Q2 2013 - Oförändrade intäkter, stark ökning inom IP- och mobiltelefoni

April–juni 2013

•        Nettoomsättningen uppgår till 99,5 (99,9) mkr.
  •        Rörelseresultatet före avskrivningar, finansiella kostnader och skatt (EBITDA) uppgår till 13,6 (15,6) mkr.
  •        Rörelseresultatet (EBIT) uppgår till 7,1 (11,7) mkr.
  •        Rörelsemarginalen uppgår till 7,2 (11,7) %.
  •        Resultat efter skatt uppgår till 4,7 (8,9) mkr.
  •        Skatt om 1,1 (2,2) mkr avser upplösning av uppskjuten skatt och är därmed ej kassaflödespåverkande.
  •        Kassaflödet från den löpande verksamheten, efter förändring av rörelsekapital och efter investeringar, uppgår till 9,4 (-2,0) mkr.
  •        Resultat per aktie uppgår till 0,60 (1,14) kr.

Januari–juni 2013

•           Nettoomsättningen uppgår till 198,6 (199,5) mkr.
  •           Rörelseresultatet före avskrivningar, finansiella kostnader och skatt (EBITDA) uppgår till 30,9 (30,7) mkr.
  •           Rörelseresultatet (EBIT) uppgår till 18,5 (23,3) mkr.
  •           Rörelsemarginalen uppgår till 9,3 (11,7) %.
  •           Resultat efter skatt uppgår till 9,4 (17,1) mkr.
  •           Kassaflödet från den löpande verksamheten, efter förändring av rörelsekapital och efter investeringar, uppgår till 15,4 (-44,6) mkr.
  •           Nettoskulden uppgår till 121,9 (98,5) mkr.
  •           Årets investeringar i datacenter Sätra, Oslo, Hammarby och Linköping uppgår per 2013-06-30 till 15,4 mkr.
  •           Resultat per aktie uppgår till 1,20 (2,18) kr.

VD:s kommentar

Intäkterna för andra kvartalet uppgår till 99,5 mkr, en minskning med 0,4 % jämfört med motsvarande period förra året. EBITDA uppgår till 13,6 (15,6) mkr och rörelseresultatet uppgår till 7,1 (11,7) mkr.

Resultat och intäktsutvecklingen är inte tillfredsställande, det är dock glädjande att nyförsäljningen i bägge våra verksamheter har fortsatt att utvecklas i rätt riktning och vi har ett större kundintag än under första kvartalet.

Inom Phonera Telefoni fortsätter tillväxten inom IP-baserad telefoni samt mobiltjänster, vilket kompenserar för den marknadsmässiga minskning vi ser inom fast telefoni. Omsättningsökningen är drygt 16 % gällande dessa två områden jämfört med det första kvartalet 2013. Hosting, IP- och mobiltjänster har ökat kvartal för kvartal och utgjorde i andra kvartalet ca 60 % av koncernens totala intäkter. Andelen av omsättningen för dessa tjänster har dubblerats sedan ingången av år 2010.

Bruttomarginalen påverkas negativt av kundmixförändringen mot nyare tekniker och en historisk svag säsongseffekt mot slutet av kvartalet. Inom telefonidelen påverkas omsättningen av antalet arbetsdagar och under andra kvartalet har antalet röda dagar, med tillhörande klämdagar, påverkat den rörliga omsättningen negativt. Under kvartalet har vi omförhandlat avtalet för mobil till det bättre, därtill har Post- och Telestyrelsen tagit beslut om att sänka de mobila samtrafikkostnaderna från den 1 juli 2013. Dessa två händelser väntas ha en positiv och motverkande effekt på bruttomarginalen.

Fortsatt ökning av IP-telefoni och växeltjänster i Phonera Telefoni
Precis som under föregående kvartal ökar antalet fakturerbara tjänster, denna gång med drygt 2 000. Detta är mycket tack vare en fortsatt god försäljningsutveckling inom segmentet medelstora företag.  Segmentet ger färre antal kunder, men betydligt fler tjänster och en högre intäkt per kund, vilket syns i en förstärkt omsättning per kund som var 382 (375) kr i kvartalet.

Antalet unika kunder inom telefonin sjunker något jämfört med föregående kvartal. Fokus låg i hög grad på merförsäljningssatsning av nya tjänster inom mobil och IP-telefoni mot befintliga kunder.

Vi fick även en fördröjning i lanseringen av nya IP-tjänster mot det mindre företagssegmentet till slutet av andra kvartalet. Framförallt produkterna Fastnummer i mobilen och Mobil växel tror vi kan öppna upp för helt nya möjligheter gällande försäljning mot både nya och befintliga kunder.

Under det första halvåret har vi inom Phonera Telefoni inte bara ökat vårt samarbete med fler återförsäljare, vi har även satsat på vår interna säljkår. Detta kommer vi att fortsätta med under andra halvåret av 2013. I Stockholm har vi haft framgångar med våra så kallade Young Accounts som är starka på segmentet medelstora bolag. Här ser vi en stor potential och kommer att utvidga våra affärer inom detta område.

Organisatoriska förändringar i Availo
Availos utveckling har varit under förväntan. Omsättningen har påverkats negativt av ett antal större kunduppsägningar i Availo Norge, som följd av företagsuppköp och konkurser, under andra delen av 2012. Under innevarande år har kunduppsägningarna minskat, samtidigt som nyförsäljningen i Availo nästan tagit igen detta kundtapp. Inom Availo har expansionen av datacentren i Oslo respektive Sätra slutförts under kvartalet. Offertstocken är god och fokus är att öka fyllnadsgraden för att kapitalisera på våra omfattande investeringar.

Utvecklingen i Norge har inte motsvarat våra ambitioner varför förändringar i ledning har gjorts under kvartalet. Samtidigt har vi initierat effektiviseringar och kostnadsbesparingar i organisationen och den tekniska infrastrukturen. Besparingarna förväntas få fullt genomslag under det första kvartalet 2014.

Efter fas 1 har ytterligare utbyggnad av datacentren i Oslo och Sätra färdigställts under det andra kvartalet. Den första fasen i dessa datacenter är slutsålda, men alla kunder är inte driftsatta ännu utan det kommer att ske successivt under året. I och med utbyggnaden finns nu ny kapacitet tillgängligt för försäljning.

Efter att ha gjort förändringar på ledningsnivå arbetar vi nu med att nyanställa till säljavdelningarna både i Sverige och i Norge. Målet är att expandera det goda nyförsäljningsprojektet som under ett års tid har pågått inom Availo Sverige. Satsningen väntas ge en ökad aktivitet inom alla Availos tjänsteområden vilket höjer sannolikheten för affär.

Tillväxten i antalet nya kunder är ett stort fokusområde i båda affärsområdena framöver. Vi ska få ut våra IP- och mobila tjäns-ter till nya kunder och genom merförsäljning erbjuda en helhetslösning till befintliga kunder.

Malmö den 22 augusti 2013

Robert Öjfelth
Verkställande direktör Phonera AB (publ.)

Robert Öjfelth, VD och Koncernchef Phonera

E-post: robert.ojfelth@phonera.se

www.phonera.com

PHONERA AB (publ.) fokuserar på två verksamheter riktade mot enbart företag och är organiserat i två affärsområden – Phonera Telefoni och Availo. Availo är ett varumärke som ägs av Phonerakoncernen. Phonera skapar lönsamhet och tillväxt genom att erbjuda kostnadseffektiva och moderna kommunikationslösningar för telefoni, internet och hosting. Phonera har cirka 60 000 företagskunder och omsatte 2012 397,8 mkr. Aktien handlas på NASDAQ OMX Stockholm, Small Cap. Bolaget har verksamhet i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping och Oslo. Mer finansiell information finns på www.phonera.com