Uppdateringar från styrelsemöte i Autoliv

(Stockholm, 2015-12-18) – – – Styrelsen för Autoliv (NYSE: ALV och SSE: ALIVsdb), världens ledande bilsäkerhetsföretag fastställde idag utdelningen för 2016 års första kvartal, utsåg en ny styrelsemedlem och fastställde datum för 2016 års ordinarie bolagsstämma.

Utdelning

Styrelsen fastställde utdelningen för 2016 års första kvartal till 56 cents per aktie.

Utdelningen kommer att utbetalas torsdagen den 3 mars 2016 till dem som är aktieägare i Autoliv på avstämningsdagen den 18 februari. Aktien noteras utan rätt till utdelningen fr.o.m. den 16 februari för aktieägare som innehar aktier noterade på NYSE (New York Stock Exchange) och onsdagen den 17 februari för aktieägare som innehar aktier svenska depåbevis (SDB) noterade på NASDAQ OMX, Stockholm.

Ny styrelsemedlem

Styrelsen har valt Dr. Wolfgang Ziebart till ny styrelsemedlem. Dr. Ziebart var även medlem av Autolivs styrelse under perioden 2008 till 2013 då han lämnade styrelsen för en position med Jaguar Land Rover.

Dr. Ziebart har haft en lång och framgångsrik karriär hos BMW, där han blev medlem av ledningsgruppen med ansvar för forskning, utveckling och inköp. År 2000 blev han medlem av ledningsgruppen för Continental AG, en ledande leverantör inom bilindustrin, noterad på Frankfurtbörsen. Under perioden 2004 till 2008 var han VD och koncernchef för Infineon Technologies AG, en global halvledar- och systemleverantör noterad på Frankfurtbörsen. Dr. Ziebart är styrelsemedlem i ASML och är ordförande för styrelsen i Nordex SE. Dr. Ziebart har en doktorsexamen i maskinteknik från Münchens tekniska universitet.

“Jag är nöjd med att kunna välkomna Wolfgang Ziebart tillbaka till Autolivs styrelse. Hans långa erfarenhet och djupa kunskaper om elektronik och bilindustrin är viktiga tillgångar för Autolivs fortsatta utveckling”, sade Jan Carlson, Styrelseordförande, VD och koncernchef för Autoliv.

Ordinarie Bolagsstämma

Styrelsen har föreslagit att nästa ordinarie bolagsstämma skall hållas tisdagen den 10 maj 2016 i Chicago, USA. Endast de som är aktieägare i Autoliv på avstämningsdagen den 14 mars 2016 har rätt att närvara och rösta vid bolagsstämman. Kallelse till stämman kommer att postas sent i mars 2016 till alla som är registrerade aktieägare i Autoliv Inc.

Förfrågningar:

Thomas Jönsson, Group Vice President Communications. Tfn: +46 (0)8-58 72 06 27

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint venture har Autoliv cirka 80 anläggningar med mer än 60 000 medarbetare i 28 länder. Dessutom har Autoliv tekniska centra i nio länder runt om i världen med 20 krockbanor, vilket är fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning var under 2014 c:a 9,2 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på NASDAQ OMX Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com.

”Safe Harbor Statement” enligt amerikansk federal lag

Detta meddelande innehåller uttalanden som inte utgör historiska fakta men väl framåtblickande uttalanden såsom de definieras i Amerikanska Förenta Staternas(USA) ”Private Securities Litigation Reform Act of 1995”. Sådana framåtblickande uttalanden innefattar åtgärder, möjliga händelser och potentiell utveckling som Autoliv och dess ledning tror eller förväntar sig kan inträffa i framtiden. Alla framåtblickande uttalanden, grundas på våra nuvarande förväntningar och antaganden, inklusive slutförandet av förvärvet, förväntade intäkter för den förvärvade verksamheten och det förväntade produktutbud. Vi kommunicerar våra förväntningar och antaganden i god tro och vi anser att det finns rimlig täckning för dem. Emellertid kan vi inte varken garantera eller försäkra att framåtblickande uttalanden kommer att materialiseras i framtiden eller visa sig korrekta eftersom dessa uttalanden, i sig, alltid är beroende av kända och okända risker, allmänna osäkerhetsfaktorer som kan leda till det faktiskta resultatet väsentligen avviker från det resultat som uttryckts eller avsetts tidigare. Otaliga risker och osäkerhetsfaktorer kan komma att innebära att effekterna blir helt annorlunda jämfört med vad som tidigare angivits. Förutom vår skyldighet att löpande rapportera väsentlig information till den federala amerikanska finansinspektionen, SEC, åtar vi oss inte att uppdatera dessa framåtblickande uppgifter eller uttalanden till följd av ny information eller framtida händelser. För alla uppgifter och uttalanden i denna rapport som är framåtblickande uttalanden s.k. ”forward-looking statements”, åberopar vi det skydd som USA:s ”Private Securities Litigation Reform Act of 1995” erbjuder.