Q3 Phonera redovisar sitt bästa kvartalsresultat hittills

Juli - september 2011
•    Nettoomsättningen för perioden ökar med 13 % och uppgår till 96,4 (85,1) mkr.
•    EBITDA ökar med 22 % och uppgår till 20,0 (16,4) mkr.
•    Rörelseresultatet ökar med 35 % och uppgår till 15,9 (11,8) mkr.
•    Rörelsemarginalen uppgår till 16,4 (13,9) %.
•    Resultat efter skatt ökar med 52 % till 15,7 (10,3) mkr.
•    Kassaflödet från den löpande verksamheten, efter förändring av rörelsekapital och efter investeringar, uppgår till -8,3 (16,7) mkr.
•    Under kvartalet har kassaflödet påverkats negativt med 13,2 mkr avseende uppgörelsen om samtrafik med TeliaSonera AB. Uppgörelsen gjordes fjärde kvartalet 2010 och samtliga resultateffekter togs då. Kvar fanns en mervärdesskatteskuld som reglerades under tredje kvartalet 2011.
•    Nettoskulden uppgår till 41,3 (48,4) mkr.
•    Resultat per aktie ökar med 52 % och uppgår till 2,00 (1,32) kr.
•    Under kvartalet genomfördes återköp av 13 294 aktier. Totalt har Phonera AB per den 30 september 181 829 aktier i eget förvar vilket motsvarar 2,28 % av det totala antalet aktier i bolaget.

Januari - september 2011
•    Nettoomsättningen för perioden ökar med 19 % och uppgår till 293,3 (246,1) mkr.
•    EBITDA ökar med 38 % och uppgår till 54,8 (39,6) mkr.
•    Rörelseresultatet, rensat från engångseffekter, uppgår till 42,4 (28,3) mkr.
•    Resultat efter skatt ökar med 64 % till 42,3 (25,8) mkr.
•    Kassaflödet från den löpande verksamheten, efter förändring av rörelsekapital och efter investeringar, uppgår till -9,2 (19,8) mkr.
•    Resultat per aktie uppgår för perioden till 5,41 (3,30) kr.
•    Engångseffekter i samband med förtida lösen av tilläggsköpeskilling för FastHost AS påverkade det första kvartalet genom ökade nedskrivningar med 22,3 mkr, finansiella intäkter med 17,6 mkr och skatteintäkt med 4,6 mkr. Den sammanlagda effekten på Resultat efter skatt var 0,0 mkr. Se även not 5.

Efter periodens utgång
•    Enligt Svenskt Kvalitetsindex årliga undersökning har Phonera åter de mest nöjda företagskunderna inom fast telefoni. Det är fjärde gången som Phonera är i topp.

VD:s kommentar

Vårt bästa kvartalsresultat hittills

Det tredje kvartalet brukar vara resultatmässigt starkt med lägre kostnader under semesterveckorna. Så blev det även i år med ett rörelseresultat om 15,9 mkr vilket är det bästa kvartalsresultatet någonsin för Phonera. Även rörelsemarginalen om 16,4 % är den högsta någonsin för bolaget. Intäkterna ökar med 13 % jämfört med samma period föregående år. Intäkterna är normalt lägre under det tredje kvartalet som följd av en minskad konsumtion av främst telefoni under semesterveckorna. Med en ökad andel fasta avgifter av totala intäkter minskar dock bolagets känslighet för säsongsvariationer.

Availo på rätt väg med gemensam organisation, ökade intäkter samt förbättrat resultat
Availo redovisar ett bra tredje kvartal med ökade intäkter och ett förbättrat resultat jämfört med samma period föregående år. Arbetet med att integrera de förvärvade verksamheterna i Norge går bra. Efter införandet av en gemensam varumärkesplattform under namnet Availo förra kvartalet har vi nu en gemensam organisation och strategi samt gemensamma mål för hela affärsområdet. Vi har också prioriterat kvalitetsarbetet vilket har lett till en ökad stabilitet i både verksamhet och resultat. Availo är nu väl rustat för att tillvarata de möjligheter som finns på en fragmenterad tillväxtmarknad.

Fler tjänster per kund inom telefoni stärker ARPU
Phonera Telefoni redovisar en mycket stark bruttomarginal och ett rekordresultat för kvartalet. Den positiva trenden där snittintäkten per kund och månad (ARPU) ökar håller i sig. ARPU är 5 % högre under det tredje kvartalet i år jämfört med samma period 2010. Den främsta orsaken till detta är att vi levererar fler tjänster per kund. Försäljningen av mobiltelefoni går fortsatt bra medan försäljningen av fast telefoni påverkas negativt av det omstruktureringsarbete av externa säljkanaler som jag skrev om i föregående kvartalsrapport. Ambitionen är att åter öka försäljningen av fast telefoni.

Phonera har som uttalad målsättning att ha de mest nöjda kunderna inom telekom. Arbetet med att effektivisera och förbättra kundservicen har högsta prioritet. Därför är det mycket glädjande att Svenskt Kvalitetsindex (SKI) åter utnämner Phonera till företagskundernas favorit inom fast telefoni. Phonera toppar SKI:s årliga kvalitetsundersökning före Telia.

Under sommaren har kammarrätten upphävt tre förelägganden som Post- och Telestyrelsen (PTS) fattat gällande samtrafik för perioden 2008 – 2010.  En avgörande faktor bakom kammarrättens domar var ett, till synes minimalt, formellt fel där PTS i en fotnot hänvisade till fel version av modell för kostnadsberäkningar. PTS har åtgärdat felet i nya föreskrifter som gäller från 1 mars 2010.  Det kan dröja länge innan nivåerna för dessa år slutligen fastställs genom antingen domstolsprocesser, skiljeförfaranden eller tvistelösningar. Domarna kommer inte att påverka Phoneras framtida intjäning men kan innebära en tillkommande engångskostnad för perioden på upp till 14 mkr. För ytterligare information se Risker och osäkerhetsfaktorer på sida 9.

Starka finanser i kombination med låg konjunkturkänslighet ger bra position
Under årets tredje kvartal redovisar Phonera sitt bästa resultat någonsin och ökade intäkter. Bolaget har en stark balansräkning som möjliggör både förvärv och investeringar. Phonera verkar i en stabil bransch med få förändringar i kunders beteende som följd av en sämre konjunktur. Detta ger oss goda möjligheter att växa både organiskt och genom förvärv för att ytterliga förstärka vår position på marknaden.

Stockholm den 10 november 2011
Henric Wiklund
Verkställande direktör Phonera AB (publ)

IR-kontakt:

VD, Henric Wiklund

henric.wiklund@phonera.se

www.phonera.com

PHONERA AB (publ) fokuserar på två verksamheter riktade mot enbart företag och är organiserat i två affärsområden – Phonera Telefoni och Availo. Availo är ett varumärke som ägs av Phonerakoncernen. Phonera skapar lönsamhet och tillväxt genom att erbjuda kostnadseffektiva och moderna kommunikations- och serverlösningar för Telefoni, Internet och Hosting. Phonera har cirka 60 000 företagskunder och omsatte 2010 335,4 mkr. Aktien handlas på NASDAQ OMX Stockholm, Small Cap. Bolaget har verksamhet i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping och Oslo. Mer finansiell information finns på www.phonera.com