Phonera har träffat en överenskommelse om förvärv av 100 % av aktierna i NetCamp AB.

Phonera AB har träffat en överenskommelse med grundarna till Linköpingsbaserade Netcamp AB om att förvärva 100 % av aktierna i bolaget. Netcamp AB är ett bolag som har en stark ställning inom hosting och serverdrift och genom förvärvet tar Phonera AB därmed ytterligare ett steg i sin tillväxtstrategi inom segmentet för IP-relaterade tjänster.

Med Netcamp AB förstärker Phonera AB sin satsning kring hosting-relaterade tjänster med en breddad produktportfölj samt en lönsam kundbas av små- och medelstora bolag. Med de försäljningsresurser som Phonera har och med den goda kvalitet och den kompetens som Netcamp levererar kommer bolagen gemensamt att kunna öka tillväxten de närmaste åren.

”Synergier mellan bolagen finns både på kort och lång sikt. Initialt främst som ökade intäkter men på längre sikt kommer synergierna kring infrastruktur att kunna bidra till mycket förbättrade marginaler för bolagen.“ säger Per Jansson, affärsområdeschef på Phonera.

Köpeskillingen för förvärvet av aktierna uppgår till 6 miljoner kronor kontant vid övertagandet och en tilläggsköpeskilling på maximalt 4,5 miljoner kronor.

Netcamp AB har fyra anställda som tillhandahåller serverhotell som huvudsaklig tjänst. Bolaget omsatte under verksamhetsåret 2006 4,7 miljoner kronor med ett resultat efter finansiella poster om 0,5 miljoner kronor. Bolagets omsättning har ökat kraftigt under 2007 och prognosen för året är en omsättning på 6,9 miljoner kronor.