IFS har tecknat avtal om hostingtjänster med Phonera

IFS, en av världens ledande leverantör av affärssystem, har tecknat avtal med Phonera avseende hosting av servrar. IFS har sökt en partner som kan erbjuda en driftsmiljö som helt flexibelt kan hantera höga effekter. För att möta efterfrågan bygger Phonera ett helt nytt toppmodernt datacenter i Linköping. Det nya centret blir först i Sverige med att erbjuda hostingkunder effekter på 15 kW eller mer i alla rack och kommer att vara i drift under kvartal 2, 2009. Det avtal som har tecknats med IFS innebär att Phonera levererar en säker och redundant driftsmiljö med ett 30-tal rack till IFS. Avtalet är tecknat på drygt 5,5 år och det initiala ordervärdet är drygt 20 miljoner kronor.

Det nya datacentret i Linköping kommer att omfatta ca 650 m2 i etapp 1 och utrustas med den modernaste utrustningen för att kunna hantera stora effekter per rack. Hela centret byggs för ”Ultra-High Density” hosting för energikrävande 1U och bladservrar. Anläggningen får helt separerade A och B-matningar till varje server av el från UPS:er och reservkraftaggregat samt mycket miljövänliga kylsystem. Den totala investeringen beräknas uppgå till 16 miljoner kronor.

”IFS har under de senare åren konsoliderat kraftigt, både inom koncernen och även i vårt datacenter i Linköping. Genom vårt samarbete med Phonera har vi skapat en plattform för IFS, där vi får möjligheten att växa och utnyttja den både miljö- och kostnadseffektiva teknologin som finns tillgänglig på marknaden i dag och i framtiden.”, säger Stefan Persson, CIO på IFS.

”Med det nya datacentret i Linköping kommer Phonera att fullt ut ta steget ut som det tekniskt ledande hostingföretaget i landet” säger Henric Wiklund, vd på Phonera. ”Efterfrågan på hostingtjänster i våra datahallar i Stockholm och Linköping är väldigt stark och vi är i behov av ökad kapacitet. Många företag verkar befinna sig i en brytningsfas där gamla tekniker inte räcker till för dagens moderna servrar. Gamla datahallar har idag ofta stora problem med elförsörjning och kyla. Vi är en ledande aktör för mer krävande hosting och är en av de få aktörerna som kan erbjuda framtidssäkrade hostinglösningar vilket gör att vi har en god efterfrågan”, tillägger Henric Wiklund.