Delårsrapport januari - mars 2010: Phonera inleder året starkt med förbättrad lönsamhet

Phonera inleder året starkt med förbättrad lönsamhet Januari - mars 2010 Nettoomsättningen i jämförbar verksamhet uppgår till 78,5 (75,9) mkr*. Nettoomsättningen för perioden uppgår till 78,5 (77,0) mkr. EBITDA uppgår till 11,1 (-5,0) mkr. Rörelseresultatet uppgår till 8,0 (-7,9) mkr. Resultat efter skatt uppgår till 7,5 (-12,9) mkr. Under första kvartalet 2009 belastades resultatet med engångskostnader för konsolidering med 12,3 mkr. Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgår till 11,0 (-3,0) mkr. Räntebärande nettoskuld uppgår till 3,4 (18,7) mkr. Resultat per aktie uppgår till 0,96 (-1,64) kr. Avtal med Crystone om Hostingtjänster om 8,2 mkr. * Jämförbar verksamhet är en proformaredovisning av koncernens verksamheter exklusive de verksamheter som avvecklats under 2008, se not 3 på sid 15. Efter rapportperiodens utgång Avtal med Iptor om Hostingtjänster om 5,2 mkr. Beslut taget att expandera datacentret i Linköping. Summering första kvartalet Antalet kunder ökar åter inom affärsområde Telefoni under kvartalet och bruttomarginalen är den högsta som affärsområdet någonsin redovisat. Genomförda förändringar inom försäljningsorganisationen resulterar i både högre försäljningsvolymer och lägre kostnader per ny tjänst. Inom affärsområdet Managed Services är tillväxten fortsatt god inom produktområdet Hosting och beslut är taget om ytterligare expansion i både Linköping och Hammarby i Stockholm.