Ny Ekonomi- och finansdirektör till Autoliv

(Stockholm, 2008-03-31) – – – Världens ledande bilsäkerhetsföretag, Autoliv Inc, har utnämnt Marika Fredriksson till koncernens Vice President Finance och Chief Financial Officer (CFO). Hon är för närvarande Senior Vice President Finance & Strategy och CFO för Volvo Construction Equipment (VCE) i Bryssel. Hon börjar sin nya anställning den första september.

I sin nuvarande befattning, som hon innehaft sedan hösten 2004, har Marika Fredriksson varit ansvarig för alla ekonomirelaterade ärenden och strategier inom VCE. Detta företag har över 50 miljarder kr i årsomsättning och 16.000 anställda efter det senaste förvärvet. Marika började på Volvo 1996 som Area Manager Sales Financing och blev 1998 Finance Director för Volvo Construction Equipment International AB i Sverige. Hon befordrades 2001 till Senior Vice President och CFO för detta bolag.

Innan hon anställdes av Volvo arbetade hon som managementkonsult hos Vilnius Stiklas i Litauen. Mellan 1991 och 1994 var hon verkställande direktör för ett nystartat företag med sin huvudsakliga verksamhet i Östeuropa. Hon har även arbetat internationellt för Svenska Handelsbanken.

Marika Fredriksson, som fyller 45 i år, blev civilekonom 1987 vid Handelshögsskolan i Helsingfors.

Hon efterträder Magnus Lindquist som blir delägare i ett europeisk private-equity-bolag och avgår som CFO för Autoliv den 15 maj. I avvaktan på att Marika Fredrikssons övertar befattningen kommer Mats Wallin att tjänstgöra som tillförordnad CFO parallellt med sin ordinarie tjänst som koncerncontroller.

För ytterligare upplysningar:

Jan Carlson, VD och koncernchef, Tel. 08 / 587 20 600

Autoliv, Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag med över en tredjedel av världsmarknaden. Företaget utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint ventures har Autoliv 80 anläggningar med cirka 42.000 medarbetare i 29 länder. Dessutom har Autoliv tekniska centra i tolv länder runt om i världen med 21 krockbanor, vilket är mer än något annat bilsäkerhetsföretag. Autolivs försäljning under 2007 uppgick till 6,8 miljarder dollar (ca 46 miljarder SEK). Bolagets aktier är noterade på börserna i New York (NYSE:ALV) och Stockholm (ALIVsdb).