Q1 2014 - Ett fokuserat och starkare Availo med stabila operativa trender

Januari-mars 2014

• Nettoomsättningen för den kvarvarande verksamheten uppgår till 34,8 (33,3) mkr.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar, finansiella poster och skatt (EBITDA) uppgår till -2,3 (4,3) mkr.
  • Resultatet har belastats av kostnader av engångskaraktär kopplade till försäljningen av Affärsområde Telefoni uppgående till 8,3 mkr. EBITDA exklusive dessa kostnader av engångskaraktär uppgår till 6,0 (5,7) mkr.
  • EBITDA-marginalen exklusive kostnader av engångskaraktär kopplade till försäljningen av Affärsområde Telefoni, uppgår till 17,3 (17,2) %.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgår till -8,2 (-1,3) mkr.
  • Resultat efter skatt inklusive Affärsområde Telefoni uppgår till 261,9 (4,7) mkr.
  • Affärsområde Phonera Telefoni har bidragit positivt till resultat efter skatt med 4,7 (9,1) mkr.
  • Avyttring av affärsområde Phonera Telefoni bidrog med en engångsvinst om 256,6 mkr inklusive reserveringar för framtida garantiåtaganden.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten, efter förändring av rörelsekapital och efter investeringar, uppgår till 299,2 (5,9) mkr. I denna siffra ingår försäljningen av Affärsområde Telefoni med 291,1 mkr.
  • Koncernens nettokassa, det vill säga räntebärande tillgångar och skulder inklusive fordringar och reserveringar för garantiåtaganden hänfört till avyttringen av affärsområde Phonera Telefoni, uppgår till ca 210 mkr.
  • Resultat per aktie uppgår till 33,55 (-0,56) kr.
  • Styrelsens strukturella utvärdering av den kvarvarande verksamheten fortlöper.

Väsentliga händelser under perioden

• Den 14 mars godkände extra bolagsstämma försäljning av Phonera Företag AB inklusive dess dotterbolag till Com Hem Holding AB för en köpeskilling om 315 mkr på kassa- och skuldfri basis samt namnbyte till Availo AB (publ).
  • Den 27 mars begärde Jesper Otterbeck av personliga skäl utträde ur styrelsen för Availo AB (publ).
  • Den 31 mars utsågs Peter Ahldin till verkställande direktör och Sara Kåberg till finanschef.
  • Den 31 mars slutfördes försäljningen av Phonera Företag AB inklusive dess dotterbolag till Com Hem Holding AB. Som följd av detta kommer styrelsen föreslå ordinarie bolagsstämma en utdelning om totalt 25,50 kronor per aktie.

VD:s kommentar

Årets första kvartal var det sista där telefonirörelsen ingick. Per den sista mars slutfördes försäljningen av Phonera Företag AB (affärsområde Phonera Telefoni) till Com Hem Holding AB för ca 315 mkr. I och med försäljningen har koncernens balansräkning stärkts avsevärt. Trots fortsatta investeringar i Availos datahallar och beaktat den föreslagna utdelningen om 25,50 kronor per aktie motsvarande ca 199 mkr har koncernen vid utgången av innevarande kvartal en positiv nettokassa, inklusive fordringar och reserveringar hänfört till avyttringen av affärsområde Phonera Telefoni, om ca 10 mkr. Som en jämförelse uppgick koncernens nettoskuld vid utgången av 2012 till 135,3 mkr. I samband med att avyttringen av Phonera Telefoni offentliggjordes, meddelade Availo att styrelsen även inlett en strukturell utvärdering av den kvarvarande verksamheten. Utvärderingen pågår fortfarande.

Positiva verksamhetstrender

Availos fokus ligger nu uteslutande på att erbjuda marknadens främsta tjänster inom serverhosting (colocation), nättjänster (konnektivitet) och driftstjänster (hosting, tilläggs- och övervakningstjänster). Beaktat dessa förutsättningar är det givande att tillträda som VD för Availo. Vi går nu in i en ny fas där ett renodlat och finansiellt starkt Availo besitter goda möjligheter att vidareutveckla verksamheten och skapa värde för aktieägarna.

Under kvartalet såg vi flera positiva trender drivet av god nyförsäljning inom Availos colocationtjänster. Repetitiva intäkter växte med ca 5,6%, bruttomarginalen exklusive hårdvara steg med 2,1 procentenheter till 56,7%, EBITDA exklusive kostnader av engångskaraktär kopplade till avyttringen av Telefoniverksamheten, ökade med 5,3% till 6,0 mkr. CAPEX uppgick till 1,9 mkr, ned 67% i jämförelse med motsvarande period föregående år, vilket motsvarar 32% av normaliserad EBITDA.

Fyllnadsgraden ökar i Availos datacenter

Under kvartalet ökade fyllnadsgraden i bolagets datacenter till 78,2% jämfört med 75,5% under Q4 2013 och 70,0% under Q1 2013. Churn-trenden har under kvartalet varit uppmuntrande. Nyförsäljningstakten väntas framöver vara volatil på kvartalbasis. Framåt ligger även företagets fokus på att öka fyllnadsgraden och i takt med att så sker kommer vi selektivt att överväga nya tillväxtdrivna investeringar.

Som en följd av ledningsbytet och att verksamheten renodlats mot Availos tjänster pågår ett arbete med att effektivisera organisationen. Ambitionen är att skapa ett mer snabbfotat och kundorienterat företag.

Jag ser fram mot fortsatt givande arbete med Availos medarbetare och kunder.

Stockholm den 12 maj 2014

Peter Ahldin

Verkställande direktör Availo AB (publ.)

Henric Wiklund, Styrelseordförande Availo AB (publ)
E-post: henric.wiklund@availo.se

Peter Ahldin, Verkställande Direktör Availo AB (publ)
E-post:  peter.ahldin@availo.se