De viktigaste digitala trenderna för svenska företag 2019

STOCKHOLM 19 december 2019 - Avanade, det ledande digitala utvecklingsföretaget och experter på Microsofts teknologi, spår att de digitala trenderna som kommer att påverka svenska företag mest under 2019 handlar om strategiska planer för att hantera digital etik, förmågan att konstruera intelligenta lösningar med design och möjligheten att skapa upplevelser utan gränser.

Trend 1. Ha en plan för digital etik

Digital etik är sedan länge ett nyckelbegrepp för företagen. I takt med att fler företag anammar AI-teknologi och automatiserade lösningar kommer det att bli allt viktigare hur företagen förhåller sig till digital etik, och vad det kommer att betyda för medarbetare, kunder och partners. Avanades egna undersökning visar att 89 procent av cheferna någon gång har hanterat etiska frågor kopplade till ny teknologi. Samma undersökning visar även att 87 procent av de globala cheferna inte känner sig redo för att hantera de etiska dilemman som förväntas uppkomma på deras arbetsplats.

– Företag måste börja diskutera digital etik även på ledningsnivå. Vi måste hitta riktlinjer att förhålla oss till kring dessa frågor och utveckla processer för att följa dem så att de integreras i det dagliga arbetet, säger Antonio Marsico, Country Manager Avanade Sverige.

Avanade har varit aktiva i frågan kring digital etik länge och har bland annat etablerat en arbetsgrupp för att utveckla arbetet både internt och externt. I arbetsgruppen finns ledande representanter från stora globala företag.

Trend 2. Intelligens möter design – vänd blicken in i organisationen

Företag som kombinerar insamlandet av data med design kommer ligga i framkant och skapa de bästa personaliserade kundupplevelsen 2019. Det är dags att göra samma prioritering internt och förbättra medarbetarupplevelsen. En
undersökning från Center för Information Systems Research (CISR) på MIT Sloan School of Management visar att företag som erbjuder bra medarbetarupplevelser också uppnår verkliga affärsfördelar. De företag som fokuserade på att förbättra de interna förhållandena lyckades dubbla både sin kundnöjdhet och innovationsgrad och öka sin lönsamhet med 25 procent i förhållande till konkurrenterna.[1]

Chefer som har en vision bör tänka tvärvetenskapligt och låta den digitala utvecklingen integreras med den kreativa designen inom produkt- och tjänsteutveckling. Målsättningen måste alltid vara att skapa en bättre kund- och medarbetarupplevelse.

Avanade arbetar framgångsrikt med att lösa affärsproblem för kunder och kombinerar flera discipliner genom nätverk av digitala innovationsstudios

Trend 3. Sömlösa upplevelser

Samtidigt som en ny era för kund- och medarbetarupplevelser växer fram, kämpar fortfarande många företag med att digitalisera sina produkter. I en snabbt föränderlig digital värld rör vi oss mot ett ”mobile only” samhälle där alla förväntar sig digitala lösningar på allt, oavsett om det handlar om nya uppfinningar, digitala sensorer i hemmet eller uppkopplade bilar. När upplevelsen alltid är ”on the go” är den både fysisk och virtuell. För att skapa dessa Immersive Experiences krävs det ett nytt tankesätt och uppdaterade IT-processer. Enligt en undersökning framtagen av Avanade svarar 80 procent av IT-beslutsfattarna att tillväxten av organisationer försämras avsevärt om företagen inte genomför digitala satsningar inför framtiden.

– Nya erfarenheter kräver nytänkande i alla led, det vill säga hos chefer och anställda så väl som hos konsumenter. Det är hög tid för företag att uppdatera sättet man arbetar med IT så att de kan erbjuda friktionsfria lösningar som är plattformsoberoende till både kunder och anställda, säger Antonio Marsico, Country Manager Avanade Sverige.

Avanade arbetar framgångsrikt med att utveckla Workplace Experience, ett initiativ som syftar till att leverera sömlösa upplevelser för både kunder och anställda.

Om Avanade Trendlines

Avanade Trendlines belyser viktiga trender som förväntas få störst betydelse för företagen de närmaste tolv månaderna och redogör för vilka åtgärder företag bör vidta för att de inte ska hamna efter i utvecklingen. Trendlines bygger på pågående forskning samt erfarenhet och kompetens hos Avanades 35 000 anställda, som arbetar med teknik för att effektivisera kunders verksamhet i olika branscher över hela världen dagligen. Under 2019 kommer Avanade att publicera detaljerade perspektiv på dessa trender.

Trendspaningarna vi gör i Trendlines baseras på den inverkan tekniken kommer ha på människor. Många av våra kunder befinner sig i tillväxtskeden och behöver därför ta stora beslut som berör anställda, kunder och samhället i stort. Att ta hänsyn till teknikens möjligheter i form av nya innovationer, effektiviserade processer och förbättrad design kommer därför bara att bli ännu viktigare framöver, säger Antonio Marsico, Country Manager Avanade Sverige.

För mer information, vänligen kontakta:

Minna Karvonen, Nordic Marketing Lead, Avanade
minna.karvonen@avanade.com

Oliver Hofmann, Coast Communications för Avanade
oliver.hofmann@coast.se

[1] “Building business value with employee experience,” Kristine Dery and Ina M. Sebastian, MIT Sloan Center of Information Systems Research (CISR), Research Briefing, Volume XVII, Number 6, June 2017

Snabbfakta

Avanade Sverige med Country Manager Antonio Marsico i spetsen, spår de viktigaste digitala trenderna inför 2019 och hur de kommer påverka företagen.

Företag måste börja diskutera digital etik även på ledningsnivå.
Antonio Marsico, Country Manager Avanade Sverige.
Det är hög tid för företag att uppdatera sättet man arbetar med IT så att de kan erbjuda friktionsfria lösningar som är plattformsoberoende till både kunder och anställda.
Antonio Marsico, Country Manager Avanade Sverige.
Att ta hänsyn till teknikens möjligheter i form av nya innovationer, effektiviserade processer och förbättrad design kommer att bli ännu viktigare framöver.