Avantus exklusiv rådgivare när North Sea RoRo etableras

Report this content

North Sea RoRo är ett nystartat rederi som initialt ska driva RoRo-trafik mellan Göteborg och England. I samband med den första avgången den 24 januari skapas ett nytt konkurrenskraftigt alternativ och viktigt komplement till den dominerande aktören DFDS.

Trafiken mellan Göteborg och England är en av de största och viktigaste handelsrutterna för svensk industri och handel. Fram till idag har det bara funnits en linje på sträckan. När North Sea RoRo nu etableras kommer transportföretagens efterfrågan om ökad konkurrens och högre flexibilitet för transporterna i sin Englandsaffär att tillgodoses.

- Analyserna och förberedelserna för det nya rederiet har pågått under lång tid. Genom ett grundligt och omfattande förarbete har projektet mötts med stort intresse och skapat stort förtroende hos transportföretag och andra intressenter. Därför är det glädjande att vi nu kan erbjuda ett konkurrenskraftigt alternativ till den befintliga trafiken, säger Mårten Carlquist, VD för North Sea RoRo.

Fraktföretaget NTEX är en av idégivarna till det nya rederiet och kommer att lägga betydande fraktvolymer på North Sea RoRo. Thomas Ström, VD för NTEX kommenterar:

– Vår slutsats, efter att ha kunnat följa förberedelsearbetet och studerat de analyser som gjorts för North Sea RoRo, är att rederiet har mycket goda förutsättningar att skapa såväl ökad konkurrens på transporterna till och från England som ökad dynamik på marknaden.

– Det är oerhört stimulerande att rederiet nu lanseras, säger Joakim von Heijne på Avantus Corporate Finance. Projektet är ett tydligt exempel på hur vi arbetar med värdeskapande tillväxtstrategier - att en idé tas vidare och genom djupgående marknadsanalyser och finansiell modellering, omvandlas till en konkret affärsmodell som därefter realiseras. Det positiva gensvar, från såväl transportnäring som investerarare som vi fått under projektets gång, har bl.a. inneburit att en erfaren ledning kunnat knytas till rederiet, att avtal kunnat tecknas med ledande samarbetspartners samt att kapital som skapar en stark finansiell bas tillförs rederiet. Sammantaget upplever vi dettas som ett bra betyg på våra insatser.

- Avantus djupgående research och analys samt förmåga att utveckla och presentera slutsatserna i en trovärdig och väl underbyggd affärsplan har skapat ett stort förtroende för projektet. I kombination med kreativitet, hög professionalism och integritet samt ett djupt engagemang under hela processen har Avantus insatser varit avgörande för att vi nu ska kunna sjösätta projektet, tillägger Mårten Carlquist.

Avantus Corporate Finance erbjuder oberoende rådgivning vid medelstora företagsförvärv, fusioner och kapitalanskaffningar samt vid strategiska frågor i samband med transaktioner. Genom att arbeta med värdefokuserad analys, internationell kapacitet och industriell kompetens maximerar vi våra uppdragsgivares utfall. Våra klienter är privata och publika företag såväl som private equity, institutioner och privata investerare i Skandinavien. Vi har kontor i Stockholm och Göteborg.

Avantus Corporate Finance är exklusiv svensk medlem av M&A International Inc. - världens ledande allians av över 500 M&A-rådgivare verksamma i världens alla ledande finanscentrum. Under de senaste fem åren har vi har genomfört över 1 400 transaktioner till ett värde av mer än 85 miljarder dollar.

För mer information kontakta:

Joakim von Heijne
Avantus Corporate Finance