Q2 2012 - Fortsatta investeringar i kundanskaffningar och datacenter

April - juni 2012

• Nettoomsättningen uppgår till 99,9 (99,5) mkr.
• Rörelseresultatet före avskrivningar, finansiella kostnader och skatt (EBITDA) uppgår till 15,6 (17,8) mkr.
• Rörelseresultatet (EBIT) uppgår till 11,7 (13,5) mkr.
• Rörelsemarginalen uppgår till 11,7 (13,6) %.
• Resultat efter skatt uppgår till 8,9 (13,8) mkr.
• Skatt om 2,6 (0,0) mkr avser upplösning av uppskjuten skatt och är därmed ej kassaflödespåverkande.
• Kassaflödet från den löpande verksamheten, efter förändring av rörelsekapital och efter investeringar, uppgår till -2,0 (32,0) mkr. I direkt anslutning till periodens utgång erhöll Phonera kundrelaterade inbetalningar motsvarande 15 mkr.
• Som en följd av investeringar i datacenter ökar nettoskulden och uppgår till 98,5 (32,1) mkr.
• Resultat per aktie uppgår till 1,14 (1,76) kr.
• Satsningen på försäljningen ökar kundanskaffningskostnader under kvartalet med 1,2 mkr jämfört med Q2 2011, vilket netto givit Phonera Telefoni 500 fler kunder under andra kvartalet.

Januari – juni 2012

• Nettoomsättningen uppgår till 199,5 (196,9) mkr.
• Rörelseresultatet (EBIT) uppgår till 23,3 (26,6) mkr.
• Rörelsemarginalen uppgår till 11,7 (13,5) %.
• Resultat efter skatt uppgår till 17,1 (26,7) mkr.
• Kassaflödet från den löpande verksamheten, efter förändring av rörelsekapital och efter investeringar, uppgår till -44,6 (-0,8) mkr.
• Årets investeringar i datacenter Sätra, Oslo, Hammarby och Linköping uppgår per 2012-06-30 till 48,2 mkr.
• Resultat per aktie uppgår till 2,18 (3,41) kr.
• Satsningen på försäljningen ökar kundanskaffningskostnader under perioden januari - juni med 2,2 mkr jämfört med motsvarande period 2011, vilket netto givit Phonera Telefoni 1500 fler kunder.

Siffrorna för 2011 redovisas exklusive engångseffekter. Se not 4 i rapporten.

Robert Öjfelth, VD Phonera AB

E-post: robert.ojfelth@phonera.se

PHONERA AB (publ.) fokuserar på två verksamheter riktade mot enbart företag och är organiserat i två affärsområden – Phonera Telefoni och Availo. Availo är ett varumärke som ägs av Phonerakoncernen. Phonera skapar lönsamhet och tillväxt genom att erbjuda kostnadseffektiva och moderna kommunikations- och serverlösningar för Telefoni, Internet och Hosting. Phonera har cirka 60 000 företagskunder och omsatte 2011 392,3 mkr. Aktien handlas på NASDAQ OMX Stockholm, Small Cap. Bolaget har verksamhet i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping och Oslo. Mer finansiell information finns på www.phonera.com