• Avanoa AB/

Avanoas framgångssaga: innovativa teknologier kommersialiseras och delar på 2 miljarder kronor

Report this content

I september 2020 fyllde Avanoa fyra år och har sedan sin start lyckats hjälpa sina kunder attrahera kapital värt närmare 2 miljarder kronor (197 miljoner Euro). Under senaste räkenskapsåret beviljades 73 procent av alla bolagets kundansökningar om medel, och företaget ansvarar idag för korrekt projektuppföljning enligt myndigheternas krav till ett värde om 804 miljoner kronor (78 miljoner Euro).

Avanoas vd Elke Rosiers:
”EU och dess medlemsstater har avsatt miljarder för att främja investeringar i innovationer, och mer förväntas komma i det nya ramprogrammet Horizon Europe. I den här kontexten hjälper Avanoa kunder att accelerera strategier för både teknikutveckling och kommersialisering genom att säkra en mix av både offentligt och privat kapital. Vår erfarenhet inom kapitalanskaffning, vår kunskap inom juridisk och finansiell regelefterlevnad, och vår kompetens inom projektledning har lett till att Avanoa nu är ett namn att räkna med på den europeiska marknaden.”

Elke Rosiers grundade Avanoa 2016, inspirerad av innovationsklimatet i Göteborg och en framväxande efterfrågan av professionell hjälp med kapitalanskaffning. Ett team med stor internationell bredd och med expertis inom en rad olika sektorer sattes ihop och sedan dess har det gått spikrakt uppåt. Företaget har utvecklats från att ”bara” vara en projektrådgivare i mängden, till att idag vara en aktiv partner som hjälper kunder att hitta finansieringsmöjligheter, ta fram vinnande projektansökningar, och leda projektutförandet. Under 2020 har en ny avdelning som fokuserar på tillväxt och resiliens i kristider har skapats för att hjälpa projekt och företag på väg in i kris – till följd av exempelvis problem med regelefterlevnad, missade deadlines eller behov av omvälvande förändringar i affärsmodellen.

Avanoas COO, David Åsenhielm kommenterar:
”Avanoa sammanfogar framåtanda och innovation med passion, drivkraft och engagemang. Vi ställer alla våra resurser till våra kunders förfogande och agerar som om deras ambitioner vore våra egna. Vi tror på tillit, ärlighet, kompetens och hängivenhet. Detta lyser igenom när du tittar på resultaten vi tillsammans åstadkommer.”

Namnet Avanoa är valt med omsorg. Det betyder ”möjligheter” på samoanska och ger verkligen uttryck för avsikten att göra framsteg, att innovera och att växa! Det är också en kombination av ordet ”avasar”, sanskrit för möjlighet, och ”noa”, ett hebreiskt ord som implicerar nyskapande och rörelse, men som också betyder ”kärlek” på japanska och ”avsikt” på arabiska. Denna fusion av olika språk och kulturer är emellertid inte bara en lek med ord, utan ett tydligt uttryck för företagets inställning.

Om Avanoa:
Avanoa hjälper start-ups, etablerade organisationer och offentlig-privata samverkansprojekt att hitta och säkra finansiering. Grundidén är att anskaffa kapital – offentligt eller privat – till företag och projekt i behov, utan onödig utspädning och samtidigt göra det möjligt för företag att fokusera på sin kärnverksamhet. Med omfattande erfarenhet inom kapitalanskaffning och projektledning av stora projekt, kan Avanoa stötta och guida kunder inom juridisk och finansiell regelefterlevnad och även, som en integrerad del av teamet, avlasta projektadministrationen.

Kontaktperson: Elke Rosiers, +46 737 63 22 93, elke.rosiers@avanoa.se
www.avanoa.se