Phoneras företagskunder nöjdast enligt SKI

– Phonera bäst igen och första operatör med ett nöjdhetstal över 70 För andra året i rad har Phonera de mest nöjda företagskunderna inom fast telefoni när Svenskt Kvalitetsindex (SKI) presenterar sin årliga undersökning av den svenska tele‐ och datamarknaden. En stärkt kunddialog har ökat försprånget mot Telia och övriga konkurrenter.

Det är tredje gången Phonera hamnar i topp när SKI mäter kundnöjdheten bland teleoperatörernas kunder (tidigare 2005 och 2008). Enligt SKI:s undersökning får Phonera klart högst betyg av sina kunder och skillnaden till tvåan Telia är statistiskt säkerställd. Branschen, fasttelefoni mot företag, har som helhet en kundnöjdhet som ligger på 66,3 (av 100), Phoneras är 70,8. Intressant är att ingen operatör tidigare haft ett nöjdhetstal över 70. ”På Phonera ligger arbetet med att stärka relationen till kunden högt på agendan i allt vi gör”, säger Robert Öjfelth, vice vd och affärsområdesansvarig Telefoni på Phonera. ”SKI:s undersökning bekräftar att vi är en stark konkurrent och sporrar oss att ytterligare stärka vårt kundfokuserade arbetssätt.” Under 2009 har fokus i kundarbetet varit att stärka kunddialogen i alla led. SKIS:s analys visar att årets ökning för Phonera kan härledas till höjda betyg på de flesta mätpunkterna, bland annat prisvärde. ”En av huvudpunkterna i vårt försäljningsarbete är att ge den lilla kunden det stora företagets valmöjligheter vad gäller att behovsanpassa sin telefoni”, säger Robert Öjfelth. ”Det är mycket tillfredsställande att se att resultatet av detta arbete nu även syns i SKI:s mätning.” Phonera fortsätter att ha kundrelationer i fokus – målsättningen är att andelen nöjda kunder ska vara den främsta anledningen till att fler väljer Phonera. ________________________________________ Svenskt Kvalitetsindex (SKI) är ett system för att mäta och analysera hur faktiska kunder och andra användare bedömer varor och tjänster i Sverige. Regelbundna mätningar av kundnöjdhet och kvalitetsutveckling i näringsliv och offentlig sektor har genomförts sedan 1989. Mer information finns på www.kvalitetsindex.se. Utdrag ur SKI:s undersökning (undersökningen i sin helhet finns på www.kvalitetsindex.se) ”Höstens tele- och datakomstudie omfattar ensam omkring 8 000 intervjuer med privatkunder och företag. Intervjuerna genomfördes under perioden 12 september – 19 oktober av EDB Business Partners.” ”Phonera är företagskundernas favorit inom fast telefoni.” ”Phonera får klart högst betyg av företagskunderna inom fast telefoni och skillnaden till Telia är statistiskt säkerställd.” ”Kundnöjdhet Fast telefoni företagsmarknad 1996 – 2009 Operatör 2005 2006 2007 2008 2009 Phonera 67,9 64,7 62,5 67,2 70,8 Tele2 64,7 63,8 62,1 64,4 65,8 Telia 64,7 65,2 66,9 66,9 66,5 Ventelo 63,5 65,8 64,6 62,9 62,2 Annan 64,0 64,7 66,9 64,3 65,1 Branschen 64,6 65,0 65,7 66,0 66,3 I gruppen ”alla andra operatörer” ligger nu bl.a. TDC-Song, Telenor och Verizon.” ________________________________________