Availos ledning och huvudägare kommenterar IP-Onlys offentliga erbjudande

Genom pressrelease tidigare idag har IP-Only AB (”IP-Only”) lämnat ett kontanterbjudande till aktieägarna i Availo AB (publ) (”Availo” eller ”Bolaget”) att överlåta samtliga sina aktier i Availo till IP-Only till ett pris om 61 kronor kontant per aktie. Ett värderingsutlåtande från Redeye styrker att kontanterbjudandet är skäligt ur ett finansiellt perspektiv för aktieägarna i Availo, ett särskilt utskott bestående av oberoende styrelseledamöter rekommenderar aktieägarna i Availo att acceptera det offentliga erbjudandet och ägare motsvarande 72,4% av antalet aktier och röster i Bolaget (1) har förbundit sig att oåterkalleligen acceptera erbjudandet (2). Nedan kommenteras dagens händelse ur ett verksamhetsperspektiv.

”IP-Only har genom nuvarande ägare, styrelse och ledning en stark historik och en ambitiös tillväxtplan. Availo och IP-Only kompletterar varandra utomordentligt väl. Vi har liknande verksamhet med krävande kunder inom datacenter och Internet. Tillsammans blir vi en starkare aktör, vi skapar en slagkraftig organisation och vi får gemensamt ett starkare tjänsteerbjudande vilket kommer att gynna våra kunder.” - säger Peter Ahldin, Verkställande Direktör Availo AB.

”Med IP-Only breddar Availo tjänsteutbudet med kraftfulla fibernätstjänster och CDN-tjänster för effektiv och säker distribution av webbtrafik. Genom Availo ökar IP-Only produktionskapaciteten på colocationtjänster samtidigt som Availo får en tillväxtdriven och finansiellt stark ägare” – säger Henric Wiklund, Styrelseordförande Availo AB.

(1) Med hänsyn tagen till 181 829 återköpta aktier som finns i Bolagets förvar.

(2) Styrelseledamöterna Henric Wiklund och Peter Ahldin äger indirekt via bolag mer än 40 procent av aktierna i Bolaget. Henric Wiklund och Peter Ahldin har åtagit sig att oåterkalleligen acceptera erbjudandet, då de anser budet vara attraktivt. På grund av detta åtagande är Henric Wiklund och Peter Ahldin enligt gällande regelverk jäviga med avseende på styrelsens fortsatta hantering av det inkomna budet och kan därför inte uttala sig om budet i deras egenskap av styrelseledamöter i bolaget.

Henric Wiklund, Styrelseordförande Availo AB (publ), telefon: 0701-82 00 00

Peter Ahldin, Verkställande Direktör Availo AB (publ), telefon: 0708-26 22 77, e-mail: peter.ahldin@availo.se

AVAILO AB (publ) höjer tillgängligheten och säkerheten för verksamhetskritisk datainformation genom att erbjuda Colocation, Hosting och Konnektivitet på ett miljövänligt sätt. Availos tjänster är till för de mest krävande kunderna som ställer krav på hög tillgänglighet och tillgång till ett kraftfullt IP-nät. Availo är certifierade mot ISO 9001 och ISO 20000-1 och har kontor och datacenter i Stockholm, Linköping och Oslo. 2013 betjänade Availo över 1.000 kunder och genererade intäkter om 130 Mkr. Availos aktie handlas på NASDAQ OMX Stockholm, Small Cap. Mer information finns på www.availo.se