Delårsrapport januari – september 2010

​Förbättrad lönsamhet, ökade intäkter samt ett mycket starkt kassaflöde

Juli - september 2010

Nettoomsättningen för perioden ökar med 11 % och uppgår till 85,1 (76,4) mkr.

EBITDA ökar med 30 % och uppgår till 16,4 (12,5) mkr.

Rörelseresultatet ökar med 30 % och uppgår till 11,8 (9,1) mkr.

Resultat efter skatt uppgår till 10,3 (8,7) mkr.

Kassaflödet från den löpande verksamheten, före förändring av rörelsekapital och före investeringar, uppgår till 15,9 (12,1) mkr.

Räntebärande nettoskuld uppgår till 48,4 (16,5) mkr varav 42,6 mkr utgörs av den beräknade tilläggsköpeskillingen för FastHost.

Resultat per aktie ökar med 19 % och uppgår till 1,32 (1,11) kr.

Phonera har tecknat avtal med Twingly som är en av Europas mest använda och populära bloggfokuserade sökmotorer. Avtal har även träffats med C3 Technologies AB avseende högeffektshosting.

Januari - september 2010

Nettoomsättningen för perioden ökar med 8 % och uppgår till 246,1 (229,5) mkr.

EBITDA uppgår till 39,6 (13,8) mkr.

Rörelseresultatet uppgår till 28,3 (4,1) mkr.

Resultat efter skatt uppgår till 25,8 (3,6) mkr.

Kassaflödet från den löpande verksamheten, före förändring av rörelsekapital och före investeringar, uppgår till 38,2 (12,1) mkr.

Resultat per aktie uppgår för perioden till 3,30 (0,46) kr.

Efter rapportperiodens utgång

Phonera lanserar mobiltelefoni. Phonera blir den första mobiltelefonioperatören som erbjuder ett abonnemang helt utan bindningstid, anslutningsavgift och fasta kostnader.

Phonera ligger kvar i toppen i kundnöjdhet för företagskunder. I år får Phonera sällskap av Telia enligt årets mätning av Svenskt kvalitetsindex som publicerades den 25 oktober.

VD:s kommentar

För årets tredje kvartal redovisar Phonera en förbättrad lönsamhet, ökade intäkter samt ett mycket starkt kassaflöde från den löpande verksamheten. Affärsområde Telefoni gör sitt hittills bästa resultat och affärsområde Managed Services visar ett positivt resultat.

Det tredje kvartalet brukar vara resultatmässigt starkt då kostnaderna är lägre under semestermånaderna. Även i år är resultatet mycket starkt med ett rörelseresultat om 11,8 mkr. Rörelsemarginalen uppgår till 13,9 % och är den högsta som bolaget har redovisat någonsin.

Intäkterna uppgår till 85 mkr vilken är en tillväxt med 11 % jämfört med samma kvartal föregående år. Intäkterna från telefoni är något lägre under det tredje kvartalet till följd av semestertider. Med en ökad andel fasta avgifter av totala intäkter minskar dock bolagets känslighet för säsongsvariationer. Även kassaflödet från den löpande verksamheten är starkt och uppgår till 20 mkr inklusive förändring av rörelsekapital.

Affärsområde Telefoni redovisar sitt bästa resultat någonsin. Detta trots att affärsområdet tog in 1 200 nya kunder inom fast telefoni under juli vilket belastar resultatet med ökade anskaffningskostnader under kvartalet. Under juli 2009 tog affärsområdet inte in några kunder.

Bruttomarginalen för affärsområdet är den högsta någonsin. Förbättringen beror främst på en större andel fasta avgifter inom telefoni, fler kunder inom IP-telefoni samt fortsatta sänkningar i samtrafikavgifter. Marginalerna förväntas vara fortsatt starka under resterande 2010.

Affärsområdet har breddat produktportföljen med mobiltelefoni. Lanseringen har gått enligt plan och de första kunderna aktiverades under andra halvan av oktober. Marknaden för mobiltelefoni är stor. Försäljning kommer att ske mot både befintliga kunder och mot företag där avsaknaden av mobiltelefoni i produktportföljen har varit ett hinder.

Inom affärsområde Managed Services fortsätter den positiva trenden med ett förbättrat rörelseresultat för sjätte kvartalet i rad. Intäkterna ökar och affärsområdet redovisar ett positivt rörelseresultat för första gången med nuvarande inriktning.

Integrationen av den under det andra kvartalet förvärvade verksamheten FastHost går bra. Fortsatta förvärv är strategiskt viktigt för affärsområdets framtida tillväxt.

Under kvartalet har vi också färdigställt utbyggnaden av etapp 2 i Linköping. Med etapp 2 utökar vi kapaciteten med 90 rack i ett av Sveriges modernaste datacenter.

Affärsläget är fortsatt gynnsamt med en stark efterfråga för Phoneras samtliga tjänster. Framåt kommer vi att fokusera än mer på att utveckla och effektivisera försäljningen så att vi kan uppnå våra tillväxtmål, en årlig ökning om 10 procent. Vi ser med tillförsikt fram emot resterande 2010 med fortsatt tillväxt i intäkter, god lönsamhet och starka kassaflöden.

Stockholm den 11 november 2010

Henric Wiklund
Verkställande direktör Phonera AB (publ.)

Nyckeltal koncernen 2010
jan-dec
Nettoomsättning, mkr 85,1 76,4 246,1 229,5 309,0
Kostnader av engångskaraktär för konsolidering Q1 2009, mkr - - - 12,3 12,3
Bruttomarginal, % 52,2 48,3 51,0 45,3 46,3
EBITDA, mkr 16,4 12,5 39,6 13,8 23,7
Rörelseresultat, mkr 11,8 9,1 28,3 4,1 11,3
Rörelsemarginal, % 13,9 11,9 11,5 1,8 3,6
Resultat efter skatt, mkr 10,3 8,7 25,8 3,6 10,7
Kassaflöde från den löpande verksamheten, mkr 20,3 11,7 46,3 16,2 26,8
Nettoskuld, mkr 48,4 16,5 48,4 16,5 12,1
Avkastning eget kapital, % 10,1 10,8 25,1 4,5 12,5
Avkastning på sysselsatt kapital, % 5,8 8,1 13,9 2,5 10,1
Resultat per aktie, kr           1,32                1,11                3,30                0,46    1,37
Kassaflöde per aktie, kr           1,79                0,84                3,03                0,03    1,02
Substansvärde per aktie, kr 13,13 10,23 13,13 10,23 10,98
Antal kunder affärsområde Telefoni 58 500 56 500 58 500 56 500 55 500

Affärsområde Managed Services

Under denna rubrik redovisas uppskattad proformaredovisning för jämförbar verksamhet föregående år. Se not 3 sidan 17 för vidare information. Samtliga kunder inom IP-telefoni som tidigare redovisats inom affärsområde Managed Services har sedan årsskiftet flyttats till Affärsområde Telefoni.

Affärsområdet Managed Services tillhandahåller tjänster inom Hosting, accesser för Internet och VPN samt grossisttjänster i eget internationellt IP-nät. Affärsområdet fokuserar främst på de mest krävande kunderna inom Hosting. Kunder som ställer krav på hög tillgänglighet, höga effekter per rack och tillgång till ett kraftfullt IP-nät.

Nettoomsättningen för affärsområdet uppgår under tredje kvartalet till 22,9 (15,9) mkr vilket är en ökning med 44 % på ett år. Rörelseresultatet för tredje kvartalet uppgår till 0,7    (-2,4) mkr.

Omsättningsutveckling tredje kvartalet

Affärsområdets omsättning uppgår tredje kvartalet till 22,9 (15,9) mkr. Tillväxten i intäkter kommer främst från förvärvet av FastHost i Oslo men också från en organisk tillväxt inom Hosting.

Det är fortsatt främst inom Hosting som affärsområdet växer. Trots sommarmånaderna med en normalt lägre försäljning än vanligt har två större kunder valt att förlänga och utöka sina avtal med Phonera. Tillväxten inom Hosting uppgår till 76 procent jämfört med motsvarande kvartal 2009.

Under det andra kvartalet tecknades ett större avtal inom Hosting med Iptor. Under tredje kvartalet har kunden påbörjat sin inflyttning i Phoneras datahallar och faktureringen har påbörjats. Faktureringen ökar stegvis och sker fullt ut under andra kvartalet 2011.

Omsättning Managed Services (mkr)

Kostnadsutveckling tredje kvartalet

Direkta kostnader uppgår tredje kvartalet till 12,6 (8,9) mkr i jämförelse med 10,2 mkr andra kvartalet. De direkta kostnaderna ökar som följd av förvärvet av FastHost. Övriga kostnader och personalkostnader uppgår tredje kvartalet till 6,5 (7,0) mkr i jämförelse med 6,1 mkr andra kvartalet. Ökningen i övriga kostnader beror främst på förvärvet av FastHost.

Hyres- och övriga kostnader för det nya datacentret i Stockholm har belastat kvartalets resultat med -0,8 mkr.
Avskrivningar uppgår tredje kvartalet till 3,1 (2,4) mkr i jämförelse med 2,4 mkr andra kvartalet. De högre avskrivningarna under det tredje kvartalet beror på fortsatt expansion i datacenter i Linköping och Hammarby samt tillkommande avskrivningar på immateriella tillgångar efter förvärvet av FastHost.

Kostnadsutveckling Managed Services (mkr)

Resultatutveckling tredje kvartalet

Resultatet för affärsområde Managed Services före avskrivningar uppgår under det tredje kvartalet till 3,8
(0,0) mkr.  Rörelseresultatet uppgår tredje kvartalet till 0,7   (-2,4) mkr.

EBITDA Managed Services (mkr)

Rörelseresultat Managed Services (mkr)

Affärsområde Telefoni

Phoneras telefoni och Internettjänster riktas främst till små och medelstora företag. Antalet kunder inom affärsområdet fortsätter sin positiva trend och ökar under kvartalet med 500 kunder från 58 000 till 58 500 (56 500) kunder.

Nettoomsättningen uppgick tredje kvartalet till 62,1 (60,5) mkr. Rörelseresultatet för det tredje kvartalet uppgår till 14,5 (13,5) mkr

Omsättningsutveckling tredje kvartalet

Nettoomsättningen för affärsområdet uppgår under det tredje kvartalet till 62,1 (60,5) mkr i jämförelse med 64,5 mkr i andra kvartalet. Minskningen jämfört med andra kvartalet beror främst på att företagskunder har en lägre konsumtion av telefoni under sommarmånaderna. Den lägre konsumtionen kompenseras delvis av att antalet kunder med fasta prisalternativ har ökat och successivt kommer att minska känsligheten för säsongsvariationer.  Affärsområdet kommer fortsatt prioritera försäljningen av tjänster med fasta prisalternativ. Ökningen av nettoomsättningen jämfört med föregående år utgörs till stor del av tillväxt inom IP-telefoni.

Omsättning Telefoni (mkr)

ARPU & OPEX Telefoni, kr per kund

(se även definitioner på sidan 18)

Bruttomarginal Telefoni, %

Bruttomarginal tredje kvartalet

Under tredje kvartalet fortsätter den positiva utvecklingen av bruttomarginalen och uppgår till 55,0 (48,5) procent mot 53,6 procent under andra kvartalet. Bruttomarginalen är den högsta som affärsområdet redovisat. Den förbättrade marginalen beror delvis på att andelen kunder med fastprisalternativ, inom både fast telefoni och IP- telefoni, har ökat. Effekten av fastprisalternativ blir också som störst under sommarmånaderna när kundernas konsumtion är lägre.

Direkta kostnader uppgår tredje kvartalet till 28,0 (30,6) mkr i jämförelse med 29,9 mkr andra kvartalet. Minskningen beror dels på lägre konsumtion av kunderna under sommarperioden men också att Post & Telestyrelsen (PTS) den första juli i år tog beslut om att sänka samtrafikavgifterna i de mobila telenäten. Beslutet minskar de direkta kostnaderna och påverkar bruttomarginalen positivt.

Kostnadsutveckling Telefoni (mkr)

Kostnadsutveckling tredje kvartalet

Personal och övriga kostnader, exklusive avskrivningar uppgår tredje kvartalet till 18,6 (15,6) i jämförelse med 20,7 mkr andra kvartalet. Den lägre kostnaden jämfört med andra kvartalet beror på att intaget av kunder är mindre på grund av en lägre försäljning under sommaren. Den lägre försäljningen minskar anskaffningskostnaderna med ca 1 mkr under kvartalet. Anskaffningskostnaderna förväntas därför öka i det fjärde kvartalet.

I jämförelse med samma period föregående år har försäljningen under sommaren varit bättre vilket gör att anskaffningskostnaderna är högre än tredje kvartalet 2009. Extra kostnader i samband med flytt av affärsområdets kontor påverkar också tredje kvartalets kostnader.

Resultatutveckling tredje kvartalet

Rörelseresultatet för det tredje kvartalet uppgår till 14,5  (13,5) mkr.

Rörelseresultat Telefoni (mkr)

Mobiltelefoni lanseras i början av fjärde kvartalet

Affärsområdet lanserade i början av det fjärde kvartalet en fullskalig mobiltjänst under eget varumärke. Med mobiltjänsten har produktportföljen blivit mer komplett och har gett bolaget möjligheter att introducera en helt ny tjänst till våra kunder och skapa attraktiva och funktionella paketeringar tillsammans med Phoneras befintliga telefoni- och IP-tjänster. Phonera är genom sitt avtal med Telia Mobile Network AB en virtuell operatör i Telias mobila nät.

Tydligare fokus för affärsområden

Affärsområde Managed Services har sedan årsskiftet renodlats och fokuserar på tjänster inom Hosting. För att tillvarata de intressanta tillväxtmöjligheter som IP-telefoni medför har dess verksamhet koncentrerats till Affärsområde Telefoni.

Under 2009 redovisades en del av IP-telefoniverksamheten i affärsområde Managed Services men från januari 2010 och framåt redovisas detta som en del av affärsområde Telefoni. För affärsområde Telefoni innebär detta för de första nio månaderna en ökning med 1 100 kunder, 11,5 mkr i ökad omsättning och ett ökat rörelseresultat med 3,1 mkr. Motsvarande minskning uppstår i affärsområde Managed Services.

Nettoomsättning

Tredje kvartalet

Koncernens nettoomsättning ökade med 11% och uppgår tredje kvartalet till 85,1 (76,4) mkr.

Nettoomsättningen för verksamheten utan IP-telefonikunderna under det tredje kvartalet för affärsområde Managed Services uppgår till 22,9 (15,9) mkr. Tillväxten kommer främst från verksamheten inom Hosting med det under andra kvartalet förvärvade norska bolaget FastHost. Nettoomsättningen för affärsområde Telefoni för jämförbar verksamhet uppgår tredje kvartalet till 62,1 (60,5) mkr.

Januari till september 2010

Koncernens nettoomsättning uppgår januari till september till 246,1 (229,5) mkr.

Nettoomsättningen för jämförbar verksamhet under januari till september för affärsområde Managed Services uppgår till 57,3 (45,9) mkr. Tillväxten kommer främst från verksamheten inom Hosting med det under andra kvartalet förvärvade norska bolaget FastHost. Nettoomsättningen för affärsområde Telefoni för jämförbar verksamhet uppgår för januari till september till 188,8 (182,3) mkr.

Tredje kvartalet

Koncernens rörelseresultat uppgår tredje kvartalet till 11,8 (9,1) mkr. Rörelseresultatet har fortsatt utvecklats positivt under det tredje kvartalet.

Rörelseresultatet för affärsområde Managed Services uppgår tredje kvartalet till 0,7 (-1,2) mkr. Under tredje kvartalet 2009 var motsvarande resultat för verksamheten utan IP-telefonikunderna -2,4 mkr.

Rörelseresultatet för affärsområde Telefoni uppgår tredje kvartalet till 14,5 (12,4) mkr. Under tredje kvartalet 2009 var motsvarande resultat för verksamheten inklusive de nu flyttade IP-telefonikunderna 13,5 mkr.

Koncerngemensamma kostnader har belastat resultatet med 3,3 (2,1) mkr.

Januari till september 2010

Koncernens rörelseresultat uppgår för årets första nio månader till 28,3 (4,1) mkr. Rörelseresultatet har fortsatt utvecklats positivt, bland annat till följd av ökad omsättning, genomfört förvärv och den under 2009 genomförda konsolideringen av verksamheten.

Rörelseresultatet för affärsområde Managed Services uppgår för januari till september till -0,5 (-11,8) mkr. Under januari till september 2009 var motsvarande resultat för verksamheten utan IP-telefonikunderna -14,9 mkr.

Rörelseresultatet för affärsområde Telefoni uppgår för januari till september till 39,6 (26,3) mkr. Under motsvarande period 2009 var resultatet för verksamheten inklusive de nu flyttade IP-telefonikunderna 29,4 mkr.

Koncerngemensamma kostnader har belastat resultatet med 10,8 (10,4) mkr.

Anläggningstillgångar

Koncernens immateriella och materiella anläggningstillgångar uppgår per 30 september 2010 till 162,6 (90,7) mkr. Ökningen består i huvudsak av en ökning av immateriella tillgångar till följd av förvärvet av FastHost men även en ökning av materiella anläggningstillgångar för färdigställande av datacentret i Linköping samt tillkommande investeringar för det befintligt datacenter i Stockholm.

I inventarier ingår per sista september finansiellt leasade inventarier till ett bokfört värde av 12,5 (12,3) mkr.

Övriga anläggningstillgångar utgörs av uppskjutna skattefordringar på 22,2 (22,2) mkr samt lämnad deposition till Skanova och upplupen ränta på densamma 2,1 (2,4) mkr.

Uppskjuten skattefordran

Det nominella värdet av uppskjuten skattefordran uppgick per 31 december 2009 till 47,9 mkr. Övriga anläggningstillgångar som utgörs av den uppskjutna skattefordran uppgår till 22,2 (22,2) mkr och är beräknad till cirka hälften av det nominella värdet och motsvarar en skatteeffekt på förväntat resultat.

Finansiell ställning och likviditet

Nettoupplåning
Belopp i mkr 2010-09-30 2009-09-30
Räntebärande skulder
Reserverade tilläggsköpeskillingar          44,1                  6,5
Leasingskuld          10,0                10,4
Kortfristig factoringkredit            8,0     -
Kortfristig skuld till förra ägare av Fasthost            5,4                   -
Banklån          19,0                  6,3
Summa räntebärande skulder          86,5                23,2
Likvida medel          38,1                  6,7
NETTOUPPLÅNING          48,4                16,5

Likvida medel uppgår per 30 september 2010 till 38,1 (6,7) mkr.

Nettoupplåningen minskade under kvartalet med 18,4 mkr och uppgår per 30 september 2010 till 48,4 (16,5) mkr. De räntebärande skulderna utgörs av reserverade tilläggsköpeskillingar om 44,1 (6,5) mkr, leasingskuld på 10,0 (10,4) mkr, kortfristig factoringkredit på 8,0 (0,0) mkr, kortfristig skuld till tidigare ägare av FastHost 5,4 (0,0) mkr samt banklån på 19,0 (6,3) mkr.

Som säkerhet för en kortsiktig factoringkredit har kundfordringar på 24,7 (11,2) mkr ställts. Säkerhet i form av företagsinteckningar på 28,7 (21,7) mkr har ställts avseende åtagande mot nätleverantörer. Vidare har deposition ställts till Skanova om 2,1 (2,4) mkr. För kredit hos bank har aktier i dotterbolaget Phonera Företag ställts som säkerhet. Dessa värderas till 158,4 (0,0) mkr.

Identifierad uppskjuten skatteskuld i samband med förvärvsanalysen av FastHost uppgår till 6,2 (0,0) mkr.

Koncernens egna kapital uppgår per 30 september 2010 till 102,7 (80,0) mkr.

Koncernens soliditet uppgår per 30 september 2010 till 36,1 (46,5)%.

Kassaflöde

Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgår under tredje kvartalet till 20,3 (11,7) mkr och för perioden januari till september 46,3 (16,2) mkr, varav förändring av rörelsekapital uppgår till 4,4 (-0,4) mkr för tredje kvartalet och 8,0 (4,1) mkr för hela perioden.

Koncernens investeringar i materiella anläggningstillgångar har under tredje kvartalet påverkat kassaflödet med -3,6      (-3,0) mkr och för hela perioden med -11,3 (-18,8) mkr.

Investeringar

Totalt har koncernen investerat 11,3 (18,8) mkr i materiella anläggningstillgångar under 2010. Huvudsakligen avser detta tilläggsinvesteringar infrastruktur för datahallar och nät.

Medarbetare

Koncernen hade per 30 september 103 (109) heltidsanställda, varav 24 (32) kvinnor, samt 19 (18) deltidsanställda, varav 15 (13) kvinnor.

Marknaden

Telefoni

Affärsområdets primära marknad är små och medelstora företag (SME) på den svenska marknaden. Det finns i Sverige ca 600 000 företag i detta segment som har ett unikt, fast telefonnummer.

Situationen på företagsmarknaden för fast telefoni är stabil med ett minskat antal aktörer och prisnivåer som utvecklas på ett mer konsekvent och förutsägbart sätt utan någon prispress.

Marknaden för fast telefoni har de senaste åren sett en minskning både avseende värde och antal samtalsminuter. Detta som en följd av lågkonjunkturen och förändrade telefonibeteenden. Denna minskning har nu avtagit och marknaden har stabiliserats i antal abonnemang och snittintäkter per kund.  Affärsområdet ser här en tillväxtpotential med fokus på att utöka såväl andelen fasta telefonintäkter som antal abonnemang.

Marknaden för mobiltelefoni till företag växer. Antalet abonnemang ökade under 2009 med 8 % till 2 503 000. Det är abonnemang för mobilt bredband som står för den största delen av ökningen. Affärsområdet ser en stor tillväxtpotential inom mobiltelefoni.

Phonera säljer även IP-telefoni till små och medelstora företag. IP-telefoni till företag är en marknad som växer och Phonera har en stark organisk tillväxt. Phonera bedömer att marknaden för IP-telefoni och framförallt IP-telefoniväxlar och IP-baserade växelanslutningar kommer att fortsätta växa.

Managed services

Marknaden för Hostingtjänster växer kraftigt. Mängden data som lagras beräknas öka med 50 procent per år enligt IDC (International Data Corporation). Med den ökade datamängden krävs det fler och kraftfullare servrar. Moderna servrar är därför mer kompakta än tidigare vilket leder till fler servrar per rack som gör att behovet av el och kyla ökar.

Det är inte bara mängden digital information som växer. I takt med att allt mer affärskritisk verksamhet bedrivs digitalt ökar behovet av hög säkerhet och tillgänglighet samt behovet av stor internetkapacitet. Med en ökad komplexitet i drift av servrar och allt större krav på hög tillgänglighet och säkerhet ökar efterfrågan på outsourcing av serverdriften.

Affärsområdet ser en tillväxtpotential som drivs av den kraftiga tillväxten inom den digitala ekonomin samt av att allt fler företag väljer att outsourca sina datacenter.

Moderbolaget

Moderbolaget har främst koncerngemensamma funktioner och all fakturering sker normalt till dotterbolag.

Moderbolagets nettoomsättning uppgår för januari till september 2010 till 12,1 (7,2) mkr. Resultat före skatt uppgår till 3,4 (-1,5) mkr.

Aktien

Phonera-aktien handlas på NASDAQ OMX Stockholm, Small Cap. Aktiekapitalet per 30 september 2010 uppgår till 15 977 966 kronor och är fördelat på 7 988 983  aktier. Kvotvärde per aktie är 2,00 kronor.

Största ägarna
2010-09-30
Antal aktier  Innehav (%)  Röster (%)
Ramsboda AB 2 288 435 28,64 29,26
Investment AB Klöverön 2 147 395 26,88 27,46
Tafica Ltd 850 000 10,64 10,87
Avanza Pensionsförsäkring B 408 706 5,12 5,23
PAI Holding AG 238 577 2,99 3,05
Nordnet Pensionsförsäkring AB 172 301 2,16 2,20
Lipco AB 161 631 2,02 2,07
Hans Linusson 125 000 1,56 1,60
Carmaxia AB 119 106 1,49 1,52
Övriga 1 309 297 16,39 16,74
Totalt utestående aktier  7 820 448 97,89 100
Aktier i eget förvar, Phonera AB 168 535  2,11 -
Totalt antal aktier  7 988 983 100 100

Risker och osäkerhetsfaktorer

Phoneras verksamhet påverkas av ett antal omvärldsfaktorer. De riskfaktorer som bedöms ha störst betydelse för Phoneras framtida utveckling är dels verksamhetsrisker såsom förändringar i lagar och regler för telekommunikationstjänster, ökad konkurrens, färre antal leverantörer, introduktion av nya tjänster, förmåga att attrahera och behålla kunder, förmåga att attrahera och behålla personal, rättsprocesser, aktierelaterade risker samt finansiella risker.

Utöver de risker som beskrivs i Phoneras Årsredovisning 2009 (Förvaltningsberättelsen sidan 32 samt, not 20 sidan 48), bedöms inte några väsentliga risker ha tillkommit.

Årsstämma Phonera AB (publ) 2011

Årsstämman för Phonera kommer att hållas den 12 maj 2011 i Göteborg. Aktieägare som önskar få ett ärende behandlat på årsstämman ska inkomma med ett skriftligt förslag till bolagsstamma@phonera.se eller till Phonera AB (publ), Södergatan 14, 211 34 Malmö, senast sju veckor före årsstämman, för att garantera att ärendet kan inkluderas i kallelsen till årsstämman. Ytterligare information om hur och när registrering ska ske kommer att offentliggöras före årsstämman.

Valberedning inför Årsstämman 2011

Årsstämman 2010 beslutade att valberedningen ska bestå av Louise Söderholm som företrädare för Investment AB Klöver­ ön, Jan Lundquist som företrädare för Ramsboda AB, Peter Ahldin som företrädare för Tafica Ltd. samt Sven Uthorn, styrelsens ordförande.

Valberedningens mandat sträcker sig till årsstämman 2011.

Aktieägare som önskar lämna förslag avseende representanter till Phoneras styrelse kan inkomma med skriftligt förslag till Phonera AB (publ), Södergatan 14, 211 34 Malmö.

Framtidsutsikter

Resterande del av 2010 tror Phonera på en god utveckling av sin kärnaffär. Bolaget står starkt med en renodlad verksamhet, en sund kostnadsstruktur, en måttligt skuldsatt balansräkning och starka kassaflöden från rörelsen. Planen för fortsatt tillväxt fortgår med tydligt sälj- och produktfokus inom respektive affärsområde. Bolaget följer löpande intressanta förvärvsmöjligheter för fortsatt expansion.

a. Inom affärsområde Telefoni finns en stor och omfattande affär med förvalstelefoni. Denna verksamhet förväntas bidra med mycket god lönsamhet framöver. En stabilare ARPU i kombination med fortsatt kundanskaffning ökar möjligheten till tillväxt.

b. Inom affärsområde Telefoni finns även affärerna IP-telefoni och Mobiltelefoni. Mobiltjänsten gör produktportföljen mer komplett och kommer ge ytterligare möjligheter till nya attraktiva och funktionella paketeringar tillsammans med befintliga telefoni- och IP-tjänster.
En fortsatt förbättrad balans mellan kostnader för nyanskaffning och bidrag från intagna telefonikunder förväntas framöver. Tillfälliga marknadssatsningar kommer dock medföra kvartalsvisa variationer i denna balans.

c. Inom affärsområde Managed Services förväntas tillväxt främst från produktområdet Hosting. Genomförda förvärv och beslutade investeringar kommer att fördubbla datacenterkapaciteten och förväntas successivt bidra med stark intäktstillväxt.

Sammantaget förväntas Phonera uppvisa en god tillväxt, ett förbättrat rörelseresultat och ett starkt kassaflöde i rörelsen.

Finansiella mål

Styrelsens finansiella mål för Phonera är:

-        Genomsnittlig tillväxt om lägst 10% per år och en omsättning om lägst 500 mkr verksamhetsåret 2014.

-        Omsättningsökningen bygger på en kombination av organisk och förvärvad tillväxt men förutsätter ingen utspädning av antalet aktier.

-        Rörelsemarginal om lägst 10% per år.

-        En soliditet som långsiktigt överstiger 30% och en stark finansiell ställning som möjliggör förvärv.

Utdelning

Styrelsen har som mål att föreslå en utdelning om lägst 50% av koncernens resultat efter skatt, givet att soliditetsmålet infrias. Styrelsen kommer vid varje givet tillfälle göra en bedömning av huruvida det finns alternativ kapitalanvändning, så som organiska tillväxtsatsningar eller förvärv som förväntas skapa bättre avkastning.

Återköp av aktier

Phoneras styrelse erhöll på årsstämman den 12 maj 2010 bemyndigande att för perioden intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, besluta om och verkställa återköp och försäljning av egna aktier i Phonera AB på NASDAQ OMX Stockholm AB. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen ett instrument att fortlöpande kunna anpassa Phoneras kapitalstruktur efter bolagets behov för att därigenom skapa ökat värde för aktieägarna.

Totalt har Phonera AB sedan tidigare 168 535 aktier i eget förvar vilket motsvarar 2,11% av det totala antalet aktier i bolaget.

Redovisningsprinciper

Phonera följer de av EU antagna IFRS standarderna och tolkningarna av dessa (IFRIC). Denna delårsrapport är upprättad enligt IAS 34 Delårsrapportering. Moderbolaget tillämpar ÅRL. För Phonera AB:s vidkommande har följande utgivna standarder och tolkningar som trätt ikraft per 1 januari 2009 bedömts vara relevanta för utformningen av den finansiella rapporten samt dess redovisningsprinciper:

- IFRS 8, Rörelsesegment: Denna standard har som utgångspunkt att segmentsupplysningar ska presenteras utifrån ledningens perspektiv. Phonera AB:s segmentsinformation har redan tidigare utgått ifrån den interna rapporteringen som tillhandahålls den högste verkställande beslutsfattaren (Verkställande direktören). Detta får till följd att Phoneras segmentsindelning inte förändras jämfört vad som tidigare presenterats i enlighet med IAS 14.

- IAS 1, Utformning av finansiella rapporter: Ändringen av denna standard innebär förändring i hur de finansiella rapporterna ska utformas. Phonera har valt att i enlighet med IAS 1 att presentera koncernens alla poster avseende intäkter och kostnader i en rapport över totalresultatet. Vidare återger koncernens förändring i eget kapitaluppställningen enbart transaktioner med ägarna.

Följande nya standarder, samt ändringar och tolkningar av befintliga standarder har publicerats och är obligatoriska för räkenskapsår som börjar den 1 januari 2010 eller senare.

- IAS 27 (Ändring), Koncernredovisning och separata finansiella rapporter (gäller från den 1 juli 2009). Ändringen innebär bl a att resultat hänförligt till minoritetsaktieägare alltid ska redovisas även om det innebär att minoritetsandelen är negativ. Ändringen av standarden kommer att påverka transaktioner med innehavare utan bestämmande inflytande från den 1 januari 2010.

- IFRS 3 (Reviderad) 1, ”Rörelseförvärv” (gäller från 1 juli 2009). Den reviderade standarden fortsätter att föreskriva att förvärvsmetoden tillämpas för rörelseförvärv men med några väsentliga ändringar. Exempelvis redovisas alla betalningar för att köpa en verksamhet till verkligt värde på förvärvsdagen, medan efterföljande villkorade betalningar klassificeras som skulder som därefter omvärderas via resultaträkningen. Minoritetsintresset i den förvärvade rörelsen kan valfritt för varje förvärv värderas antingen till verkligt värde eller till minoritetsaktieägarnas proportionella andel av den förvärvade rörelsens nettotillgångar. Alla transaktionskostnader avseende förvärv ska kostnadsföras. Koncernen tillämpar IFRS 3 (Reviderad) framåtriktat för alla rörelseförvärv från den 1 januari 2010.

- IAS 38 (ändring), Immateriella tillgångar. Ändringen är den del av IASBs årliga förbättringsprojekt. Ändringen kommer att tillämpas från samma tidpunkt som IFRS 3 tillämpas. Ändringen ger förtydliganden vid värdering av immateriella tillgångar vid ett rörelseförvärv. Ändringen bedöms inte ha någon väsentlig betydelse på koncernens finansiella rapporter.

För en mer detaljerad presentation av Phoneras redovisningsprinciper hänvisas till Phoneras årsredovisning för 2009.

Uppskattningar och bedömningar för redovisnings-ändamål

Att upprätta finansiella rapporter i överensstämmelse med IFRS kräver att styrelsen och ledningen gör redovisningsmässiga bedömningar och uppskattningar samt gör antaganden som påverkar tillämpningen av redovisningsprinciperna och de redovisade beloppen av tillgångar, skulder, intäkter och kostnader. Det verkliga utfallet kan avvika från dessa uppskattningar och bedömningar.

Malmö den 11 november 2010

Henric Wiklund

Henric Wiklund, vd Phonera AB
Mobil 0701-82 00 00
henric.wiklund@phonera.se

Granskningsrapport

Vi har utfört en översiktlig granskning av delårsrapporten för Phonera AB (publ.) för perioden 1 januari 2010 till 30 september 2010. Det är styrelsen och verkställande direktören som har ansvaret för att upprätta och presentera denna finansiella delårsinformation i enlighet med IAS 34 och ÅRL. Vårt ansvar är att uttala en slutsats om denna finansiella delårsinformation grundad på vår översiktliga granskning.

Vi har utfört vår översiktliga granskning i enlighet med Standard för översiktlig granskning SÖG 2410, Översiktlig granskning av finansiell delårsinformation utförd av företagets valda revisor. En översiktlig granskning består av att göra förfrågningar, i förstahand till personer som är ansvariga för finansiella frågor och redovisningsfrågor, att utföra analytisk granskning och att vidta andra översiktliga granskningsåtgärder.

En översiktlig granskning har en annan inriktning och en betydligt mindre omfattning jämfört med den inriktning och omfattning som en revision enligt Revisionsstandard i Sverige RS och god revisionssed i övrigt har. De granskningsåtgärder som vidtas vid en översiktlig granskning gör det inte möjligt för oss att skaffa oss en sådan säkerhet att vi blir medvetna om alla viktiga omständigheter som skulle kunna ha blivit identifierade om en revision utförts. Den uttalade slutsatsen grundad på en översiktlig granskning har därför inte den säkerhet som en uttalad slutsats grundad på en revision har.

Grundad på vår översiktliga granskning har det inte kommit fram några omständigheter som ger oss anledning att anse att delårsrapporten inte, i allt väsentligt, är upprättad för koncernens del i enlighet med IAS 34 och ÅRL samt för moderbolaget i enlighet med ÅRL.

Malmö 11 november 2010

Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB

Lars Nilsson

Auktoriserad Revisor

Informationen är sådan som Phonera AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 11 november 2010 klockan 08.00.

Koncernens resultaträkning i sammandrag
Belopp i tkr
Rörelsens intäkter 2010
jan-dec
Nettoomsättning jämförbar verksamhet 85 062 76 419 246 105 228 239 307 740
Avvecklad verksamhet - - - 1 250 1 250
  85 062 76 419 246 105 229 489 308 990
Rörelsens kostnader
Trafikkostnader och handelsvaror -40 623 -39 511 -120 554 -125 599 -170 997
Övriga externa kostnader -16 722 -12 798 -50 272 -45 838 -57 774
Personalkostnader -11 365 -11 590 -35 688 -44 254 -56 523
EBITDA 16 352 12 520 39 591 13 798 23 696
Avskrivningar på materiella och immateriella anläggningstillgångar -4 539 -3 432 -11 276 -9 739 -12 394
Rörelseresultat 11 813 9 088 28 315 4 059 11 302
Resultat från övriga värdepapper och fordringar som är anläggningstillgångar
Resultat från övriga långsiktiga värdepappersinnehav - - - 1 202 1 202
Ränteintäkter 98 288 437 479 794
Räntekostnader -1 199 -707 -2 465 -2 129 -2 585
Resultat före skatt 10 712 8 669 26 287 3 611 10 713
Skatt på periodens/årets resultat -375 - -490 - -
Periodens/årets resultat 10 337 8 669 25 797 3 611 10 713
Periodens/årets resultat per aktie 1,32 1,11 3,30 0,46 1,37
Valutadifferenser vid omräkning
av utlandsverksamheter
22 - 32 - -
Periodens/årets totalresultat 10 360 8 670 25 832 3 611 10 714
Resultat hänförligt till moderbolagets aktieägare 10 360 8 712 25 832 4 077 10 426
Resultat hänförligt till minoritetsintressen - -43 - -466 287

Förändringar i koncernens eget kapital
Koncernens balansräkning i sammandrag

Utdelningar -8 994 -8 602 -8 602
Förvärv av minoritetsandel - - -1 210
Utgående Eget Kapital 102 712 79 985 85 877

Koncernens kassaflödes analys i sammandrag
helår
Den löpande verksamheten
Rörelseresultat 11 813 9 088 28 314 4 059 11 302
Finansnetto -470 -419 -1 417 -1 650 -1 815
Avskrivningar 4 538 3 432 11 275 9 739 12 394
Övriga ej likviditetspåverkande poster 56 -9 67 - 24
Kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital 15 937 12 092 38 239 12 148 21 905
Kassaflöde från förändringar av rörelsekapital 4 396 -359 8 030 4 067 4 936
Kassaflöde från den löpande verksamheten 20 333 11 733 46 269 16 215 26 841
Investeringsverksamheten
 - försäljning av aktier i AllTele - 13 702 - 13 702 13 702
 - investeringar i verksamheter - - -15 107 - -
 - avyttring av verksamheter - - - - -
 - förvärv av materiella och immateriella tillgångar -3 587 -3 012 -11 349 -18 815 -25 893
 - försäljning av materiella och immateriella tillgångar - - - - -

Räntebärande avsättningar och skulder 1 430 6 482 1 220
Övriga avsättningar och skulder 4 745 1 871 5 592
Summa eget kapital och skulder 226 730 248 596 215 726

Kompletterande upplysningar om koncernens resultat- och balansräkning

NOT 1 - Viktiga bedömningar och uppskattningar för redovisningsändamål

Uppskjutna skattefordringar

Den uppskjutna skattefordran baseras på avdragsgilla temporära skillnader som föreligger samt de underskottsavdrag som finns sedan tidigare i koncernen. De redovisade uppskjutna skattefordringarna motsvarar skatt på tre till fyra års bedömda framtida överskott. De totala avdragsgilla temporära skillnaderna och underskottsavdragen motsvarar en skattefordran som är cirka dubbelt så stor. Värdet på denna balanspost prövas vid varje rapporttillfälle.

Bedömning av samtrafikskostnader i mobila nät

Osäkerhet råder angående storleken på samtrafikavgifter för terminering av trafik i de svenska mobilnäten. PTS (Post och Telestyrelsen) har beslutat om ett visst pris enligt en särskild ekonomisk modell. Detta beslut är dock föremål för rättsligt överklagande från ett antal nätoperatörer.

NOT 2 - Segmentsredovisning

PHONERA AB (publ.)Södergatan 14
211 34 MalmöTel: 031-720 69 00Fax: 031-28 69 78ir@phonera.se
IR-kontakt:Vd Henric WiklundTel: 031-720 69 00
henric.wiklund@phonera.sewww.phonera.com
Nettoomsättning per segment
juli-sept jämförbar verksamhet
januari-sept  jämförbar verksamhet
Helår 2009
Telefoni, jämförbar verksamhet 62 143 56 591 60 519 188 820 170 826 182 303 229 751
Telefoni, avvecklad verksamhet - - - - 1 250 1 250 1 250
Managed Services, jämförbar verksamhet 22 919 19 828 15 900 57 330 57 413 45 936 77 989
Managed Services, avvecklad verksamhet - - - - - - -
Koncerngemensam omsättning - - - -45 - - -
Koncernen 85 062 76 419 76 419 246 105 229 489 229 489 308 990

All verksamhet sker inom Sverige, vilket innebär att nedbrytning av verksamheten på geografiska områden inte blir meningsfull då verksamheten har samma risker och möjligheter inom hela området.
Rörelseresultat per segment
juli-sept jämförbar verksamhet
januari-sept  jämförbar verksamhet
Telefoni 14 461 12 381 13 543 39 620 26 261 29 386 37 561
Managed Services 651 -1 205 -2 366 -497 -11 798 -14 923 -12 415
Koncerngemensamma kostnader -3 299 -2 097 -2 097 -10 808 -10 404 -10 404 -13 844
Koncernen 11 813 9 079 9 079 28 315 4 059 4 059 11 302
Tillgångar per segment
Belopp i tkr 2010-09-30 2009-09-30 2009-12-31 2008-12-31
Telefoni 88 532 42 109 56 207 47 065
Managed Services 170 293 105 921 114 843 92 479
Ej fördelade tillgångar 25 339 23 894 23 289 41 902
Koncernen 284 164 171 924 194 339 181 446

NOT 3 - Jämförbar verksamhet

Under 2008 avyttrades och avvecklades flera av Phoneras verksamheter. För att få en rättvisande bild av jämförelsetalen har bolaget gjort en proformaredovisning av resultaträkningen för koncernen och affärsområdena exklusive de avyttrade enheterna.

- Verksamheten i dotterbolaget UNC Systems AB avyttrades (affärsområde Managed Services)

- Konsumentkundstocken avyttrades (affärsområde Managed Services och affärsområde Telefoni)

-                      Grossistverksamheten av telefonitjänster avvecklades (affärsområde Managed Services)

- Den egna telefoniplattformen avvecklades (affärsområde Managed Services)

- Återförsäljarverksamheten av mobiltelefoni avvecklades (affärsområde Telefoni)

Flera av dessa verksamheter påverkade även omsättningen under början av 2009 och jämförelsetalen redovisas exklusive ovanstående verksamheter.

För att bättre ta tillvara de tillväxtmöjligheter som IP-telefoni erbjuder har de kunder inom IP-telefoni som tidigare redovisades inom affärsområde Managed Services flyttats till affärsområde Telefoni. Under januari till september 2009 utgjorde denna verksamhet 11,5 mkr av omsättningen, 3,1 mkr i rörelseresultat samt avser 1 100 kunder.
NOT 4 – Förvärv av FastHost AS

Per den 1 juni 2010 förvärvade Phonera det Oslo-baserade bolaget FastHost AS. FastHost är ett tjänsteföretag verksamt inom Hosting och Internetförbindelser med säte i Oslo. För helåret 2009 omsatte bolaget 20,6 miljoner NOK med ett rörelseresultat på 6,5 miljoner NOK och har fyra anställda. Phonera har tidigare identifierat Norge, och främst Oslo, som en mycket intressant marknad för framförallt Hosting-tjänster. FastHost är ett lönsamt och mycket välskött bolag och kommer utgöra en god plattform för Phoneras expansion i området.

Phonera har vid tillträde betalat 19 000 tNOK för FastHost AS och dess dotterbolag. Dessutom tillkommer en villkorad köpeskilling, baserat på rörelseresultatet i FastHost AS år 2013 upp till ett maximalt odiskonterat belopp på 40 000 tNOK.

Rapporttillfällen 2010 / 2011

Finansiell information finns tillgänglig att beställa via telefon
031-720 69 00 eller ir@phonera.se samt att ladda hem via www.phonera.com.

Delårsrapport januari -september 2010 11 nov 2010

Bokslutskommuniké 2010 9 feb 2011

Delårsrapport januari-mars 2011 12 maj 2011

Årsstämma 2011 12 maj 2011

Delårsrapport januari-juni 18 augusti 2011

Definitioner

ARPU (Average Revenau Per Unit) Genomsnittlig intäkt per kund.

Avkastning eget kapital – Resultat efter skatt i förhållande till koncernens egna kapital.

Avkastning på sysselsatt kapital – Resultat efter skatt i förhållande till genomsnittligt sysselsatt kapital.

Bruttomarginal Bruttovinst efter avdrag av direkta kostnader från försäljningen.

EBITDA – Vinst före skatter, avskrivningar och räntebetalningar/amorteringar.

EBITDA-marginalEBITDA/Nettoomsättning.

Justerat eget kapital – Eget kapital plus obeskattade reserver med avdrag för uppskjuten skatteskuld.

Kassaflöde per aktieKassaflöde från den löpande verksamheten dividerat med antal aktier

Nettoresultat – Resultat efter finansiella intäkter och kostnader.

OPEX per kund, (Operational Expenditure), alla kostnader förutom direkta och anskaffningskostnader samt avskrivningar delat med antal kunder, ett mått på hur effektivt verksamheten bedrivs.

Resultat per aktieAndel av resultat efter skatt hänförligt till moderbolagets aktieägare i förhållande till genomsnittligt antal utestående aktier.

Rörelsemarginal – Rörelseresultat i procent av nettoomsättning.

Soliditet – Justerat eget kapital i procent av balansomslutningen.

Substansvärde per aktie – Skillnaden mellan koncernens tillångar och skulder dividerat med antalet aktier på balansdagen.

Sysselsatt kapital – Totala tillgångar reducerade med icke räntebärande skulder. skulder.

Fokus på två kärnaffärer med tillväxt

Phonera fokuserar på två kärnaffärer riktade mot enbart företag – telefoni och hosting, affärer som ligger till grund för tillväxt i både intäkter och resultat.

Telefoni

Sveriges nöjdaste kunder inom fast telefoni

Phonera har en stark position på marknaden små och medelstora företag med att ligga i toppen med Sveriges nöjdaste kunder*. Med nära 60 000 kunder inom fast telefoni har Phonera stora skalfördelar och omkostnaden per kund minskar för varje ny kund. Samtidigt har Phoneras bruttomarginal för teletrafik stärkts då PTS har genomfört ytterligare sänkningar i kostnader för samtrafik. Bolaget har också en mycket kostnadseffektiv försäljningsorganisation via telemarketing.

Stark organisk tillväxt inom IP-telefoni

Phonera säljer även IP-baserade tjänster som Internetaccesser och IP-telefoni till små och medelstora företag, en marknad som växer och där Phonera har en stark organisk tillväxt. Bolaget bedömer att marknaden för IP-telefoni och framförallt IP-telefoniväxlar kommer att fortsätta att växa.

Komplett erbjudande med mobiltelefoni

Phonera erbjuder sedan oktober 2010 även mobiltelefoni och ser en potential att kunna växa organiskt inom detta produktsegment genom att dels sälja även mobilabonnemang till befintliga kunder och dels nykundförsäljning till företagare.

Hosting

Ett tillväxtområde med tydliga drivkrafter

Hosting, infrastruktur och tjänster för datalagring, är ett tillväxtområde där Phonera växer organiskt där Phonera är unikt positionerade med högeffekthosting, det vill säga avbrottsfri högkapacitetshosting med förhöjd säkerhet.
Drivkrafterna är en kombination av en kraftig tillväxt av den digitala ekonomin samt att allt fler företag väljer att outsourca sina behov av datacenter. Denna marknad växer med över 50 procent per år. Phoneras ambition är att bygga marknadens mest miljövänliga datacenter. Phoneras datacenter i Linköping är det mest energieffektiva i Sverige med 60 procent lägre elförbrukning i jämförelse med en konventionell datahall.

Starka finanser

Phonera står starkt med en lågt skuldsatt balansräkning som möjliggör framtida investeringar och förvärv. Stora kostnadsbesparingar är genomförda med god lönsamhet och förbättrade kassaflöden som resultat. Tillväxt förväntas inom samtliga produktområden men främst från nya områden som Hosting och IP-telefoni där Phonera har dokumenterade säljframgångar.

Förmånlig direktavkastning

– mål 50 procent av koncernens resultat i utdelning

Styrelsen har som mål att föreslå en utdelning om lägst 50 % av koncernens resultat efter skatt, givet att soliditetsmålet infrias. Styrelsen kommer vid varje tillfälle göra en bedömning av huruvida det finns alternativ kapitalanvändning, så som organiska tillväxtsatsningar eller förvärv som förväntas skapa bättre avkastning.

*Enligt extern mätning gjord av Svenskt Kvalitetsindex, SKI.

För mer information se www.phonera.com eller kontakta Henric Wiklund, VD Phonera AB,  Mobil: 0701-82 00 00, E-post: henric.wiklund@phonera.se

PHONERA AB (publ) fokuserar på två kärnaffärer riktade mot enbart företag och är organiserat i två affärsområden ­ Telefoni och Managed Services.

Phonera skapar lönsamhet och tillväxt genom att erbjuda kostnadseffektiva och moderna kommunikations- och serverlösningar för Telefoni, Internet och Hosting. Phonera har cirka 60 000 företagskunder och omsatte 2009 309 mkr.

Aktien handlas på NASDAQ OMX Stockholm, Small Cap. Bolaget har verksamhet i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping och Oslo. Mer finansiell information finns på www.phonera.com