Phonera lanserar krypterat och avlyssningssäkrat Internet

Phonera har beslutat att bygga ett helt krypterat nät för Internettrafik till kunder med krav på 100% avlyssningssäkrad Internettrafik. Med denna tjänst erbjuds Phoneras kunder möjligheten att kommunicera över Internet utan risk för informationsläckor.

- I och med debatten om den nya FRA-lagen som beslutades av Riksdagen under förra veckan har vi blivit nedringda av oroliga kunder som undrar hur vi kan säkerställa att konfidentiell information inte kommer ut på ett otillbörligt sätt. Börsnoterade bolag har uttryckt oro för att kurspåverkande information kommer i felaktiga händer, journalister har uttryckt oro för att källor röjs och läkare att känslig patientinformation kommer på villovägar, säger Henric Wiklund, vd Phonera AB.

Phonera är topprankad bland svenska Internetoperatörer. Via krypterade förbindelser mellan olika destinationer och med utrustning placerad i Phoneras globala IP-nät har en unik företagstjänst utvecklats. Tjänsten ger ett avlyssningssäkrat Internet för företag med behov av säker kommunikation.

- För att våra kunders information inte ska hamna på villovägar har vi beslutat att lansera denna för Sverige nya och unika tjänst. Tjänsten har utvecklats av egen personal i samarbete med ledande internationella experter, säger Henric Wiklund.

På Phonera bedömer man att det finns en stor efterfrågan av denna typ av tjänst och lansering är planerad till slutet av 2008. Med tjänsten vänder Phonera sig till företag som regelbundet hanterar konfidentiell information.