Kvartalsrapport januari – mars 2011 Q1Intäkterna ökar med 24 % och resultat ökar med 72 % till 12,9 mkr.

Januari – Mars 2011

Nettoomsättningen för perioden ökar med 24 % och uppgår till 97,4 (78,5) mkr.

EBITDA ökar med 52 % och uppgår till 16,9 (11,1) mkr.

Rörelseresultatet, rensat för engångseffekter, ökar med 63 % till 13,0 (8,0) mkr.

Resultat efter skatt ökar med 72 % och uppgår till 12,9 (7,5) mkr.

Kassaflödet från den löpande verksamheten, efter förändring av rörelsekapital men före investeringar, uppgår till 12,5 (11,0) mkr.

Räntebärande nettoskuld uppgår till 42,9 (3,4) mkr.

Resultat per aktie uppgår till 1,64 (0,96) kr.

Phonera fortsätter sin satsning inom Hosting på den norska marknaden genom ett strategiskt förvärv av det Oslobaserade bolaget           Ventelo Hosting AS under februari 2011.

Bolaget har lyckats nå en förtida inlösen av tilläggsköpeskillingen för Fasthost AS för att på bästa sätt tillvarata synergieffekter med       Ventelo Hosting AS.

Engångseffekter i samband med förtida inlösen av tilläggsköpeskilling för Fasthost AS har påverkat det första kvartalet genom                 ökade nedskrivningar med 22,3 mkr, finansiella intäkter med 17,6 mkr och skatteintäkt med 4,6 mkr. Den sammanlagda effekten på     Resultat efter skatt är 0,0 mkr. Se även not 4.

De förvärvade verksamheterna i Norge utvecklas enligt plan.

Den tidigare ägaren och tillika VD i Fasthost AS har inträtt som ägare i Phonera.

Robert Kjellberg tillträder tjänsten som ny affärsområdeschef för Phonera Managed Services den 1 mars.

VD:s kommentar

Phonera redovisar ökade intäkter och sitt bästa kvartalsresultat någonsin.

Resultatet efter skatt uppgår till 12,9 mkr, vilket är en förbättring med 72 % jämfört med föregående år. Intäkterna uppgår till 97,4 mkr vilket är en ökning med 24 % jämfört med samma period föregående år.

Affärsområde Telefoni gör ett bra första kvartal med tillväxt i intäkter och ett starkt resultat. Snittintäkten per kund (ARPU) ökar som följd av att faktureringen av IP- och mobiltelefoni växer. Försäljningen av mobiltelefoni har kommit igång bra med 2 000 nya abonnemang under kvartalet. Även försäljningen av IP-telefoni har gått bra under årets inledning.

Affärsområdet redovisar den högsta bruttomarginalen någonsin. Den höga bruttomarginalen beror på en ökad andel intäkter av tjänster med fast pris både inom fast- och IP-telefoni. Framåt kan bruttomarginalen påverkas något negativt av en ökad andel fakturering av mobiltelefoni som har en lägre marginal jämfört med både fast- och IP-telefoni.  Rörelseresultatet uppgår till 14,2 mkr.

Även affärsområde Managed Services inleder året bra med ökade intäkter och ett förbättrat resultat. Tillväxten kommer både från genomförda förvärv samt från organisk tillväxt inom Hosting. Rörelseresultatet exklusive engångseffekter uppgår till 2,7 mkr vilket är det bästa resultatet hittills för affärsområdet.

Under kvartalet har affärsområdet påverkats av engångseffekter då vi har löst upp och betalat ut tilläggsköpeskillingen för FastHost i Oslo. Syftet med transaktionen var att så snart som möjligt realisera de synergier som finns mellan FastHost och det under kvartalet förvärvade Ventelo Hosting. Upplösningen innebär att affärsområdet får en positiv resultatpåverkan genom nedskrivning av finansiell skuld. I samband med detta har affärsområdet även omvärderat förvärvade immateriella tillgångar samt goodwill i FastHost vilket har påverkat rörelseresultatet negativt. Dessa två transaktioner har ingen påverkan på resultatet efter skatt.

Årets första kvartal har gått enligt plan. Under resterande delen av året förväntas den organiska tillväxten komma från en ökad försäljning av IP- och mobiltelefoni och en ökad fyllnadsgrad i våra datacenter. Vi kommer även att fortsätta utvärdera attraktiva förvärvsmöjligheter. Med tillväxt i intäkter, en fortsatt stark bruttomarginal och god kostnadskontroll ser vi med tillförsikt fram emot resterande 2011.

Malmö den 12 maj 2011

Henric Wiklund
Verkställande direktör Phonera AB (publ.)

Nyckeltal koncernen 2011
jan-mars**
jan-dec*
Nettoomsättning, mkr 97,4 78,5 336,2
Bruttomarginal, % 55,3 49,3 51,2
EBITDA, mkr 16,9 11,1 56,2
Rörelseresultat, mkr 13,0 8,0 40,5
Rörelsemarginal, % 13,4 10,2 12,0
Resultat efter skatt, mkr 12,9 7,5 37,0
Kassaflöde från den löpande verksamheten, mkr 12,5 11,0 59,6
Nettoskuld, mkr 42,9 3,4 42,4
Avkastning eget kapital, % 9,2 8,0 39,3
Avkastning på sysselsatt kapital, % 6,3 6,5 32,3
Resultat per aktie, kr             1,64                0,96                4,73
Kassaflöde per aktie, kr             1,60                1,41                1,99
Substansvärde per aktie, kr 17,85 11,94 16,20
Antal kunder affärsområde Telefoni 58 000 56 500 58 000
 * Samtliga siffror exklusive engångsposter. Se not 4.
 ** Samtliga siffror exklusive engångsposter. Se not 5.

Omsättning kvartal och rullande (mkr) Rörelseresultat exklusive engångseffekter (mkr)

Affärsområde Managed Services

Affärsområdet Managed Services tillhandahåller tjänster inom Hosting, accesser för Internet och VPN samt grossisttjänster i eget internationellt IP-nät. Affärsområdet fokuserar främst på hosting åt de mest krävande kunderna som ställer krav på hög tillgänglighet, höga effekter per rack och tillgång till ett kraftfullt IP-nät.

Nettoomsättningen för affärsområdet uppgår under första kvartalet till 31,5 (16,3) mkr vilket är en ökning med 93 procent på ett år. Rörelseresultatet för första kvartalet uppgår justerat för engångseffekter till 2,7 (-0,5) mkr.

Omsättningsutveckling första kvartalet

Affärsområdets omsättning uppgår första kvartalet till 31,5 (16,3) mkr. Tillväxten i intäkter kommer främst från förvärven av FastHost och Ventelo Hosting i Oslo men också från organisk tillväxt inom Hosting. Den organiska tillväxten inom Hosting uppgår till 34 procent jämfört med motsvarande kvartal 2010.

Under första kvartalet påbörjades byggnationen av Phoneras nya datahall i Sätra. Hallen beräknas vara inflyttningsklar under fjärde kvartalet 2011.

Omsättning Managed Services (mkr)

Kostnadsutveckling första kvartalet

Direkta kostnader uppgår första kvartalet till 14,5 (9,2) mkr i jämförelse med 14,0 mkr fjärde kvartalet 2010. De direkta kostnaderna ökar som följd av förvärvet av Ventelo Hosting. Övriga kostnader och personalkostnader uppgår första kvartalet till 11,6 (5,6) mkr i jämförelse med 7,3 mkr fjärde kvartalet 2010. Ökningen i övriga kostnader beror främst på förvärvet av Ventelo Hosting.

Hyres- och övriga kostnader för det nya datacentret i Stockholm har belastat kvartalets resultat med 0,6 mkr.

Avskrivningar exklusive engångsposter uppgår första kvartalet till 2,7 (2,0) mkr. Avskrivningarna ökar till följd av fortsatt expansion i datacenter Linköping och Hammarby samt tillkommande avskrivningar på immateriella tillgångar efter förvärvet av FastHost och Ventelo Hosting.

Som andel av omsättningen minskar dock de totala kostnaderna till 91 (103) %.

Kostnadsutveckling Managed Services (mkr)*

*Engångseffekter är borttagna från första kvartalet 2011 för att synliggöra trender.

Resultatutveckling första kvartalet

Resultatet för affärsområde Managed Services före avskrivningar uppgår under det första kvartalet till 5,4 (1,5) mkr. Rörelseresultatet rensat för engångseffekter uppgår första kvartalet till 2,7 (-0,5) mkr.

EBITDA Managed Services (mkr)

Rörelseresultat Managed Services (mkr)*

Affärsområde Telefoni

Phoneras telefoni och Internettjänster riktas främst till små och medelstora företag. Affärsområdet har 58 000 (56 500) aktiva kunder vid periodens utgång vilket är samma antal som under det fjärde kvartalet.

Nettoomsättningen uppgick under kvartalet till 65,8 (62,2) mkr. Rörelseresultatet för det första kvartalet uppgår till 14,2 (12,1) mkr

Omsättningsutveckling första kvartalet

Nettoomsättningen för första kvartalet uppgår till 65,8 (62,2) mkr. Ökningen jämfört med föregående år beror delvis på att den positiva trenden i försäljningen av IP-baserade tjänster fortsatt. Dessa kunder är större och har en högre omsättning per kund (ARPU) än genomsnittet i kundstocken. Mobiltelefoniförsäljningen som lanserades under fjärde kvartalet har tagit fart och vid utgången av första kvartalet hade affärsområdet cirka 2 000 stycken mobiltelefoniabonnemang. Flertalet av dessa kunder är befintliga kunder och mobiltjänsterna bidrar både till en förstärkt ARPU och en ökad omsättning.  Utvecklingen jämfört med föregående kvartal är positiv då telefonikonsumtionen under första kvartalet historiskt varit lägre än fjärde kvartalet. Den fortsatt ökande andelen kunder med fastprisalternativ bidrar till att stabilisera variationer i omsättningen som beror på säsongen.

Omsättning Telefoni (mkr)

ARPU & OPEX Telefoni, kr per kund

(se även definitioner på sidan 16)

Bruttomarginal Telefoni, %

Bruttomarginal första kvartalet

Bruttomarginalen första kvartalet är den högsta som affärsområdet redovisat och uppgår till 55,8 (50,8) procent mot 55,0 procent under fjärde kvartalet.  Förbättringen i marginal beror på en ökad andel intäkter från fasta prisalternativ och IP baserade tjänster som båda bidrar till en högre bruttomarginal.

Direkta kostnader uppgår under kvartalet till 29,1 (30,6) mkr i jämförelse med 29,5 mkr i fjärde kvartalet. Minskningen jämfört med fjärde kvartalet beror främst på en något lägre rörlig konsumtion av fast telefoni. Under 2010 tog Post- och Telestyrelsen beslut om att sänka samtrafikavgifterna både i de fasta och mobila telenäten vilket minskat de direkta kostnaderna och påverkat bruttomarginalen positivt jämfört med första kvartalet föregående år.

Kostnadsutveckling Telefoni (mkr)

Kostnadsutveckling första kvartalet

Personal och övriga kostnader, exklusive avskrivningar uppgår första kvartalet till 21,7 (18,7) i jämförelse med 21,5 mkr fjärde kvartalet. Den högre kostnaden jämfört med föregående år beror på en högre försäljning med påföljande högre försäljningsprovisioner. Mobilförsäljningen som tagit fart under kvartalet, där alla försäljningskostnader tagits direkt, påverkar också kostnadsutvecklingen.

Resultatutveckling första kvartalet

Rörelseresultatet för det första kvartalet uppgår till 14,2 (12,1) mkr.

Rörelseresultat Telefoni (mkr)

Koncernen

Nettoomsättning

Första kvartalet 2011

Koncernens nettoomsättning ökade med 24 % och uppgår första kvartalet till 97,4 (78,5) mkr.

Nettoomsättningen under det första kvartalet uppgår till 31,5 (16,3) mkr för affärsområde Managed Services. Tillväxten kommer främst från de förvärvade norska bolagen FastHost AS och Ventelo Hosting AS. Nettoomsättningen för affärsområde Telefoni uppgår första kvartalet till 65,8 (62,2) mkr.

Första kvartalet 2011

Koncernens rörelseresultat rensat för engångseffekter ökar med 63 % till 13,0 (8,0) mkr. Rörelseresultatet har fortsatt utvecklats positivt under 2011.

Rörelseresultatet för affärsområde Managed Services rensat för engångseffekter ökar för det första kvartalet till 2,7 (-0,5) mkr.

Rörelseresultatet för affärsområde Telefoni för det första kvartalet till 14,2 (12,1) mkr.

Koncerngemensamma kostnader har belastat resultatet med 3,8 (3,6) mkr.

Anläggningstillgångar

Koncernens immateriella och materiella anläggningstillgångar uppgår per 31 mars 2011 till 169,9 (94,5) mkr. Ökningen består i huvudsak av en ökning av immateriella tillgångar till följd av de förvärvade norska bolagen men även en ökning av materiella anläggningstillgångar för färdigställande av datacentret i Linköping samt tillkommande investeringar för det befintligt datacenter i Stockholm.

I inventarier ingår per sista december finansiellt leasade inventarier till ett bokfört värde av 16,5 (11,2) mkr.

Övriga anläggningstillgångar utgörs av uppskjutna skattefordringar på 22,2 (22,2) mkr samt lämnad deposition till Skanova och upplupen ränta på densamma 2,3 (2,1) mkr.

Uppskjuten skattefordran

Det nominella värdet av uppskjuten skattefordran uppgick per 31 mars 2011 till 29,5 mkr. Övriga anläggningstillgångar som utgörs av den uppskjutna skattefordran uppgår till 22,2 (22,2) mkr och motsvarar en skatteeffekt på förväntat resultat.

Finansiell ställning och likviditet

Likvida medel uppgår per 31 mars 2011 till 24,0 (22,4) mkr.

Nettoupplåningen var i huvudsak oförändrad under kvartalet med minskad tilläggsköpeskilling och tillkommande förvärvskrediter avseende Ventelo Hosting AS samt inlösen av tilläggsköpeskilling för Fasthost AS. Nettoskulden uppgår per 31 mars 2011 till 42,9 (3,4) mkr. De räntebärande skulderna utgörs av reserverade tilläggsköpeskillingar om 1,5 (2,8) mkr, leasingskuld på 13,9 (9,3) mkr, kortfristig factoringkredit på 0,0 (8,0) mkr, skuld till förra ägaren av Fasthost 5,7 (0,0) mkr samt banklån på 45,8 (5,6) mkr.

Nettoupplåning
Belopp i mkr 2011-03-31 2010-12-31 2010-03-31
Räntebärande skulder
Reserverade tilläggs-köpeskillingar             1,5              43,0                  2,8
Ej utbetald köpeskilling Fasthost AS             5,7     -  -
Leasingskuld           13,9              11,9                  9,3
Kortfristig factoring-kredit  -  -               8,0
Banklån           45,8              17,5                  5,6
Summa räntebärande skulder           66,9              72,4                25,8
Likvida medel           24,0              30,0                22,4
NETTOUPPLÅNING           42,9              42,4                  3,4

Som säkerhet för möjligheten att utnyttja den kortsiktiga factoringkrediten har kundfordringar på 25,8  (16,4) mkr ställts. Säkerhet i form av företagsinteckningar på 28,7 (28,7) mkr har ställts avseende åtagande mot nätleverantörer. Vidare har deposition ställts till Skanova om 2,3 (2,1) mkr. För kredit hos bank har aktier i dotterbolagen Phonera Företag AB, Fasthost AS samt Ventelo Hosting AS ställts som säkerhet. Bokfört värde uppgår till 185,6 (129,1) mkr.

Identifierad uppskjuten skatteskuld i samband med förvärvsanalysen av FastHost AS och Ventelo Hosting AS uppgår till 2,7 (0,0) mkr.

Koncernens egna kapital uppgår per 31 mars 2011 till 139,6 (93,4) mkr.

Koncernens soliditet uppgår per 31 mars 2011 till 39,9 (46,0)%.

Kassaflöde

Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgår under första kvartalet till 12,5 (11,0) mkr varav förändring av rörelsekapital uppgår till -4,1 (0,4) mkr för första kvartalet.

Koncernens investeringar i materiella anläggningstillgångar har under första kvartalet påverkat kassaflödet med -1,8       (-2,2) mkr. Investeringar i verksamheterna Fasthost AS och Ventelo Hosting AS har påverkat kassaflödet med -43,5 (0,0) mkr.

Medarbetare

Koncernen hade per sista december 99 (74) heltidsanställda, varav 27 (23) kvinnor, samt 16 (15) deltidsanställda, varav 14 (13) kvinnor.

Marknaden

Telefoni

Affärsområdets primära marknad är små och medelstora företag (SME) på den svenska marknaden. Det finns i Sverige ca 600 000 företag i detta segment som har ett unikt, fast telefonnummer.

Situationen på företagsmarknaden för fast telefoni är stabil med ett minskat antal aktörer och prisnivåer som utvecklas på ett mer konsekvent och förutsägbart sätt utan nämnvärd prispress.

Marknaden för fast telefoni har de senaste åren sett en minskning både avseende värde och antal samtalsminuter. Detta som en följd av förändrade telefonibeteenden. Marknaden för mobiltelefoni till företag växer. Antalet abonnemang ökade under första halvåret 2010 med 9,4 %, jämfört med samma period 2009, till 2 643 000 stycken. Det är abonnemang för mobilt bredband som står för den största delen av ökningen. Affärsområdet ser en stor tillväxtpotential inom mobiltelefoni.

Phonera säljer även IP-telefoni till små och medelstora företag. IP-telefoni till företag är en marknad som växer och Phonera har en stark organisk tillväxt. Phonera bedömer att marknaden för IP-telefoni och framförallt IP-telefoniväxlar och IP-baserade växelanslutningar kommer att fortsätta växa.

Managed services

Marknaden för Hostingtjänster växer kraftigt. Mängden data som lagras beräknas öka med 50 % per år enligt IDC (International Data Corporation). Med den ökade datamängden krävs det fler och kraftfullare servrar. Moderna servrar är därför mer kompakta än tidigare vilket leder till fler servrar per rack som gör att behovet av el och kyla ökar.

Det är inte bara mängden digital information som växer. I takt med att allt mer affärskritisk verksamhet bedrivs digitalt ökar behovet av hög säkerhet och tillgänglighet samt behovet av stor internetkapacitet. Med en ökad komplexitet i drift av servrar och allt större krav på hög tillgänglighet och säkerhet ökar efterfrågan på outsourcing av serverdriften.

Moderbolaget

Moderbolaget har främst koncerngemensamma funktioner och all fakturering sker normalt till dotterbolag. Moderbolagets nettoomsättning uppgår för första kvartalet 2011 till 4,0 (3,7) mkr. Resultat före skatt uppgår till 0,5 (0,6) mkr.

Aktien

Phonera-aktien handlas på NASDAQ OMX Stockholm, Small Cap. Aktiekapitalet per 31 mars 2011 uppgår till 15 977 966 kronor och är fördelat på 7 988 983  aktier. Kvotvärde per aktie är 2,00 kronor.

Största ägarna
2011-03-31 Antal aktier Innehav (%) Röster (%)
Investment AB Klöverön  2 265 663          28,36          28,97
Ramsboda AB  1 154 134          14,45          14,76
Tafica Ltd     927 685          11,61          11,86
Högberga Invest AB     800 000          10,01          10,23
Avanza Pensionsförsäkring AB     460 016            5,76            5,88
Holderfast AS     333 000            4,17            4,26
Nordnet Pensionsförsäkringar AB     185 599            2,32            2,37
Lipco AB     135 489            1,70            1,73
Hans Linusson     126 000            1,58            1,61
Övriga  1 432 862          17,94          18,32
Totalt utestående aktier  7 820 448          97,89    100,00
Aktier i eget förvar, Phonera AB     168 535    2,11 -
Totalt antal aktier  7 988 983        100,00        100,00

Risker och osäkerhetsfaktorer

Phoneras verksamhet påverkas av ett antal omvärldsfaktorer. De riskfaktorer som bedöms ha störst betydelse för Phoneras framtida utveckling är dels verksamhetsrisker såsom förändringar i lagar och regler för telekommunikationstjänster, ökad konkurrens, färre antal leverantörer, introduktion av nya tjänster, förmåga att attrahera och behålla kunder, förmåga att attrahera och behålla personal, rättsprocesser, aktierelaterade risker samt finansiella risker.

Utöver de risker som beskrivs i Phoneras Årsredovisning 2010 (Förvaltningsberättelsen sidan 30 samt, not 22 sidan 50), bedöms inte några väsentliga risker ha tillkommit.

Årsstämma Phonera AB (publ) 2011

Årsstämman för Phonera hålls den 12 maj 2011 i Göteborg.

Framtidsutsikter

Phoneras bedömning för 2011 är en fortsatt god utveckling av sin kärnaffär. Bolaget står starkt med två renodlade och självständiga verksamheter, en sund kostnadsstruktur, en måttligt skuldsatt balansräkning och starka kassaflöden från rörelsen. Planen för fortsatt tillväxt fortgår med tydligt sälj- och produktfokus inom respektive affärsområde. Bolaget följer löpande intressanta förvärvsmöjligheter för fortsatt expansion. En ökad andel av koncernens intäkter och rörelseresultat förväntas komma från tillväxtområden som mobiltelefoni, IP-telefoni och Hosting.

Stabil affär inom fast telefoni

Inom affärsområde Telefoni finns en stor och omfattande affär med förvalstelefoni. Denna verksamhet förväntas bidra med mycket god lönsamhet framöver. En stabilare ARPU i kombination med fortsatt kundanskaffning ökar möjligheten till tillväxt.

Tillväxt med nya tjänster

Inom affärsområde Telefoni finns även affärerna IP-telefoni och Mobiltelefoni. Tillväxten inom affärsområdet kommer att ske på dessa två tillväxtmarknader. Det sker både genom mer försäljning mot befintliga kunder samt genom bearbetning av nya kunder.

Tillväxt inom hosting

Inom affärsområde Managed Services förväntas tillväxt främst från produktområdet Hosting. Genomförda förvärv och beslutade investeringar kommer att fördubbla datacenterkapaciteten och förväntas successivt bidra med stark intäktstillväxt.

Sammantaget förväntas Phonera uppvisa en god tillväxt, ett förbättrat rörelseresultat och ett starkt kassaflöde i rörelsen.

Finansiella mål

Styrelsens finansiella mål för Phonera är:

-      Genomsnittlig tillväxt om lägst 10 % per år och en omsättning om lägst 500 mkr verksamhetsåret 2014.

-      Omsättningsökningen bygger på en kombination av organisk och förvärvad tillväxt men förutsätter ingen utspädning av antalet aktier.

-      Rörelsemarginal om lägst 12 % per år.

-      En soliditet som långsiktigt överstiger 30 % och en stark finansiell ställning som möjliggör förvärv.

Utdelning

Styrelsen har som mål att föreslå en utdelning om lägst 50 % av koncernens resultat efter skatt, givet att soliditetsmålet infrias. Styrelsen kommer vid varje givet tillfälle göra en bedömning av huruvida det finns alternativ kapitalanvändning, så som organiska tillväxtsatsningar eller förvärv som förväntas skapa bättre avkastning.

Redovisningsprinciper

Koncernredovisningen för första kvartalet 2011 har, i likhet med årsbokslutet för 2010, upprättats i enlighet med International Financial Reporting Standards (IFRS) såsom de antagits av EU och i enlighet med den svenska Årsredovisningslagen.

Denna kvartalsrapport är för koncernen upprättad i enlighet med IAS 34 Delårsrapportering samt tillämpliga regler i Årsredovisningslagen och för moderbolaget upprättad efter tillämpliga regler i Årsredovisningslagen samt RFR 2 Redovisning för juridiska personer. För en mer detaljerad presentation av Phoneras redovisningsprinciper hänvisas till Phoneras årsredovisning för 2010.

Uppskattningar och bedömningar för redovisnings-ändamål

Att upprätta finansiella rapporter i överensstämmelse med IFRS kräver att styrelsen och ledningen gör redovisningsmässiga bedömningar och uppskattningar samt gör antaganden som påverkar tillämpningen av redovisningsprinciperna och de redovisade beloppen av tillgångar, skulder, intäkter och kostnader. Det verkliga utfallet kan avvika från dessa uppskattningar och bedömningar.

Göteborg den 12 maj 2011

Henric Wiklund

Henric Wiklund, vd Phonera AB
Mobil 0701-82 00 00
E-post: henric.wiklund@phonera.se

Denna rapport har inte varit föremål för revisorernas

granskning.

Informationen är sådan som Phonera AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 12 maj 2011 klockan 08.00.

Koncernens resultaträkning i sammandrag
Belopp i tkr
Rörelsens intäkter 2011
Nettoomsättning jämförbar verksamhet 97 378 78 503 335 440
Avvecklad verksamhet - - -
Rörelsens kostnader
Trafikkostnader och handelsvaror -43 572 -39 804 -146 989
Övriga externa kostnader -19 990 -16 137 -69 700
Personalkostnader -16 875 -11 460 -50 099
EBITDA 16 941 11 102 68 652
Av och nedskrivningar på materiella och immateriella anläggningstillgångar -26 197 -3 132 -15 701
Rörelseresultat -9 256 7 970 52 951
Resultat från övriga värdepapper och fordringar som är anläggningstillgångar
Ränteintäkter och övriga finansiella intäkter 17 856 135 6 946

Pantsatta aktier för kredit hos bank 185 649 129 117 175 547
Kundfordringar 25 831 16 364 23 584
Depositioner (långfristig fordran) 2 320 2 120 2 320

Förändringar i koncernens eget kapital
jan - mars
Helår 2010
Ingående eget kapital per 1/1 126 730 85 877
Årets totalresultat 12 852 49 847
Utgående Eget kapital 139 582 135 724
Transaktioner med ägarna
Utdelningar - -8 994
Utgående Eget Kapital 139 582 126 730

Koncernens kassaflödesanalys i sammandrag
Helår
Den löpande verksamheten
Rörelseresultat -9 256 7 971 52 951
Finansnetto -161 -510 -1 534
Av- och nedskrivningar 26 197 3 131 15 701
Övriga ej likviditetspåverkande poster -134 - 39
Kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital 16 646 10 592 67 157
Kassaflöde från förändringar av rörelsekapital -4 118 419 -7 520

Nettoomsättning avvecklad
verksamhet
- - - - - - - 155
Rörelsens kostnader -50 824 -51 000 -46 627 -50 611 -49 347 -46 904 -43 523 -47 733
EBITDA 15 023 14 505 15 516 13 865 12 854 12 019 13 068 9 929
Rörelseresultat 14 160 13 675 14 461 13 041 12 118 11 291 12 381 9 240
Affärsområde Managed services
Nettoomsättning jämförbar verksamhet 31 531 24 639 22 919 18 122 16 289 20 577 19 828 18 461
Rörelsens kostnader -26 098 -21 247 -19 131 -16 317 -14 782 -19 505 -18 528 -19 087
EBITDA 5 433 3 392 3 788 1 805 1 507 1 072 1 300 -626
Rörelseresultat 2 693 141 651 -625 -523 -618 -1 205 -3 050
Koncernen totalt
Nettoomsättning jämförbar verksamhet 97 378 90 144 85 062 82 540 78 503 79 500 76 419 75 968
Nettoomsättning avvecklad
verksamhet
- - - - - - - 155
Rörelsens kostnader -80 437 -73 533 -68 710 -70 403 -67 401 -69 603 -63 899 -69 873
EBITDA 16 941 16 611 16 352 12 137 11 102 9 897 12 520 6 250
Rörelseresultat 13 017 12 186 11 813 8 532 7 970 7 241 9 088 2 898
Resultat efter skatt 12 850 11 177 10 337 7 980 7 480 7 101 8 669 7 794
Nyckeltal
Rörelsemarginal, % 13,4 13,5 13,9 10,3 10,2 9,1 11,9 3,8
Bruttomarginal, % 55,3 51,8 52,2 51,4 49,3 49,4 48,3 45,9
Soliditet, % 39,9 38,8 36,1 33,9 46,0 44,2 46,5 39,2
Avkastning eget kapital, % 9,2 18,9 10,1 8,8 8,0 8,3 10,8 10,9
Avkastning på
sysselsatt kapital, %
6,3 12,4 5,8 5,4 6,5 6,6 8,1 7,6
Nettoskuld, mkr 42,9 42,4 48,4 66,8 3,4 12,1 16,5 38,9
Antal anställda (medeltal) 115 100 103 93 89 94 109 124
Aktien
Resultat per aktie, kr 1,64 1,44 1,32 1,04 0,96 0,91 1,11 1,00
Eget kapital per aktie, kr 17,85 16,20 13,13 11,81 11,94 10,98 10,23 9,12
Kassaflöde per aktie, kr 1,60 1,71 2,60 1,91 1,41 1,36 1,50 0,96
Substansvärde per aktie, kr 17,85 16,20 13,13 11,81 11,94 10,98 10,23 9,12
 * Siffor exklusive engångsposter. Se not 4.
 ** Siffor exklusive engångsposter. Se not 5.

Kompletterande upplysningar om koncernens resultat- och balansräkning

NOT 1 - Viktiga bedömningar och uppskattningar för redovisningsändamål

Uppskjutna skattefordringar

Den uppskjutna skattefordran baseras på avdragsgilla temporära skillnader som föreligger samt de underskottsavdrag som finns sedan tidigare i koncernen. Värdet på denna balanspost prövas vid varje rapporttillfälle.

Bedömning av samtrafikskostnader i mobila nät

Osäkerhet råder angående storleken på samtrafikavgifter för terminering av trafik i de svenska mobilnäten. PTS (Post och Telestyrelsen) har beslutat om ett visst pris enligt en särskild ekonomisk modell. Detta beslut är dock föremål för rättsligt överklagande från ett antal nätoperatörer.

NOT 2 - Segmentsredovisning

Nettoomsättning per segment
Telefoni, jämförbar verksamhet 65 847 62 201 254 325
Managed Services, jämförbar verksamhet 31 531 16 289 81 969
Koncerngemensam omsättning - 13 -854
Koncernen 97 378 78 503 335 440
Rörelseresultat per segment
Telefoni 14 160 12 118 53 295
Managed Services -19 581 -523 -356
Koncerngemensamma kostnader -3 835 -3 625 12
Koncernen -9 256 7 970 52 951
Tillgångar per segment
Telefoni 69 790 63 452 63 304
Managed Services 207 645 116 064 191 155
Ej fördelade tillgångar 72 072 23 601 72 243
Koncernen 349 507 203 117 326 702

NOT 3 – Förvärv av Ventelo Hosting AS

I februari 2011 förvärvade Phonera det Oslo-baserade bolaget Ventelo Hosting AS. Ventelo Hosting AS är ett tjänsteföretag verksamt inom Managed hosting i Oslo-regionen. Bolaget omsatte 2010 22,3 miljoner NOK med en EBIT om 3,7 miljoner NOK. Bolaget erbjuder drifttjänster till större norska företag med fokus på Driftstabilitet, hög bandbredd, hög teknisk kompetens, övervakning/SLA . Ventelo Hosting har två datacenters i hyrda lokaler i Oslo och har 11 anställda.

Phonera har vid tillträde betalat 23 398 tNOK för ett skuld- och kassafritt Ventelo Hosting AS.

Förvärvade tillgångar (tusentals norska kronor)

Goodwill 18 144
Etablering av datacenter Oslo (immateriell tillgång) 5 000
Inventarier 679
Övriga rörelsefordringar 7 166
Kassa 8 691
Övriga rörelseskulder -14 882
Uppskjuten skatteskuld -1 400
Total köpeskilling 23 398

De immateriella tillgångarna skrivs av under bedömd livslängd. För etableringen av datacenter innebär det 10 år. Avskrivningarna för de immateriella tillgångarna, liksom övriga intäkter och kostnader i Ventelo Hosting AS, påverkar omsättning och resultat för affärsområde Managed Services.

Samtliga poster exklusive immateriella tillgångar respektive uppskjuten skat­teskuld motsvarar bokförda värden i bolagen. Bokförda värden motsvarade verkliga värden för respektive balansposter.

Ventelo Hosting AS konsolideras med koncernen från och med den 1 januari 2011.

NOT 4 – Poster av engångskaraktär 2010

Under det fjärde kvartalet 2010 erbjöd TeliaSonera AB en reglering av de fordringar och skulder som Phonera Managed Services AB (f.d. Rix Telecom AB) har haft avseende samtrafik under perioden 1999 till 2008. För den skuld som bolaget beräknat skulle betalas har sedan tidigare reserveringar gjorts i resultat- och balansräkning avseende ränta, moms och kapital. En fullständig reglering med Telia innebär att bolaget både kommer betala och erhålla för tidigare intäkter för trafik, kostnader för trafik, för moms samt för dröjsmålsränta.

Phonera har beslutat att resultatföra hela det förslag på reglering som TeliaSonera presenterat. Detta kan innebära att den slutliga överenskommelsen kan komma att avvika från den nu bokade. Ingen del påverkar bolagets kassaflöde under det fjärde kvartalet men kommer att göra det vid en slutlig reglering.

Bolaget har dessutom belastat resultatet med kostnader av engångskaraktär till följd av uppgörelse med tidigare hyresvärd. Under fjärde kvartalet har resultatet påverkats av detta enligt nedan:

Engångsposter (mkr)

Omsättning -0,8
Direkta kostnader           +17,0
Övriga kostnader -3,7
Finansnetto +0,4
Summa resultateffekt          12,9

NOT 5 – Poster av engångskaraktär 2011

Under första kvartalet 2011 har bolaget tecknat ett avtal med säljaren till Fasthost AS. Avtalet innebär att den tidigare avtalade tilläggsköpeskillingen lösts in i förtid. Syftet med transaktionen var att så snart som möjligt kunna realisera de synergier som finns mellan Fasthost och nyligen förvärvade Ventelo Hosting. Av den nu avtalade tilläggsköpeskillingen på 20 miljoner norska kronor har 15 miljoner utbetalats under första kvartalet. Resterande 5 miljoner norska kronor löper med ränta och kommer att utbetalas vid ett senare tillfälle som ännu inte avtalats.

I enlighet med IFRS 3 bokas den avtalade justeringen av tilläggsköpeskillingen i resultaträkningen som en upplösning av finansiell skuld. Då maximal tilläggsköpeskilling bokades upp i samband med förvärvet uppstår det vid upplösningen av skulden en finansiell intäkt på 17,6 mkr.

I samband med den förtida inlösen av tilläggsköpeskillingen har det även skett en omvärdering av förvärvade immateriella tillgångarna samt goodwill i Fasthost. Effekterna på resultat efter skatt summerar till 0,0 mkr.

Engångsposter (mkr)

Nedskrivning av immateriella tillgångar & goodwill -22,3
Nedskrivning av skuld för tilläggsköpeskilling +17,6
Upplösning av uppskjuten skatt +4,6
Resultat efter skatt          0,0

Rapporttillfällen 2011

Finansiell information finns tillgänglig att beställa via telefon
031-720 69 00 eller ir@phonera.se samt att ladda hem via www.phonera.com.

Årsstämma 2011 12 maj 2011

Delårsrapport januari-juni 18 augusti 2011

Delårsrapport januari – september 10 nov 2011

Bokslutskommuniké 2011 Feb 2012

Definitioner

ARPU (Average Revenau Per Unit) Genomsnittlig intäkt per kund.

Avkastning eget kapital – Resultat efter skatt i förhållande till koncernens egna kapital.

Avkastning på sysselsatt kapital – Resultat efter skatt i förhållande till genomsnittligt sysselsatt kapital.

Bruttomarginal Bruttovinst efter avdrag av direkta kostnader från försäljningen.

EBITDA – Vinst före skatter, avskrivningar och räntebetalningar/amorteringar.

EBITDA-marginalEBITDA/Nettoomsättning.

Justerat eget kapital – Eget kapital plus obeskattade reserver med avdrag för uppskjuten skatteskuld.

Kassaflöde per aktiePeriodens kassaflöde dividerat med antal aktier

Nettoresultat – Resultat efter finansiella intäkter och kostnader.

OPEX per kund, (Operational Expenditure), alla kostnader förutom direkta och anskaffningskostnader samt avskrivningar delat med antal kunder, ett mått på hur effektivt verksamheten bedrivs.

Resultat per aktieAndel av resultat efter skatt hänförligt till moderbolagets aktieägare i förhållande till genomsnittligt antal utestående aktier.

Rörelsemarginal – Rörelseresultat i % av nettoomsättning.

Soliditet – Justerat eget kapital i % av balansomslutningen.

Substansvärde per aktie – Skillnaden mellan koncernens tillångar och skulder dividerat med antalet aktier på balansdagen.

Sysselsatt kapital – Totala tillgångar reducerade med icke räntebärande skulder.

Fokus på två kärnaffärer med tillväxt

Phonera fokuserar på två kärnaffärer riktade mot enbart företag – telefoni och hosting, affärer som ligger till grund för tillväxt i både intäkter och resultat.

Telefoni

Sveriges nöjdaste kunder inom fast telefoni

Phonera har en stark position på marknaden små och medelstora företag med att ligga i toppen med Sveriges nöjdaste kunder*. Med nära 60 000 kunder inom fast telefoni har Phonera stora skalfördelar och omkostnaden per kund minskar för varje ny kund. Samtidigt har Phoneras bruttomarginal för teletrafik stärkts då PTS har genomfört ytterligare sänkningar i kostnader för samtrafik. Bolaget har också en mycket kostnadseffektiv försäljningsorganisation via telemarketing.

Stark organisk tillväxt inom IP-telefoni

Phonera säljer även IP-baserade tjänster som Internetaccesser och IP-telefoni till små och medelstora företag, en marknad som växer och där Phonera har en stark organisk tillväxt. Bolaget bedömer att marknaden för IP-telefoni och framförallt IP-telefoniväxlar kommer att fortsätta att växa.

Komplett erbjudande med mobiltelefoni

Phonera erbjuder sedan oktober 2010 även mobiltelefoni och ser en potential att kunna växa organiskt inom detta produktsegment genom att dels sälja även mobilabonnemang till befintliga kunder och dels nykundförsäljning till företagare.

Hosting

Ett tillväxtområde med tydliga drivkrafter

Hosting, infrastruktur och tjänster för datalagring, är ett tillväxtområde där Phonera växer organiskt där Phonera är unikt positionerade med högeffekthosting, det vill säga avbrottsfri högkapacitetshosting med förhöjd säkerhet.
Drivkrafterna är en kombination av en kraftig tillväxt av den digitala ekonomin samt att allt fler företag väljer att outsourca sina behov av datacenter. Denna marknad växer med över 50 % per år. Phoneras ambition är att bygga marknadens mest miljövänliga datacenter. Phoneras datacenter i Linköping är det mest energieffektiva i Sverige med 60 % lägre elförbrukning i jämförelse med en konventionell datahall.

Starka finanser

Phonera står starkt med en lågt skuldsatt balansräkning som möjliggör framtida investeringar och förvärv. Stora kostnadsbesparingar är genomförda med god lönsamhet och förbättrade kassaflöden som resultat. Tillväxt förväntas inom samtliga produktområden men främst från nya områden som Hosting och IP-telefoni där Phonera har dokumenterade säljframgångar.

Förmånlig direktavkastning

– mål 50 % av koncernens resultat i utdelning

Styrelsen har som mål att föreslå en utdelning om lägst 50 % av koncernens resultat efter skatt, givet att soliditetsmålet infrias. Styrelsen kommer vid varje tillfälle göra en bedömning av huruvida det finns alternativ kapitalanvändning, så som organiska tillväxtsatsningar eller förvärv som förväntas skapa bättre avkastning.

*Enligt extern mätning gjord av Svenskt Kvalitetsindex, SKI.

PHONERA AB (publ.) Södergatan 14
211 34 Malmö Tel: 031-720 69 00 Fax: 031-28 69 78 ir@phonera.se
IR-kontakt: Vd Henric Wiklund Tel: 031-720 69 00
henric.wiklund@phonera.se www.phonera.com