Ny Ekonomi- och Finansdirektör

(Stockholm, Sverige, 9 juli 2009) – – – Autoliv Inc. (NYSE:ALV and SSE:ALIV), världens ledande bilsäkerhetföretag, har idag utnämnt Mats Wallin till Vice President och koncernens nya Chief Financial Officer (CFO). Han är f n koncernens ekonomichef. Mats Wallin efterträder Marika Fredriksson som kommer att bli ekonomi- och finansdirektör för Gambro.

Innan Mats Wallin under 2002 började sin nuvarande anställning på Autoliv, arbetade han under 16 år hos ASEA och ABB där han anförtroddes ett antal allt viktigare uppgifter, vilket gett honom en gedigen erfarenhet från både redovisning och operativa verksamheter. Han började 1985 på redovisningsavdelningen på ASEAs huvudkontor. Mellan 1988 och 1992 var han Assistant Manager för koncernrapportering vid ABBs huvudkontor i Schweiz. Han tjänstgjorde därefter vid olika ABB-fabriker under sju år, för att 1999 bli ekonomichef för ABBs svenska koncern. Under sin tid vid ABB svarade han bl a för konvertering av koncerns redovisning till amerikanska redovisningsregler United States Generally Accepted Accounting Principles (U.S. GAAP), en erfarenhet som han haft stor nytta av hos Autoliv som är ett amerikanskt bolag. Hos Autoliv har han bl a varit avgörande för bolagets införande av Sarbanes-Oxley Act (SOX). Under fyra månader förra året var han tillförordnad ekonomi- och finansdirektör. Mats Wallin är 44 år och har en ekonomexamen från Uppsala universitet. Förändringen vad gäller befattningen som ekonomi- och finansdirektrör gäller från dagens datum. Marika Fredriksson fortsätter dock sin anställning i Autoliv månaden ut för att garantera en smidig övergång. Förfrågningar: Mats Wallin, CFO, Autoliv Inc., Tel 08-587 20 619 Jan Carlson, President & CEO, Autoliv Inc., Tel. 08- 587 20 600