Avantus rådgivare när holländska Imtech förvärvar Qbranch

Report this content

Avantus Corporate Finance är stolta över att ha medverkat som rådgivare till Imtech i samband med förvärvet av Qbranch som nordisk plattform för en fortsatt satsning inom ICT-området.

Imtech N.V., med cirka 27 000 anställda och en omsättning på cirka 4,5 miljarder euro, är en av Europas ledande leverantörer av tekniska installationer och service inom bl.a. el, VVS, ventilation, industri- och fastighetsautomation samt ICT (Information and Communication Technology). Imtech är noterat på Euronextbörsen i Amsterdam och har, genom förvärven av NVS, NEA och Sydtotal, under de tre senaste åren byggt upp en marknadsledande position i Norden inom bl.a. el, VVS och ventilation. Förvärvet av Qbranch är ett första steg i Imtechs ambition att bli en komplett leverantör i Norden inom samtliga sina kärnområden. Med Qbranch som bas är målsättningen nu att bygga en ledande position även inom ICT på denna marknad.

Qbranch, som grundades 1993, är ett IT-sourcingföretag med därtill hörande tjänster med fokus på medelstora företag med 100-3 000 anställda. Qbranch tar ansvar för hela eller delar av kundernas IT med uppdraget att få kundernas IT att fungera dygnet runt, året om. Sedan starten har Qbranch haft en mycket positiv utveckling och expanderat i snabb takt med god lönsamhet. Idag har företaget en stark marknadsposition inom sin nisch och är huvudleverantör av IT-supporttjänster till flera välkända företag. Qbranch är etablerat i Stockholm, Göteborg och Malmö med ca 480 medarbetare.

”Förvärvet av Qbranch matchar våra ambitioner på flera sätt. Qbranch är en av Sveriges mest framgångsrika tjänsteleverantörer inom ICT-området, exv. som leverantör av private cloud-teknologi, vilket passar väl med kärnan i Imtechs strategi. Förvärvet markerar början på implementeringen av vår strategi att bygga en ledande ICT-position i Norden”, säger René van der Bruggen, CEO för Imtech.

”Med Imtech i ryggen kan vi kombinera lokal närvaro med internationell räckvidd samtidigt som vi får tillgång till kompletterande tjänster, kompetenser och leveransformer. Vi får mycket spännande möjligheter att bygga en nordisk Qbranch-verksamhet. Samtidigt får Qbranchs duktiga medarbetare möjligheten att arbeta internationellt och bidra med unik kompetens bland annat inom paketerade tjänster och funktionsorienterade erbjudanden” säger Ulf Engerby, Qbranchs VD och en av dess grundare.

”Genom att engagera Avantus för att identifiera rätt plattform för vår nordiska ICT-satsning har vi fått kvalificerad och engagerad rådgivning och assistans i att söka och analysera olika alternativ samt också ett mycket professionellt stöd vid genomförandet av transaktionen”, fortsätter Tijn van Dommelen, ansvarig för Imtech ICT.

"Genomförandet av denna transaktion visar på den kapacitet vi förfogar över genom vårt partnerskap i M&A International, världens ledande M&A-allians, att erbjuda professionell hjälp i samband med gränsöverskridande företagsaffärer. Eftersom det finns ett stort intresse för tilläggsförvärv och etableringar i Norden är det mycket stimulerande att se hur vårt arbetssätt uppfyller de krav och förväntningar som ställs av ledande, internationellt verksamma företag såsom Imtech”, säger Joakim von Heijne, på Avantus som arbetat med processen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Joakim von Heijne: joakim.vonheijne@avantus.se, 070-770 06 46 eller Johan Wiström: johan.wistrom@avantus.se, 070-607 92 85.

Avantus Corporate Finance erbjuder oberoende rådgivning vid medelstora företagsförvärv, fusioner och kapitalanskaffningar samt vid strategiska frågor i samband med transaktioner. Genom att arbeta med värdefokuserad analys, internationell kapacitet och industriell kompetens maximerar vi våra uppdragsgivares utfall. Våra klienter är privata och publika företag såväl som Private Equity, institutioner och privata investerare i Skandinavien. Vi har kontor i Stockholm och Göteborg.

Avantus Corporate Finance är exklusiv svensk medlem av M&A International Inc. - världens ledande allians av över 500 M&A-rådgivare verksamma i världens alla ledande finanscentrum. Under de senaste fem åren har vi har genomfört över 1 400 transaktioner till ett värde av mer än 85 miljarder dollar.

Taggar: