Världens tredje största Internetoperatör väljer Availos datacenter i Sätra

Nyligen tog TeliaSonera International Carrier sina första kundservrar i drift i Availos datacenter i Sätra, DCS. Företagets kravprofil är typisk för många av de företag som är på väg att etablera sig i DCS: Man ställer höga krav på driftkvalitet och expansionsmöjligheter.

TSIC rankas som världens tredje största operatör av tjänster för IP-transit. Företaget tillhandahåller fiberbaserade tjänster och infrastruktur till operatörer och tjänsteleverantörer och levererar innehåll och applikationer till miljontals användare över hela världen genom sina lösningar för video, online-spel och sociala online industrier.

Förutom ett kraftfullt och pålitligt nät förbättras tillgängligheten till tjänsterna genom att data sprids ut på servrar på strategiska platser i världen. Tack vare detta blir det möjligt för miljontals kunder att ta del av samma innehåll samtidigt, utan fördröjning.

Availos datacenter i Sätra har valts ut att bli ett av de ställen där TeliaSonera International Carrier placerar sina kunders servrar.

-        TeliaSonera International Carrier ser en ökad efterfrågan på infrastrukturtjänster i Norden från globala innehållsleverantörer. Norden erbjuder fördelar som grön el och svalt klimat i kombination med hög nätkvalitet förklarar Mattias Fridström, chef för Teknik & IT TeliaSonera International Carrier.

-        Vi är stolta över att en ledande internationell leverantör som TeliaSonera International Carrier betecknar Availos datacenter i Sätra som ”i en klass för sig” – precis det vi byggt det att vara. Hög driftkvalitet och högdensitetsdrift är definitivt det som kommer att gälla framöver, säger Per Gillerstrand, tf VD för Availo Sverige.

Under de senaste åren har internettrafiken i Europa växt med 40 % och utvecklingen väntas även fortsättningsvis vara stark. För TeliaSonera International Carrier är det därför viktigt att hitta leverantörer som kan möta tillväxten med bibehållen kvalitetsnivå.

Per Gillerstrand, tf VD Availo

Mobil: 0706-96 54 64                E-post: per.gillerstrand@availo.se

www.availo.se

PHONERA AB (publ) fokuserar på två verksamheter riktade mot enbart företag och är organiserat i två affärsområden – Phonera Telefoni och Availo. Availo är ett varumärke som ägs av Phonerakoncernen. Phonera skapar lönsamhet och tillväxt genom att erbjuda kostnadseffektiva och moderna kommunikationslösningar för telefoni, internet och hosting. Phonera har cirka 60 000 företagskunder och omsatte 2011 392,3 mkr. Aktien handlas på NASDAQ OMX Stockholm, Small Cap. Bolaget har verksamhet i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping och Oslo. Mer finansiell information finns på www.phonera.com