Phonera halvårsrapport: Nedåtgående trend har vänt – successiv resultatförbättring och ökat säljfokus

<b>PERIODEN 1 APRIL – 30 JUNI 2009</b> • Nettoomsättningen i jämförbar verksamhet ökade med 0,4% till 76,1 (75,8) mkr* • Nettoomsättningen för perioden uppgick till 76,1 (94,6) mkr. Minskningen är hänförlig till avvecklade verksamheter • EBITDA uppgick till 6,3 (14,1) mkr (inkl. kundförluster av engångskaraktär om 1,5 mkr) • Rörelseresultatet uppgick till 2,9 (10,6) mkr • Reavinst för avyttring av finansiella anläggningstillgångar har under perioden påverkat finansnettot med 5,7 mkr • Resultat efter skatt uppgick till 7,8 (10,3) mkr <b>PERIODEN 1 JANUARI – 30 JUNI 2009</b> • Nettoomsättningen för perioden uppgick till 153,1 (189,2) mkr. Minskningen är hänförlig till avvecklade verksamheter • Kostnader av engångskaraktär för konsolidering har belastat resultatet med 12,3 mkr • EBITDA uppgick till 1,3 (24,0) mkr • Rörelseresultatet uppgick till -5,0 (16,9) mkr • Reavinst för avyttring av finansiella anläggningstillgångar har under perioden påverkat finansnettot med 1,2 mkr • Resultat efter skatt uppgick till -5,0 (15,9) mkr • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 4,5 (10,5) mkr • Resultat per aktie uppgick till -0,63 (1,99) kronor • Totalt antal kunder uppgår till 60 000 (55 400) Fullständig rapport finns på www.phonera.com *Jämförbar verksamhet är en proformaredovisning av koncernens verksamheter exklusive de verksamheter som avvecklats under 2008, se not 2 på sidan 11.