Ett av världens största resebolag väljer Avail Intelligence

Report this content

Personliga rekommendationer ska hjälpa kunderna att hitta den perfekta semestern

Avail Intelligence, med huvudkontor i Malmö, meddelade idag att man fått en order på en komplett lösning för personliga produktrekommendationer från ett av världens största resebolag. Bolaget, verksamt över hela Europa och USA, äger en portfölj med mycket framgångsrika varumärken samt säljer resor både på Internet och i egna butiker.

I en första fas kommer Avail leverera teknologi och experttjänster för personliga produktrekommendationer till flera av bolagets reseportaler. Resor är det största e-handelssegmentet, och försäljningen uppgår till över 200 miljarder dollar per år i Europa och USA, enligt analyshuset PhoCusWright.

Syftet är att göra det enklare för besökarna att hitta och boka just de paketresor, biljetter eller hotell som de är mest intresserade av. Avails teknologi bygger på att utnyttja den "kollektiva intelligensen" hos resebolagets alla kunder, genom att för varje person identifiera andra kunder med liknande smak och skapa rekommendationer baserat på vilka resor de köpt eller visat mest intresse för.

"Resebranschen är ett strategiskt kundsegment för Avail, och vi kan inte tänka oss en bättre referenskund", säger Pontus Kristiansson, VD för Avail Intelligence. "Inom resor är personlig smak och preferenser mycket viktigt för att åstadkomma bra rekommendationer, vilket passar Avails teknologi perfekt".

Presskontakt:
David Johansson
Marketing Director, Avail Intelligence
Direkt: 070 795 7400
Email: david.johansson@avail.net

Om Avail Intelligence (www.avail.net)
Avail Intelligence är Europas största leverantör av lösningar för online merchandising* till detaljhandeln. Bolaget grundades år 2000 i Malmö, och har sedan dess levererat teknologi och tjänster som hjälper e-handlare att maximera värdet av varje besökare genom att skapa en personligare, mer stimulerande köpupplevelse. Avail ägs av sina grundare och riskkapitalfonden Scope Growth II. 2010 rankades bolaget som ett av Sveriges 50 - och ett av Europas 500 - snabbast växande teknologibolag av Deloitte.

Bland Avails nordiska kunder finns bl.a. Bonnier, Ellos, Halens, Hobbex, Saxo, Stadium och Top-Toy. Bolagets europeiska kunder inkluderar t.ex. GAME, IBS, La Redoute / Redcats, Neckermann, Tesco och Wilkinsons.

* "Internet-baserad produktplacering" - lösningar för att exponera rätt produkter till rätt kund vid rätt tillfälle

Taggar: