April: Stora köp i aktieförlorare

Privata aktiehandeln når rekordhöga nivåer på 91 000 affärer per dag i april. Det är en ökning med 68 procent jämfört med för ett år sedan.

”Årets kraftiga börsuppgång och rapporter med både starka och svaga överraskningar fick privatpersoner att växla upp aktiehandeln till historiska toppniver. Senast aktiehandeln var på denna nivå var under krisen 2008. Men nu sker det under mer normal börs”, säger Avanzas sparekonom Claes Hemberg.

Den privata aktiehandeln har haft en stark start 2015. Och i april stiger handeln ytterligare.

”Starkt stigande aktiekurser under lång tid får privatpersoner att sälja vinstaktier och välja senaste tidens förlorare. De tar hem vinster i Volvo och de stora bankerna, för att istället köpa senaste månadens aktieförlorare; Ericsson, JM och Atlas Copco som alla blev sänken efter att de presenterat sina försäljningssiffror”, säger Hemberg.

Spararna har också under lång tid väntat på en vändning i Teliasonera. Beskedet att vinsterna från Turkiet nu betalas ut fick kursen att stiga och sparare att sälja av. Samtidigt lockas många aktieägare till börsnoteringar.

”Årets mest uppsnackade nykomling Tobii fick spararna att öppna plånboken rejält. Aldrig tidigare på köptoppen har vi sett ett nynoterat bolag kunna tampas med gamla börsjättar. Hoppas småägarna nu har tålamod när börsresan kan bli stötig. För den ekonomiska framgången kan dröja”, säger Hemberg.

Amerikanska Apple gör också entré på svensktoppen bland svenska aktieköpare. Bolagets nya klocka och fortsatt stigande tilltro har lockat svenska sparare det senaste året. Och nu fortsätter intresset efter en rapport som överträffade förväntningarna.

Köper (april) Säljer (april)
H&M Volvo
Ericsson Nordea Bank
JM Lundin Petroleum
Atlas Copco B SEB
Nokia Swedbank
SKF TeliaSonera
Akelius Pref Avanza Bank
Atlas Copco A SSAB
Tobii Sandvik
Apple Castellum

Statistik privat handel
Antal affärer* per dag, st Förändring en månad Förändring ett år April**
Mars 2015 April
Avanza 17% 89% 58 400 49 900 30 900
Nordnet 17% 39% 29 800 25 500 21 400
Skandiabanken 8% 47% 2 800 2 600 1 900
Övriga banker - - -
Privatspararna, totalt 17% 68% 91 000 78 000 54 200

* Med affärer avses köp- och säljtransaktioner vid Nasdaq Stockholm och First North. Statistik från Nasdaq.

** Preliminära siffror.

Claes Hemberg, sparekonom Avanza, telefon 070-861 80 47