Bo Andersson har varit styrelsemedlem i Autoliv sen 2012.

”Jag vill rikta mitt varma och personliga tack till Bo Andersson för hans bidrag till Autolivs styrelse under de senaste två åren. Bos djupa erfarenhet har varit en stor tillgång för styrelsen under hans period med bolaget och vi önskar honom all framgång med sina framtida planer”, sade Jan Carlson VD och Koncernchef, Autoliv

Förfrågningar:
Jan Carlson, President and CEO, Autoliv Inc.                                      Tel +46-8-587 20 600

Thomas Jönsson, VP Corporate Communications, Autoliv Inc.           Tel +46-8-587 20 627

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint ventures har Autoliv cirka 80 anläggningar med över 55 000 medarbetare i 29 länder. Dessutom har Autoliv tekniska centra i nio länder runt om i världen med 21 krockbanor, vilket är fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning var under 2012 c:a  8,3 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på NASDAQ OMX Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com.