April: Aktiespararna fyller på med läkemedel

Privatspararna gör 159 400 affärer per dag i april. Det är en ökning med 4 procent jämfört med månaden innan.

”Årets börsyra har nu passerat fyra månader och kvartalsrapporterna som haglar in har gett ytterligare stöd. Börsen handlas på rekordnivåer och privatspararna är optimistiska och köper aktier för åttonde månaden i rad. Man väljer dock bort de allra mest konjunkturkänsliga bolagen och letar istället efter mer konjunkturstabila aktier bland årets relativa kursförlorare”, säger Johanna Kull, sparekonom Avanza.

För tredje månaden i rad är storbanken Swedbank den klart mest köpta aktien.

”Medan spararna sålt av övriga storbanker efter att utdelningarna trillat in på kontot, har man fortsatt att köpa Swedbankaktier. Köpen i Swedbank är nära tre gånger så stora som köpen i den näst mest köpta aktien”, säger Kull.

I övrigt kännetecknas köplistan av stora köp i ett par av månadens kursförlorare som läkemedelsbolagen AstraZeneca och Sobi.

Köper Säljer
Swedbank Volvo
Resurs Holding Sandvik
Sobi Nordea
SCA SEB
Investor H&M
AstraZeneca Skanska
Fingerprint Cards Handelsbanken
Kindred Diös
Nobina SKF
NetEnt Autoliv

Källa: Avanza

”Medan vi i slutet på förra året såg en sektorrotation från cykliska aktier och teknik till mer konjunkturstabila hälsovårdsaktier, har flödena í början på det här året varit de omvända. Fram tills nu. Sobi som föll 10 procent på sin rapport är ett gyllene exempel på att konjunkturstabil verksamhet inte behöver betyda säker avkastning”, säger Kull.

På säljlistan utmärker sig framför allt vinsthemtagningar från stora verkstadsbolag som Volvo och Sandvik.

”Volvo och Sandvik tillhör årets börsvinnare, båda med kursuppgångar på över 30 procent sedan årsskiftet. Att nu balansera om i portföljen är därför helt enligt skolboken. Börsen går nu dessutom in i en säsongsmässigt svagare period och även om börsåret mycket väl kan sluta på plus, gäller det att som investerare vara medveten om att det alltid kommer sämre månader”, säger Kull.

Statistik privat handel

April Mars Förändring April Förändring
Antal affärer** per dag, st  2019*  2019 månad %  2019  år %
Avanza  107 500 99 900 8 91 100  18
Nordnet  49 500 50 700 -2 43 600  14
Skandiabanken  2 400 2 200 9 2 000  20
Privatspararna, totalt  159 400 152 800 4 136 700  17

*     Preliminära siffror.
**    Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.

Johanna Kull, sparekonom Avanza, 070-452 48 34
E-post: johanna.kull@avanza.se
Twitter: @kulljohanna

Årets börsyra har nu passerat fyra månader och kvartalsrapporterna som haglar in har gett ytterligare stöd. Börsen handlas på rekordnivåer och privatspararna är optimistiska och köper aktier för åttonde månaden i rad. Man väljer dock bort de allra mest konjunkturkänsliga bolagen och letar istället efter mer konjunkturstabila aktier bland årets relativa kursförlorare.
Johanna Kull, sparekonom Avanza
Medan vi i slutet på förra året såg en sektorrotation från cykliska aktier och teknik till mer konjunkturstabila hälsovårdsaktier, har flödena í början på det här året varit de omvända. Fram tills nu. Sobi som föll 10 procent på sin rapport är ett gyllene exempel på att konjunkturstabil verksamhet inte behöver betyda säker avkastning.
Johanna Kull, sparekonom Avanza