Q4 2013 – Telefonidelen lämnar – Availo rustat för nytt kapitel

Oktober–december 2013

•    Nettoomsättningen uppgår till 98,1 (103,0) mkr.
•    Rörelseresultatet före avskrivningar, finansiella poster och skatt (EBITDA) uppgår till 12,4 (12,6) mkr.
•    Rörelseresultatet (EBIT) uppgår till 6,1 (7,8) mkr.
•    Rörelsemarginalen uppgår till 6,3 (7,6) %.
•    Resultat efter skatt uppgår till 2,6 (4,9) mkr.
•    Skatt om 1,2 (4,2) mkr avser upplösning av uppskjuten skatt och är därmed ej kassaflödespåverkande.
•    Kassaflödet från den löpande verksamheten, efter förändring av rörelsekapital och efter investeringar, uppgår till 0,2 (-33,4) mkr.
•    Resultat per aktie uppgår till 0,33 (0,63) kr.

Väsentliga händelser under perioden

•    Den 20 december meddelades att Phonera AB (publ.) avyttrar Phonera Företag AB inklusive dess dotterbolag (affärsområde ”Phonera Telefoni”) till Com Hem Holding AB för en köpeskilling om 315 mkr. Planerat tillträde är den 31 mars 2014. Varumärket Phonera ingår i förvärvet och kommer att bestå tills vidare för att verka under Com Hems regi. Phoneras koncernchef Robert Öjfelth och finanschef Susanne Oberlies kommer att lämna sina tjänster i Phonera AB (publ.) i samband med tillträde för att fortsätta driva telefoniverksamheten under Com Hems ägande.

Helår 2013

•    Nettoomsättningen uppgår till 395,0 (397,8) mkr.
•    Rörelseresultatet före avskrivningar, finansiella poster och skatt (EBITDA) uppgår till 60,7 (51,0) mkr.
•    Rörelseresultatet (EBIT) uppgår till 35,6 (34,5) mkr.
•    Rörelsemarginalen uppgår till 9,0 (8,7) %.
•    Resultat efter skatt uppgår till 16,6 (22,6) mkr.
•    Kassaflödet från den löpande verksamheten, efter förändring av rörelsekapital och efter investeringar, uppgår till 29,0 (-56,2) mkr.
•    Årets nettoskuld uppgår till 107,7 (135,3) mkr.
•    Årets investeringar i datacenter Sätra, Oslo, Hammarby och Linköping uppgår per 2013-12-31 till 21,6 (85,3) mkr.
•    Resultat per aktie uppgår till 2,12 (2,89) kr.
•    Styrelsen återkommer med förslag på vinstutdelning senast i samband med kallelse till årsstämman den 15 maj.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

•    Med anledning av avyttringen av Phonera Företag AB med dotterbolag har aktieägarna kallats till en extra bolagsstämma den 14 mars 2014 i Malmö. Beslut ska tas om godkännande av försäljningen av samtliga aktier i Phonera Företag AB samt beslut om ändring av bolagsordningen avseende bolagets firma, bolagets säte och bolagets verksamhetsföremål.
•    Steinar Torsvik, företrädare för Holder Fast AS, har ersatt Paul Rönnberg i valberedningen. Ny ordförande är Fredrik Olsson.

VD:s kommentar

2013 har präglats av omställning från gamla till nya tekniker och fokus på försäljning av ny kapacitet i Availos datacenter och nya tjänster hos Phonera Telefoni. Vi är inte nöjda med årets resultat, men ser positiva trender inför 2014.

I december meddelades att Phonera avyttrar hela affärsområde Phonera Telefoni till Com Hem för en köpeskilling om 315 mkr med ett planerat tillträde den 31 mars 2014. Förvärvet stärker Com Hems B2B-erbjudande av kommunikationstjänster till företagsmarknaden. Avsikten är att vidareutveckla Phonera Telefonis affär under varumärket Phonera, som ingår i förvärvet och kommer att bestå under Com Hems ägande.

Helårsresultatet för koncernen har belastats med kostnader för försäljningsprocessen med Com Hem. Detta påverkar rörelseresultatet negativt för året.

Ökad försäljning mot medelstora företag inom Phonera Telefoni
Tillväxten inom segmentet medelstora företag ökar och verksamheten har vuxit under kvartalet med fler återförsäljare samt ett eget säljkontor i Göteborg, vilket initialt ökat anskaffningskostnaderna under kvartal fyra.

Beroendet av fast telefoni fortsätter att minska då intäkterna från mobiltelefoni och IP-baserade tjänster ökar. De ökade intäkterna från nya tjänster har inte fullt ut kompenserat för tappet inom fast telefoni under det fjärde kvartalet. Minskningen av antal kunder med analog fast telefoni är 4 % under det fjärde kvartalet, jämfört med de senaste kvartalens cirka 3 %. Även säsongseffekter, härledda till de extra långa jul- och nyårshelgerna har påverkat intäkterna negativt under kvartalet.

Inför 2014 rustar vi oss starkare och går ut med fokus på att öka försäljningen, samt minska kundtappet och öka kundnöjdheten.

Omsättningen per kund (ARPU) fortsätter att växa, vilket är glädjande, men framåt är tillväxt i kunder samt ökade antal faktureringsbara tjänster (RGU:er) viktiga nyckelvärden.

Effektiviserad organisation rustad för att fylla Availos datacenter
För Availos del kan vi konstatera att tillväxten inte nått upp till våra ambitioner, men det är glädjande att Availos underliggande repetitiva omsättning ökar under det fjärde kvartalet. Rensat från hårdvara och engångsintäkter har de repetitiva intäkterna vuxit med cirka 5 % från det fjärde kvartalet 2012 till det fjärde kvartalet 2013. Detta trots att 2012 års onormalt stora kundtapp påverkat omsättningen för 2013.

Vi är mitt i genomförandet av den beslutade expansionen av Availos säljorganisation. Detta förväntas under 2014 bättre fylla den utbyggda kapaciteten i våra datacenter samt öka försäljningen av drifts- och nättjänster.

Andra halvårets åtgärder i form av effektivisering av organisationen samt satsning på nyförsäljning har redan gett ny energi till verksamheten och förväntas ge utdelning under 2014. Nyttan av besparingsplanen som påbörjades 2013 kommer fortsatt att ge resultat och väntas minska kostnaderna under 2014 med 4-5 mkr. I övrigt är nu organisationen mer optimerad och mer effektiv.

Sammantaget gör ökningen av de repetitiva intäkterna, effektiviseringen av organisationen samt den utökade satsningen på nyförsäljning att Availo ser ljust på 2014.

Nytt kapitel
Enligt plan tas Phonera Telefoni över av Com Hem den 31 mars och jag lämnar då min post som Phoneras koncernchef för att fortsätta att driva telefoniverksamheten i Com Hems regi. Jag är tacksam för åren som Phoneras koncernchef och det har varit en spännande och utvecklande resa. Nu ser jag fram emot att få utveckla Phonera Telefonis affär under Com Hems ägande och öka kundnyttan med hjälp av de synergier som förvärvet innebär.

För Phonera Telefonis kunder och medarbetare är förvärvet en positiv utveckling. Com Hems ägarskap innebär att Phonera Telefoni får tillgång till en bredare produktportfölj och en starkare infrastruktur. Detta ger verksamheten mer muskler och potential att fortsätta utveckla och leverera konkurrenskraftiga kommunikationstjänster till företag.

För Phoneras ägare skapar affären värde och kapital frigörs som kommer att komma aktieägarna till gagn. Till följd av transaktionen med Com Hem har styrelsen nu en viktig uppgift i att utvärdera möjligheterna för bolagets framtid, vilket kan innebära kompletteringsförvärv eller en avyttring av den kvarvarande verksamheten. Styrelsen väntas vara klar med sin utvärdering senast under det tredje kvartalet 2014.

Malmö den 20 februari 2014

Robert Öjfelth
Verkställande direktör Phonera AB (publ.)

Robert Öjfelth, VD och Koncernchef Phonera

E-post: robert.ojfelth@phonera.se

www.phonera.com

PHONERA AB (publ.) fokuserar på två verksamheter riktade mot enbart företag och är organiserat i två affärsområden – Phonera Telefoni och Availo. Availo är ett varumärke som ägs av Phonerakoncernen. Phonera skapar lönsamhet och tillväxt genom att erbjuda kostnadseffektiva och moderna kommunikationslösningar för telefoni, internet och hosting. Phonera har cirka 60 000 företagskunder och omsatte 2013 395,0 mkr. Aktien handlas på NASDAQ OMX Stockholm, Small Cap. Bolaget har verksamhet i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping och Oslo. Mer finansiell information finns på www.phonera.com