Phonera gör stor affär i Norge - Och bygger energisnålt datacenter i Oslo!

Phoneras dotterbolag Availo har ingått ett avtal med mediekoncernens Schibsteds dotterbolag Schibsted IT AS i Norge, gällande sin största affär någonsin rörande colocation- och hostingrelaterade tjänster. Avtalet innebär omfattande colocationlösningar i ett nytt datacenter som kommer att byggas i anslutning till Schibsteds befintliga lokaler.

Som ett led i Availos långsiktiga strategi så har Phoneras styrelse beslutat att bygga ett datacenter i Oslo. Datacentret planeras att stå färdigt för att tas i bruk sommaren 2012 och kommer kännetecknas av den senaste tekniken samt en mycket energisnål och pålitlig driftsmiljö. Avtalet med Schibsted IT AS innebär till en början omfattande colocationlösningar i det nya datacentret som byggs i anslutning till Schibsted IT AS befintliga lokaler. Availo kommer även att erbjuda colocation- och hostingtjänster till andra verksamheter i detta datacenter.

-        Kunden har genomfört en mycket grundlig upphandlingsprocess där återanvändning av värme från datacentret var en viktig punkt. Vi är väldigt stolta över att de valt oss som samarbetspartner, säger Per Brose, VD för Availo AS i Norge.

-        Att få in en så välrenommerad kund som Schibsted känns hedrande och ger oss en fantastiskt bra start på bygget av det nya datacentret och det gemensamma varumärket Availo, som lanserades under hösten 2011. Det säger Robert Kjellberg, VD Availo-koncernen.

Availo höjer tillgängligheten och säkerheten för verksamhetskritisk information genom att erbjuda co-location, hosting och konnektivitet på ett miljövänligt sätt. Availos Colocationtjänster är till för de mest krävande kunderna som ställer krav på hög tillgänglighet och tillgång till ett kraftfullt IP-nät med en kapacitet på upp till 10Gbit/s. Men även till kunder som ser outsourcing som ett kostnadseffektivt och skalbart alternativ till att investera i egen driftsmiljö. Availos anläggningar håller en mycket hög nivå på elförsörjning, kylsystem, säkerhet och brandskydd. Inom produktområdet Colocation erbjuder Availo en mängd olika tilläggstjänster, exempelvis backup, lastbalansering, lastdelning, brandväggar och olika säkringslösningar.

Med Hosting från Availo kan kunderna ta del av it-drift med den senaste teknologin inom datacenters med full redundans och avbrottsfri kraft, kyla, skalskydd, kommunikation samt dygnet-runt-bevakning. Availo levererar tillgänglighet, säkerhet och prestanda 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året. Availo datacenter är byggda med den allra senaste teknologin för att minimera effektförlusterna (i UPS:er, transformatorer, kylare etc.) och erbjuder därmed en miljövänlig driftsmiljö.

Vi ber att få återkomma med kostnader avseende bygget av datacentret i Oslo samt exakta intäkter gällande avtalet då detta inte är klart i nuläget.

Robert Kjellberg, VD Availo-koncernen, +46 720-65 03 00, e-post: robert.kjellberg@availo.se

www.availo.se

PHONERA AB (publ) fokuserar på affärer riktade mot enbart företag och är organiserat i två verksamheter – Phonera Telefoni och Availo. Availo är ett varumärke som ägs av Phonerakoncernen. Phonera skapar lönsamhet och tillväxt genom att erbjuda kostnadseffektiva och moderna kommunikations- och serverlösningar för Telefoni, Internet och Hosting. Phonera har cirka 60 000 företagskunder och omsatte 2010 335,4 mkr. Aktien handlas på NASDAQ OMX Stockholm, Small Cap. Bolaget har verksamhet i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping och Oslo. Mer finansiell information finns på www.phonera.com