Stort intresse för automatiska säkerhetsströmbrytare i nya bilar

(Stockholm, 2011-09-15) – – – Autoliv, Inc. (NYSE: ALV och SSE: ALIV sdb) – världens ledande bilsäkerhetsföretag – meddelade vid den pågående bilutställningen i Frankfurt att koncernen ser ett snabbt växande intresse för en av sina senaste produkter.  Det gäller säkerhetsströmbrytaren PSS (Pyrotechnic Safety Switch) som automatiskt stänger av strömmen vid en krock.

PSS använder en liten pyroteknisk laddning för att bryta strömmen till alla delar i bilen där brandrisken är stor vid en krock. Strömbrytaren aktiveras av samma sensor som krockkuddarna.

I år kommer Autoliv att tillverka drygt 1,6 miljoner automatiska säkerhetsströmbrytare. I dagsläget installeras den enbart i lyxbilar, men redan om tre år kommer produktionen att ha fördubblats och säkerhetsströmbrytaren kommer att finnas i volymbilar i medelsegmentet.

”I elbilar tycker biltillverkarna oftast att strömbrytarna är nödvändiga”, förklarar Autolivs VD och koncernchef Jan Carlson.

”Där är det extra viktigt att bryta strömmen så snabbt och säkert som möjligt från de mycket kraftiga batterierna till bilens elmotor och andra delar som kan skadas vid en krock och orsaka brand”.

”I vanliga bränsledrivna bilar används PPS-strömbrytaren som ett effektivt och relativt billigt sätt att minimera risken för bilbränder och risken för att bilåkande som blir medvetslösa vid en krock blir innebrända eller får brandskador. Vår automatiska PSS-strömbrytare är därför ännu ett steg mot bättre säkerhet för alla bilåkare”, avslutar Jan Carlson.

För ytterligare information om Autolivs säkerhetsströmbrytare se http://www.pyroswitch.com

Förfrågningar:

Christian Cavell, Försäljningschef Specialprodukter    Tel: + 49-151 5805 8022

Autoliv, Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina delägda bolag har Autoliv cirka 80 anläggningar med 46.000 medarbetare i 29 länder. Dessutom har Autoliv tekniska centra i elva länder runt om i världen med 21 krockbanor, vilket är mer än något annat bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning ökade under 2010 med 40% till knappt 7,2 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på NASDAQ OMX Stockholm (ALIV SDB). Ytterligare information finns på koncernens hemsida www.autoliv.com.